سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

عوامل کاهش خواب زنان باردار


عوامل کاهش خواب زنان باردار
یكی از مشكلات زنان باردار كه اغلب توجه چندانی به آن نمی شود، بی خوابی است كه معمولاً از ماه پنجم شروع و در مراحل مختلفی بروز می كند. بی خوابی در ماه های اول نیز به دلیل تغییرات هورمونی دیده می شود ولی روند طولانی ندارد.بزرگ شدن شكم، افزایش حركات جنین، درد ناحیه كمر، تنگی نفس و گرفتگی عضلات پا در سه ماهه سوم از مهم ترین عوامل بی خوابی به شمار می روند. این موارد، اجازه خواب آرام و راحت را گرفته و فرد را به تحمل بیداری مجبور می سازد.توصیه پزشكان به زنان باردار برای داشتن خواب خوب این است كه به پهلو خوابیده و پا را به سمت شكم آورده و زیر شكم خود دو بالشتك كوچك قرار دهند.جدا از عوامل فوق، كمبود های تغذیه ای نیز تاثیر مستقیمی بر بروز بی خوابی می گذارند. ناخوابی در حاملگی بارز ترین علامت كمبود كلسیم، پتاسیم و فسفر در بدن است. افزودن غذاهای سرشار از تركیبات فوق نقش مهمی در رفع بی خوابی خواهد داشت.
زنان باردار بایستی نیاز روزانه خود به كلسیم را از طریق مصرف كافی لبنیات، سبزیجات دارای برگ سبز مثل انواع كلم و اسفناج تامین نمایند. پتاسیم لازم را نیز می توانند از منابعی نظیر موز، اسفناج، آرد سویا، لوبیا سفید و عدس دریافت كنند.فسفر نیز در بیشتر منابع حیوانی یافت می شود. گوشت گاو و گوسفند، مرغ، ماهی،لبنیات، تخم مرغ و حبوبات به ویژه عدس منبع غنی از فسفر می باشند. از آنجا كه بی خوابی رابطه مستقیمی با سلامت روانی مادر دارد، به خانم های باردار توصیه می شود برای رفع این معضل بهداشتی به موارد زیر توجه نمایند.
۱- هرشب سرساعت معینی به رختخواب بروید تا ساعت بیولوژیك بدنتان به آن زمان عادت كند.۲- قبل از رفتن به رختخواب یك لیوان شیر گرم بنوشید و از خوردن غذاهای سنگین، پرچرب و حجیم خودداری نمائید. نوشیدنی های كافئین دار را به حداقل برسانید.۴- در انتخاب تشك دقت كنید كه نه زیاد سخت و نه خیلی نرم باشد. تشك مناسب از میزان درد ناحیه كمر می كاهد.۵- اگر خوابتان نبرد، زیاد در رختخواب نمانید، بلند شوید و به فعالیت های دلخواه بپردازید. موسیقی گوش دهید یا فیلم مورد علاقه تان را ببینید. خواندن كتاب به خوب خوابیدن شما كمك می كند. قدم زدن در هوای آزاد هم می تواند در رفع بی خوابی شما موثر باشد.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید