چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

پاپیه ماشه


پاپیه ماشه
پاپیه ماشه در حقیقت هنری قدیمی است. در میان صنایع دستی ایرانی نیز ما می توانیم انواع وسایل اعم از ظروف كوچك و خصوصاً جعبه های باریك و كشیده كه تحت عنوان قلمدان به كار می رفتند بیابیم. پاپیه ماشه در واقع كاربردی جدید برای كاغذهای باطله است با این تكنیك ساده كه تمام وسایل و مواد مورد نیازش رامی توان در اكثر خانه ها یافت وسایل و ظروف بسیار متنوعی می توان ساخت كه هم جنبه زینتی دارند و هم قابل استفاده بوده و جنبه كاربردی دارند.
مواد اصلی برای ساخت پاپیه ماشه كاغذ باطله یا روزنامه و چسب چوب هستند. ما به دو صورت می توانیم از این مواد استفاده كنیم. روش اول استفاده از روزنامه به صورت قطعات كوچك روزنامه است كه در مخلوطی از چسب چوب و آب خیس شده و روی اسكلتی از مقوای ضخیم و یا یك اسكلت سیمی چسبانده می شوند. تكرار این كار موجب می شود ضخامت لایه روزنامه بیشتر شود و اسكلت مقوایی یا سیمی پوشش كافی پیدا كنند.روش دوم تهیه نوعی خمیر به نام خمیر پاپیه ماشه از روزنامه است كه قابلیت شكل پذیری بیشتری داشته و به خصوص برای پروژه هایی كه نیاز به قالب گیری دارند بسیار مناسب و ایده آل است. برای تهیه خمیر پاپیه ماشه ۵ برگ روزنامه را به قطعات ۲ سانتی متری خرد كنید و در یك قابلمه بریزید. آن قدر آب اضافه كنید كه كاملاً سطح روی روزنامه را بپوشاند. آن را روی شعله اجاق گاز قرار دهید و حدود نیم ساعت بجوشانید. سپس این مخلوط را در یك مخلوط كن بریزید و آن را چند ثانیه روشن كنید تا روزنامه و آب باقیمانده به صورت خمیر درآیند. این خمیر را در ظرف گودی بریزید و حدود یك چهارم پیمانه چسب چوب و یك قاشق مرباخوری روغن برزك به آن بیفزایید و خوب ورز دهید تا كاملاً مخلوط شده و خمیری فرم پذیر به دست آید. از این خمیر برای ساخت وسایل بی شماری می توانید بهره بگیرید. وسایل ساخته شده با خمیر پاپیه ماشه نسبت به محصولات ساخته شده از طریق روش اول دیرتر خشك می شوند و خشك شدن آنها ممكن است چند روز طول بكشد. پس از خشك شدن وسایلی كه از هر یك از طرق بالا می سازید آنها را با یك یا دو لایه رنگ سفید رنگ بزنید و سپس مطابق سلیقه خود نقاشی و تزئین كنید.
در تصویر یك شمعدان را ملاحظه می كنید كه با استفاده از خمیر پاپیه ماشه ساخته شده است. برای ساخت این شمعدان به دو عدد جالباسی سیمی، یك قطعه سیم گل آرایی، مقداری خمیر پاپیه ماشه، یك قطعه مقوای معمولی، یك قطعه مقوای ضخیم مانند مقوای جعبه شیرینی، رنگ آكریلیك قهوه ای و طلایی نیاز دارید. ابتدا جالباسی ها را باز كنید و هر یك را به صورت نیمی از این شمعدان فرم دهید. برای ایجاد انحنای بالای شمعدان می توانید از بدنه یك شیشه مایونز كوچك استفاده كنید. پایین سیم ها را به صورت یك نیم دایره خم كنید به طوری كه هر یك از شاخه های شمعدان نیمی از پایه گرد آن را نیز تامین كند. دو شاخه شمعدان را با سیم گل آرایی به هم ببندید و دایره پایین شمعدان را بر روی یك قطعه مقوای ضخیم كه به صورت گرد و تقریباً هم انداز دایره سیمی پایین شمعدان بریده اید بچسبانید. برای این كار از چسب نواری استفاده كنید. از مقوای معمولی چند برگ ببرید و به هر یك قطعه ای سیم گل آرایی متصل كنید. برگ ها را با چسب نواری به سرسیم ها نصب كنید و سیم های حامل برگ را به یك قطعه سیم بلند در فواصل یكسان پیچیده و متصل كنید و در آخر آن را دور شمعدان پیچیده و در چند نقطه از جمله انتهای پایین سیم آن را به شمعدان متصل كنید. اكنون كل این اسكلت سیمی شمعدان را با لایه ای از خمیر پاپیه ماشه بپوشانید. در دو سر شاخه های شمعدان دو قیف مقوایی كه از مقوای معمولی درست كرده اید با چسب نواری بچسبانید و آنها را نیز با خمیر پاپیه ماشه بپوشانید به طوری كه با اسكلت سیمی یكپارچه شود. شمعدان را به مدت حداقل ۲۴ ساعت كنار بگذارید تا كاملاً خشك شود. پس از خشك شدن كل شمعدان به جز برگ ها را با رنگ قهوه ای رنگ كنید. پس از خشك شدن رنگ قهوه ای برگ ها را طلایی كنید و با دست كمی رنگ طلایی را روی سطح شمعدان بمالید به طوری كه فقط برجستگی ها را بپوشاند و داخل خلل و فرج سطح پاپیه ماشه را پر نكند. شمعدان آماده است در صورت تمایل می توانید یك لایه وارنیش روی شمعدان اسپری كنید.


همچنین مشاهده کنید