پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

شوری ،شیرینی و بیو شیمی


شوری ،شیرینی و بیو شیمی
خیلی از شرکتهای تولید کننده مواد غذایی و نوشابه ها در جدالی با مشتریان حافظ سلامت در صدد استفاده از ماده ای هستند که می تواند گیرنده های مزه های مختلف را گول بزند و باعث شود زمانی که این مزه ها واقعا وجود ندارند آنها را حس کند .
. غذاهای بسته بندی شده ، nestle ، coca cola و Campbell soup همگی با شرکت بیوکتنولوژی به نام Senomyx قرارداد بسته اند که مواد شیمیایی زیادی تولید کرده ، موادی که به خودی خود هیچ مزه ای ندارند ولی در عوض توسط فعال کردن یا غیر فعال کردن گیرنده های موجود در دهان که مسئول حس مزه ها هستند کار می کند . آنها می توانند مزه ی شکر ،نمک و مونو سدیم گلوتامات (MSG) را در غذاها اضافه و یا حتی دو برابر کند .
با اضافه کردن یکی از انواع senomyx به محصولات خود ، تولید کننده ها می توانند به عنوان مثال میزان شکر را در شیرینی ها و یا نمک را در سوپها تا مقدار نصف مقدار اولیه کاهش دهند در حالی که مزه ی شیرینی یا شوری غذا تغییری نکند . همانند سایر افزودنی ها محصولات senomyx به صورت جداگانه به عنوان مواد تشکیل دهنده ماده ی غذایی ذکر نمی شود ( چون افزودنی های مجاز جزئ مواد تشکیل دهنده هست).
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید