سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

اسرار طول عمر ژاپنی ها


اسرار طول عمر ژاپنی ها
شاید اغلب شما شنیده باشید كه ژاپنی ها نسبت به سایر مردم جهان عمر طولانی تری دارند. علت این طول عمر زیاد مربوط به رژیم غذایی آنهاست. درحقیقت رژیم غذایی مردم ژاپن برپایه خوردن غذاهای خوشمزه و چشیدن آنها استوار نیست، بلكه بیشتر غذاها با توجه به فوائد و مزایایی كه برای سلامتی دارند، مصرف می شوند. برخلاف اینكه بگویند: «من دوست دارم این غذا را بخورم» طرز فكر عاقلانه و تصمیم آگاهانه این مردم چنین است: «خوردن چه چیزی برای من مفید است؟»
اما داشتن عمری طولانی وسوسه ای است كه افراد زیادی را به فكر واداشته تا با دانستن اسرار طول عمر ژاپنی ها و الگوبرداری از آن، چندسالی به عمرشان بیفزایند. اگر زندگی بر وفق مرادتان است و مایل نیستید به این زودی ها تمام شود، از همین فردا سعی كنید با توجه به رموز زیر رژیم غذایی سالم تر و درنتیجه عمر طولانی تری داشته باشید.
● راز اول
خوردن ماهی به جای گوشت قرمز اولین رمز طول عمر ژاپنی هاست كه منجربه كاهش خطر حملات قلبی می شود. ماهی یكی از اجزای اصلی اغلب غذاهای ژاپنی برای تأمین پروتئین موردنیاز بدن است. گوشت قرمز قیمت بالاتری دارد و معمولاً به مقدار كمی مصرف می شود. ضمن اینكه ماهی غذای سالمتری است و هرچه تازه تر باشد فواید بیشتری دارد. ماهی ها در ژاپن خام مصرف نمی شوند و روش های آماده سازی متعددی از جمله كبابی كردن، پختن، سرخ كردن، پوره و ... برای مصرف ماهی وجود دارد. همچنین زنان ژاپنی معتقدند كه پوست ماهی باعث بروز زیبایی طبیعی پوستشان شده و رنگ چهره را باز می كند.
● راز دوم
استفاده از سویا در رژیم غذایی دومین راز طول عمر ژاپنی هاست. فرآورده های سویا به كاهش بیماریهای قلبی و پایین آوردن فشار خون كمك می كنند و یك منبع عالی پروتئین محسوب می شوند. توفو (یك نوع غذای ژاپنی كه با سویا تهیه می شود) و سایر فرآورده های سویا از اجزای اصلی رژیم غذایی ژاپنی ها هستند. بررسی های انجام شده نشان می دهد كه چربی های اشباع شده موجود در گوشت و لبنیات باعث افزایش كلسترول خون می شود. اما غذاهای مشتق شده از گیاهانی چون سویا اثر معكوسی نسبت به مصرف گوشت و فرآورده های لبنی دارند و برای سلامتی بسیار مفیدند. دانه های سویا میزان پروتئین كافی و موردنیاز بدن را بدون داشتن چربی اشباع شده و كلسترول موجود در گوشت، تأمین می كند. ضمن اینكه فاقد چربی زیاد موجود در فرآورده های لبنی است. سس سویا، توفو و ناتو (دانه های سویای مخلوط شده با تخم مرغ خام كه با برنج خورده می شود) نمونه هایی از غذاهای تهیه شده با سویا هستند كه هر روز توسط مردم ژاپن مصرف می شوند.
● راز سوم
مصرف آرد گندم و آرد غلات سومین رمز داشتن عمری طولانی است كه ژاپنی ها از آن بهره مندند و به مراحل هضم غذا كمك می كند. مصرف نشاسته در رژیم غذایی آنها حداقل است و اغلب غذاهایی كه می خورند اصلاً آرد سفید ندارد. همچنین رشته فرنگی ژاپنی ها از آرد غلات یا آرد گندم تهیه می شود كه هردو این آردها سالمتر از آرد سفید غنی شده هستند. برنج نیز یكی دیگر از غذاهای اصلی ژاپنی هاست كه البته فقط شامل یك كاسه كوچك در هر وعده غذایی است و نه بیشتر!
● راز چهارم
داشتن وعده های غذایی كم حجم رمز دیگر افزایش طول عمر است. پرس های غذایی كوچك امكان غذا خوردن بیش از اندازه را كاهش می دهد و بدین منظور غذاهای ژاپنی ها در ظروف كوچكی سرو می شود. همچنین خوراك ژاپنی های سنتی تقریباً نصف یك پرس غذای معمولی غربی هاست. با وجود اینكه اغلب غذاهایی كه این افراد می خورند سالم است ولی در غذا خوردن زیاده روی نمی كنند و سهم هر نفر مقدار ناچیزی را شامل می شود.
● راز پنجم
آخرین رمز از اسرار ژاپنی ها مصرف چای است. چای اثرات ناسالم غذاها را در بدن از بین می برد. در حقیقت مصرف چای سبز ژاپنی یا چای چینی كه به صورت سرد یا گرم تهیه می شود، مزایای متعددی را برای سلامتی دارد. چای نصف كافئین موجود در قهوه را دارد و به تجزیه روغن در دستگاه گوارش كمك می كند. به همین دلیل ژاپنی ها معمولاً هنگام صرف غذا چای می نوشند، بویژه وقتی كه غذاهای سرخ شده می خورند.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید