جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

راشکوی معمولی


نام انگلیسی : Fourfinger thread fin
نام علمی : Eleutheronema Tetradactylum
نام محلی : طاهر
خانواده : Polynemidae
کد : POlyne.E.t.۱
مشخصات :
● مشخصات مورفولوژی
▪ فرم و رنگ بدن: بدن چهار گوش و به طور متوسط در مقطع کشیده ،سر مخروطی و باله‌های سینه‌ای دارای شعاعهای پایینی آزاد رنگ بدن در پشت خاکستری ،پهلوها نقره‌ای و شکم سفید است.باله پشتی و دمی خاکستری با لبه کدر ،باله شکمی و مخرجی نارنجی و رشته‌های آزاد کاملا سفید دارد.
▪ باله‌ها: باله پشتی دو عدد و جداگانه می‌باشند اولین باله پشتی دارای ۸ شعاع سخت و دومین باله پشتی دارای ۱ شعاع سخت و ۱۵ شعاع نرم است. باله مخرجی دارای ۲ شعاع سخت و ۱۷ شعاع نرم و باله شکمی یک شعاع سخت و ۵ شعاع نرم دارد و خیلی نزدیک به باله سینه‌ای است. باله سینه‌ای موقعیت پایینی داشته و دارای ۴ رشته آزاد است که بصورت رشته در آمده است که در حکم اندام لامسه برای ماهی می‌باشد و باله دمی دو شاخه است .
▪ فلس: سر تا نوک پوزه پوشیده از فلس و نوع فلسها شانه ای است و بر روی خط جانبی ۷۸ تا ۸۰ عدد فلس دارد .
▪ دندان: پوزه مخروطی و کند و لبها وجود ندارد و تنها در نزدیکی گوشه دهان موجود است. پوزه زیاد جلو آمده و فکین دارای دندانهای سوزنی شکل دسته ای می باشند و یک نوار پهن از دندانهای رشته ای در هر دو فک تا خارج فکها ادامه پیدا می کنند که مانند این دندانها روی استخوان تیغه ای بینی و سقف دهان و استخوان پتریگوئیدها وجود دارد.
▪ طول: حداکثر اندازه بدن تا ۲۰۰cmمی رسد.
▪ سایر مشخصات: چشمها دارای پلک سوم بزرگ و مشخصی هستند که توسط یک پرده ژلاتینی پوشیده شده‌اند.پیش سرپوش آبششی دندانه دار و لبه های سرپوش آبششی صاف است.
● مشخصات بیولوژی
▪ مکان زندگی: در آبهای کم عمق ساحلی روی بسترهای گلی و شنی زیست می کنند در فصول سرد در دریا و در فصول گرم به سواحل نزدیک شده وارد خورها و خلیجها می‌شود.
▪ تغذیه: از ماهیان سخت پوستان و دارای سنگدان بوده و توسط عضو صافی مانندی که در حلق دارد پلانکتونها را از داخل لجن مورد استفاده قرار می دهد.
▪ پراکنش: سراسر خلیج فارس و دریای عمان
▪ تولید مثل: به روش تخمگذاری تولید مثل می نماید.
▪ ارزش اقتصادی: گوشت آنها طعم عالی دارد و از نظر اقتصادی اهمیت دارند.
▪ صید: ترال کف ،تور گردان ساحلی ،گرگور و تور گوشگیر
منبع : مرکز آموزش عالی میرزا کوچک خان گیلان


همچنین مشاهده کنید