جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

کفال


نام انگلیسی : Mullet
نام علمی : Liza persicus
نام محلی : مید،پیچ،گریز و بیاح
خانواده : Mugilidae
کد : MUgill.L.p.۱
مشخصات :
● مشخصات مورفولوژی
▪ فرم و رنگ بدن: بدن مستطیلی شکل ، در قسمت جلویی نیمه استوانه و در قسمت خلفی اندکی فشرده است. سر در بالا مسطح و پهن و در مقطع سه گوش است . رنگ بدن در پشت خاکستری سبز ،پهلوها و شکم نقره ای باله دمی تیره و بقیه باله ها شفاف است.
▪ باله ها: دارای دو باله پشتی که از هم جدا هستند و باله پشتی اول دارای ۴ خار و باله پشتی دوم دارای ۱خار و ۷ الی ۸ شعاع نرم است.باله مخرجی ۳ شعاع سخت و ۸ الی ۹شعاع نرم دارد.باله سینه ای نوک دار و باله شکمی دارای ۱ شعاع سخت و ۵ شعاع نرم و باله دمی دارای شکاف عمیقی می باشد.
▪ فلس: فلسها بزرگ و شانه ای است و با رگه های طولی ،فلسها روی سر،گونه ها و استخوانهای سرپوش آبششی را می پوشانند و فاقد خط جانبی هستند .بر روی بدن ۳۰ الی ۳۵ فلس در امتداد باله دمی دارند.
▪ دندان: دهان کوچک ،دندانها ریز ، لب پایین از لب بالایی نازکتر لست.
▪ طول: حداکثر اندازه بدن در حدود ۳۵cmو بطور متوسط۲۵cm است .
▪ سایر مشخصات: خاره های آبششی باریک و بلند و چشمها دارای پلک سوم است .سرپوش آبششی لبه کاملی دارند دستگاه گوارش دارای معده سنگدان مانند است.
● مشخصات بیولوژی
▪ مکان زندگی: در مناطق ساحلی دریا زیست کرده و وارد مصبها و آب شیرین نیز می شود بصورت گروهی حرکت می کنند و بیشتر گونه ها تغییرات شوری را تحمل می کنند .
▪ تغذیه : از لحاظ رژیم غذایی یک ماهی پوسیده خوار است و معمولا&#۷۳۳; از دیتریتها و موجودات کوچک بستر در شن و گل تغذیه می کنند.
▪ پراکنش: در سراسر خلیج فارس و دریای عمان
▪ تولید مثل: جزء گروه ماهیان تخمگذار است و تخمریزی آنها در دریا صورت می گیرد.
▪ ارزش اقتصادی: چزء ماهیان بسیار مناسب جهت مصرف غذایی هستند و بصورت تازه ،منجمد و شور و خشک مورد استفاده قرار می گیرد .بعلت رشد سریع و مقاوم بودن آنها بعنوان یک ماهی با ارزش پرورشی شناخته شده است.
▪ روش صید: تور گوشگیر ،گردان ساحلی ،ماشک ،تور بالا رونده ،تور ثابت
منبع : مرکز آموزش عالی میرزا کوچک خان گیلان


همچنین مشاهده کنید