شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

زندگی با سرطان ریه


زندگی با سرطان ریه
كارشناسان معتقدند، سرطان ریه یكی از انواع سرطانها است كه خیلی دیر علائم خود را نشان می دهد و شیمی درمانی اولین چیزی است كه پزشكان برای درمان این بیمار تجویز می كنند.
«پیتر خسینگ» یكی از این بیماران است كه یك روز متوجه شد به سرطان ریه البته از نوع وخیم و حاد مبتلا شده است و بیماری چنان پیشرفته بود كه مركز پزشكی نیویورك درمان او را برعهده نگرفت. علی رغم پیشرفتهای زیادی كه در این زمینه صورت گرفته اما باز هم از هر ۵ نفر بیماری كه به سرطان ریه مبتلا است فقط یك نفر آن احتمال دارد از ۵ سال بیشتر زنده بماند.
«اوناسندرز» یكی از این بیماران است كه در جولای سال ۱۹۹۵ متوجه شد به این بیماری مبتلا شده است، اما با گذشت ۱۰ سال هنوز زنده است و به زندگی ادامه می دهد در حالیكه دخترش در سال ۱۹۹۸درست ۵ ماه پس از اینكه از سرطان ریه خود مطلع شد، درگذشت.
دكتر معالج «پیتر» می گوید: او به سرعت كاهش وزن پیدا كرد و همیشه خسته و زرد رنگ به نظر می رسید، او مبتلا به مستاستاز مرحله ۴ سرطان ریه یعنی پیشرفته ترین نوع شده بود و غدد لنفاوی حاوی سلولهای سرطان در وسط سینه وی در حال گسترش بود و حتی روی صدای وی نیز تأثیر گذاشته بود و هیچ یك از پزشكان امیدی به بهبودی وی نداشت.
و عمل جراحی نیز برای وی مناسب نبود زیرا تنها ۲۵ درصد از بیماران مبتلا به سرطان ریه تحت عمل جراحی قرار می گیرند به دلیل اینكه تومورهای پیشرفته درست در پشت ریه قرار دارند و ۳۵ درصد این بیماران به مرحله ۳ این بیماری مبتلا هستند كه در این نوع سلولهای سرطان در غدد (گره های) لنفاوی در یك یا هر دو ریه شیوع پیدا می كند و ۴۰ درصد نیز به مرحله ۴ این بیماری مبتلا هستند كه در این افراد سلولهای سرطانی در نقاط دیگری مثل مغز شیوع و گسترش پیدا می كند.
نداشتن، لوازم مناسب وعدم آزمایشات خوب و به موقع باعث می شود تا دیر متوجه این بیماری شویم. دكتر «راك دیچل»متخصص این بیماری می گوید: «دستگاه اسكن CT» بهترین وسیله برای كشف سریع این بیماری است.
یكی از عوامل اصلی ابتلا به سرطان ریه، كشیدن سیگار است. داروهای كمی مخصوص این بیماران وجود دارد، یكی از این داروها، «تارسیوا» نام دارد كه تا چند ماه می تواند جان بیمارانی را كه حداقل پس از یك دوره شیمی درمانی بیماریشان دوباره عود كرده، نجات دهد. كه هزینه این دارو ماهانه ۲‎/۱۲۵ دلار است.
«سندرز» به عنوان فردی كه با وجود این بیماری ۱۰ سال به زندگی ادامه می دهد، به بیمارانی از نوع خود توصیه می كند: «همیشه مثبت باشید و مثبت فكر كنید، هرگز خود را در رختخواب بستری نكنید، به بستر رفتن شما را ضعیف می كند و انرژی مثبت شما را از بین می برد، سعی كنید فعال باشید و زندگی را رها نكنید شما می توانید یك بیمار خوشحال باشید و بیمار خوشحال بودن خیلی بهتر از یك بیمار افسرده و ناراحت است. هر روز زندگی می تواند هدیه ای از جانب خداوند باشد، و بهترین چیزی كه می تواند به شما روحیه بدهد بودن با همسر و خانواده و دوستان و داشتن لحظات شاد و دلپذیری در كنار آنها است.
«سندرز» در زمان بیماری خود برای پوشاندن موهای كم پشت خود از كلاههای زیبا و عجیب استفاده می كرد در گروههای مختلف خیریه شركت می كرد و با كمك به مردم نیازمند كمی آرامش روحی به دست می آورد. او در انتها افزود: من شاهد بودم و خودم دیدم كه چگونه با وجود داشتن این بیماری باز هم می توان زنده بود و زندگی كرد. «بنابراین با این بیماری باز هم زندگی كنید.»
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید