چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

ارتباط با دیگران راز بزرگ موفقیت


ارتباط با دیگران راز بزرگ موفقیت
در جامعه امروزی یكی از مؤثرترین راه ها برای موفق شدن، داشتن ارتباط خوب با دیگران است. گفت وگوی اولیه شروع هر رابطه است كه اگر با روشی صحیح صورت گیرد اولین قدم را كه مهم ترین هم هست پیش گذاشته ایم. همه ما می دانیم كه برای شروع رابطه كاری، دوستانه و... یك صحبت اولیه لازم است كه اگر راه را درست طی كنیم مقدار زیادی از مسیر را گذرانده ایم.
در دپارتمان اقتصاد دانشگاه استنفورد (Stanford) مطالعات تحقیقاتی روی فارغ التحصیلان كارشناسی ارشد صورت گرفت كه زمان آن ۱۰ سال پس از پایان تحصیل آنها بود. نتیجه این تحقیقات نشانگر این مسأله بود كه معدل آنها هیچ تأثیری در موفقیت شغلی فارغ التحصیلان نداشته است.
توانایی آنها در گفت وگو با دیگران مهم ترین تأثیر را در پیشرفتشان داشته است.
برقرار كردن ارتباط صحیح و داشتن رفتار دوستانه بزرگترین نقش را در موفقیت شغلی ما دارند.
خانم دبرافاین نویسنده كتاب «هنر خوب صحبت كردن» كه تحصیلاتش در رشته مهندسی است، در این رابطه خاطرات جالبی دارد. این خانم در گذشته به قدری خجالتی بوده كه هنگام جلسات كاری در اتاقی پنهان می شد و یا از ارتباط با آدم ها فرار می كرد. حالا این خانم خجالتی تبدیل به یك سخنران حرفه ای شده است. او نه تنها رفتار خود را تغییر داده، بلكه به دیگران هم می آموزد.
فاین می گوید: توانایی ارتباط با دیگران همراه با روی خوش مهارتی است كه آدم ها باید یاد بگیرند.
خانم دبرافاین به همراه دیگر اساتید فن بیان، ۱۲ نكته را برای شروع و به پایان رساندن گفت وگو، ارائه می دهند.
۱- هنگامی كه شما در حال آماده شدن برای حضور در یك كنفرانس یا جمعی هستید، سعی كنید كه حداقل سه موضوع را برای صحبت كردن در ذهن خود آماده داشته باشید. علاوه بر آن داشتن چهار سؤال معمولی كه طرف مقابل را مجبور به حرف زدن می كند. اگر شما میزبان این جمع را قبلاً دیده اید، از دانسته های قبلی خود استفاده نكنید، به عنوان مثال علاقه او به ورزش، سابقه كارهای قبلی یا فعالیتی كه هر دو در آن شركت داشته اید...
۲- در سلام كردن پیشقدم باشید، اگر مطمئن نیستید كه آن شخص شما را به یاد خواهد آورد، اسم خود را بگویید و یا دیدار قبلی را به خاطر او آورید. همراه با لبخند دستتان را به طرفش دراز كنید تا استرس شما كمتر شود.
۳- برای صحبت كردن عجله نكنید. سعی كنید اسم ها را به یاد داشته باشید و از آنها استفاده كنید.
۴- طوری برخورد كنید تا شخص مقابل شما حرف بزند یا درباره آن جلسه یك حرف عادی بزنید. مثال «جمعیت چقدر زیاد است» یا «موضوع بحث جالبه» و پس از گفتن این جمله ها از طرف مقابل یك سؤال كنید تا بحث شما ادامه پیدا كند. مثال: «جمعیت امسال از پارسال بیشتر نیست؟»، «چند سال است كه به این كنفرانس می آیید؟» یا اینكه درباره سفرش به آن جلسه یا دلیل آمدنش سؤال كنید.
۵- حرف های شخص مقابل خود را به دقت گوش كنید و پس از آن عكس العمل نشان دهید. وقتی كسی با شما صحبت می كند به دقت به چشم هایش نگاه كنید و سر خود را به این طرف و آنطرف نچرخانید.
۶- بیشتر گوش كنید تا حرف بزنید.
۷- همیشه حرف های جالب در ذهنتان داشته باشید، آگاه بودن از خبرها و موضوعات روز ساختار یك گفت وگو را تشكیل می دهد. می توانید با این جملات شروع كنید: «شما درباره این موضوع چه فكر می كنید؟» «آیا شنیده اید كه... نظر شما درباره...»
در گفت وگوی عادی از حرف های منفی و یا بحث برانگیز دوری كنید، سعی كنید از گفتن داستان های طولانی و خسته كننده استفاده نكنید، همچنین دادن اطلاعات زیادی درباره موضوعات مختلف ضرورتی ندارد.
۸- یكی از بهترین روش ها برای آشنایی این است كه توسط شخص سومی كه طرف مقابل شما برا ی آن احترام زیادی قائل است به او معرفی شوید. می توانید از یك دوست مشترك استفاده كنید تا شما را به شخص مورد علاقه تان معرفی كند.
۹- اگر در ملاقاتی كسی به شما كارت ویزیت (Businesscart) می دهد، برای آن ارزش قائل شوید. كارت را با دو دست بگیرید، بخوانید و آن را در جیب لباس خود یا كیفتان قرار دهید.
۱۰- مواظب حركات بدن خود باشید، چهره شما نباید نشان بدهد كه خسته شده اید، چرا كه روی دیگران اثر منفی خواهد گذاشت. با اطمینان و خیلی راحت برخورد كنید، حتی اگر چنین حالتی را ندارید.
۱۱- قبل از اینكه وارد صحبت دو نفر شوید به حرف های آنها با دقت گوش كنید. شما كه قصد ندارید نظم گفت وگوی دو نفر را با یك حرف بی ربط یا بی موقع از بین ببرید؟
۱۲- چند جمله مناسب برای به پایان رساندن گفت وگو در ذهنتان آماده داشته باشید تا پایان صحبت شما سرد نباشد. برای مثال می توانید بگویید، «لازم است یكی از مشتری هایم را ببینم؟»، «باید به كسی تلفن بزنم؟»، «من هنوز ناهار نخورده ام شما چطور؟»
بهترین موقع برای تمام كردن یك گفت وگو چه زمانی است؟
به گفته سوزان رانه (Susan Roane) نویسنده و سخنران كه به او لقب استاد ارتباط دوستانه داده اند، بهترین نوع ارتباط این است كه دیگران ذهنیتی خوب و مثبت از شما داشته باشند و تمایل اینكه مجدداً شما را ببینند.
راهنمایی او برای رسیدن به این مرحله این است كه باهوش باشید، از جملات كوتاه استفاده كنید و سریع حرف را به پایان برسانید.
***
دبرافاین همان زن خجالتی، حالا به یك سخنران حرفه ای تبدیل شده است. او مؤسس شركتی است كه اساس كارش آموزش برقراری ارتباط، برای رده های بالای جامعه و مدیران ارشد است.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید