سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

تأثیر ویتامین C در کاهش مضرات سیگار


تأثیر ویتامین C در کاهش مضرات سیگار
تحقیقات یك مؤسسه پزشكی در دانشگاه هاروارد نشان می دهد كه مصرف مقداری ویتامین C می تواند اثرات منفی ناشی از كشیدن سیگار در جنین های متولدنشده كاهش دهد.
محققین می گویند: این بدین معنا نیست كه كشیدن سیگار برای زنان باردار مضر نیست، بلكه می تواند حداقل یك راه درمان برای خانم هایی باشد كه نمی توانند عادت سیگار كشیدن خود را ترك كنند. علیرغم تمام هشدارهایی كه به خانم های باردار می شود، هنوز هم ۱۲ درصد خانم های باردار در دوران بارداری سیگار می كشند. این محققین تحقیقات خود را بر روی سه گروه از نوزادان میمون انجام دادند.
۷ میمون از مادرانی متولد شدند كه روزانه ۲ میلی گرم نیكوتین به آنها داده می شود. مثل مادرانی كه سیگار می كشند و میزان رشد ریه و توانایی در تنفس این میمون ها را با گروه دیگری كه مادرانشان علاوه بر ۲ میلی گرم نیكوتین، روزانه ۲۵۰ میلی گرم ویتامین C نیز می گرفتند، مقایسه كردند.
و گروه سوم، ۶ میمون بودند كه مادرانشان در دوران بارداری نه نیكوتین و نه ویتامین C دریافت كرد كه به این گروه، گروه كنترل شده می گفتند.
آنها پس از بررسی این سه گروه دریافتند، نوزادان گروه اول، دچار نارسایی و كاهش ورود هوا به ریه هایشان هستند، اما در گروه دوم، دم و بازدم نسبت به نوزادان طبیعی نزدیك تر است و تقریباً همانند آنها است.
دكتر «الیت اسپیندل» سرپرست این گروه می گوید: ما دقیقاً نمی دانیم كه چه مكانیزمی باعث می شود تا ویتامین C اثر مثبت و محافظی در برابر نیكوتین داشته باشد، اما دو فرضیه داریم.
تئوری اول اینكه، ویتامین C بر روی بافت رابط اثر می گذارد. همانطور كه می دانیم باعث آسیب دیدگی بافت های تمایل ارتجاع در ریه ها (شش ها) می شود و ویتامین C از این گروه آسیب دیدگی هاجلوگیری می كند.
فرضیه دوم اینكه، ویتامین C نقش یك آنتی اكسیدان را ایفا می كند و با رادیكال های آزادی كه در طول متابولیسم آزاد می شود از مولكول های بدن در مقابل آسیب دیدگی محافظت می كند و حتی توسط این رادیكال ها از در مقابل آلودگی و مواد سمی قرار گرفتن مولكول ها نیز محافظت می كنند.
البته لازم به ذكر است كه ویتامین C از دیگر اثرات منفی كشیدن سیگار در دوران بارداری مثل رشد ناقص مغز و كاهش وزن جلوگیری نمی كند.
«دكتر میشل بروگیتی» رئیس مدرسه پزشكی OHSU می گوید: چنانچه زن بارداری نمی تواند كشیدن سیگار را ترك كند، پس حتماً از ویتامین C استفاده كند. زیرا سیگار باعث تغییراتی در ریه نوزادان شما می شود.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید