سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

چگونه از شر بدهی هایتان خلاص شوید


«مرد اگر قرض نداشته باشد، مرد نیست.» احترام گذاشتن به این جمله رایج در جامعه دشوار است اما حقیقت این است كه امروز افراد مقروض در جامعه فراوانند. این مسأله باعث می شود كه گاهی افراد مجبور شوند شبها در رستوران كار كنند، یا اینكه اشیای منزل خود را گرو بگذارند.
گاهی این بدهیها باعث از هم پاشیدگی كانون خانواده و از بین رفتن محبت خانوادگی می شود و حتی گاهی افراد را تا مرز خودكشی نیز پیش می برد.
هركسی ممكن است بدهكار باشد، یك كارمند، یك هنرمند، و حتی یك رئیس. اما بد نیست بدانیم صرفه جویی می تواند بهترین راه كار باشد، كارتهای اعتباری یكی از عوامل مهم ایجاد بدهی و قرض است. زیرا دارندگان آن بیش از آنكه بدست بیاورند، خرج می كنند و به قول معروف دخل و خرجشان با هم هماهنگی ندارد.
بیش از ۷۵ درصد آمریكایی ها، تمام خرید و خرجهای خود را از طریق كارتهای اعتباری انجام می دهند، اما اكثر آنها در پایان ماه قادر به پرداخت مبلغ ماهیانه این كارتها نیستند و تقریباً از هر ۵ خانواده، ۳ خانواده توسط كارتهای اعتباری مقروض می شوند.
در اواسط دهه ۹۰ تخمین زده شد كه بدهیهای حاصل از استفاده از این كارت بیش از نیمی از دارندگان آن را به زیر خط فقر كشانیده است. تا جایی كه مقدار قرض حاصله از استفاده از اینكار برای هر نفر بیش از ۷۱۰۰ دلار شد.
در اینجا به یك نمونه اشاره می كنیم. «واین و ربه كا» یك زوج آمریكایی بودند كه در سال ،۱۹۹۰ تمام سرمایه مالی خود را جمع كرده و ۸ كارت اعتباری خریداری كردند. «واین» تكنسین ماشینهای كشاورزی و چمن زنی بود و ربه كا در مدرسه پرستاری تدریس می كرد، در سال ،۱۹۹۸ آنها مبلغ ۸۸ هزار دلار بدهكار شدند در حالیكه درآمد سالیانه هر دوی آنها مجموعاً ۶۱ هزار دلار بود.
ابتدا واین قصد داشت این قضیه را از ربه كا مخفی كند، اما وقتی تلفن به دلیل عدم پرداخت قطع شد، موضوع آشكار شد، كار به جایی رسید كه گاهی مجبور بودند برای خرید خوراك نیز پول قرض كنند. ربه كا می گوید: ما تصمیم گرفتیم از هم جدا شویم، آن هم به دلیل فقر، ولی من روز و شب از خدا می خواستم تا زندگیمان را حفظ كند. یك روز با هم تصمیم گرفتیم كه به جای طلاق كارتهای اعتباری را فراموش كنیم و هر دو شبانه روز كار كردیم تا بتوانیم قرضهای خود را بپردازیم. ۷ سال بعد در حالیكه یك پسر داشتم و فرزند دومم نیز در راه بود، توانستیم از شر بدهیها خلاص شویم و خانه بزرگتری نیز بخریم و این برای ما بهترین تجربه بود، از آن زمان به بعد فقط یك كارت اعتباری داریم كه از آن فقط برای خرید بنزین و سوخت ماشین استفاده می كنیم.
امروزه اكثر خانواده های آمریكایی حداقل یك كارت اعتباری برای كرایه ماشین، استفاده از اینترنت و خرید بلیت هواپیما دارند. استفاده از كارتهای اعتباری و خرید آن به یك صنعت تجاری تبدیل شده است.
معجزه خاصی برای اینكه شما از شر بدهی خلاص شوید وجود ندارد، فقط باید یاد بگیرید كمتر از آنچه به دست می آورید، خرج كنید. البته یاد گرفتن این موضوع زیاد ساده نیست و چندین سال زمان می برد.
كارشناسان سه راه اصلی به شما پیشنهاد می كنند:
۱) برنامه های خود را سازماندهی كنید:
ماهیانه، پولی را كه خرج می كنید، در دفتر یادداشت خود، یادداشت كنید، صورتحساب و قبضهای خود را به موقع پرداخت كنید تا بدهی عقب افتاده نداشته باشید.
۲) كارت اعتباری خود را به پول نقد تبدیل كنید.
با شركتی كه كارت اعتباری مالی از آن گرفته اید، تماس بگیرید و از آنها بخواهید میزان پول كمتری را به شما اختصاص دهند و چنانچه این پیشنهاد شما را نپذیرفتند. تمام پول خرج شده و بدهی خود را بپردازید و از شر كارت اعتباری خلاص شوید.
۳) بیشتر كار كنید:
چنانچه بیشتر كار كنید و بتوانید درآمد ماهیانه خود را دو برابر كنید، متوجه می شوید كه بدهیهای شما زودتر پرداخت خواهد شد. البته مقدار آن مهم نیست. بلكه مهم تسویه حساب است حتی برنامه ریزی كنید كه شغل دوم اختیار كنید تا اینكه درآمد بیشتری داشته باشید.


همچنین مشاهده کنید