جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

سرطان پیش می تازد


سرطان پیش می تازد
نرخ ابتلا به سرطان سینه و ریه در جهان، در ۳۰ سال اخیر دو برابر شده است. گزارش اخیر مؤسسه تحقیقات سرطان در بریتانیا نشانگر آن است كه شمار قربانیان انواع سرطان ها در كشور های گوناگون به شدت رو به افزایش نهاده است.
بر اساس این گزارش، افزایش طول عمر انسان ها یكی از علل مهم رشد افسارگسیخته ابتلا به سرطان در میان جوامع است؛ به طوری كه با افزایش طول عمر انسان احتمال ابتلا به سرطان نیز بالا می رود، زیرا سرطان به طور معمول افراد مسن را بیش از جوانان مورد هجوم خود قرار می دهد.
افزون بر این، پزشكان بر این باورند كه عاداتی مانند سیگار كشیدن و نیز عادات غذایی می تواند تأثیر بسزایی بر سلامتی افراد برجای گذارد و احتمال قربانی شدن آنان را افزایش دهد.
تحقیقات اخیر نشانگر پراكنش متفاوت ابتلا به سرطان های مختلف در سراسر جهان است؛ به طوری كه اختلافات ژنتیكی، عادات گوناگون و حتی عوامل محیطی می تواند تعیین كننده نحوه این پراكنش باشد. برای مثال، سرطان روده روزگاری در ژاپن بسیار نادر و كمیاب بود، اما با غربی شدن عادات تغذیه ژاپنی ها، نرخ ابتلا به این نوع بیماری رو به افزایش نهاده است. این گزارش می افزاید جمعیت بشر از یك میلیارد نفر در سال ،۱۹۷۵ به حدود ۶‎/۳ میلیارد نفر رسیده است و شمار افراد بالای ۶۰ سال نیز از ۱۰ درصد كنونی، به ۲۲ درصد در سال ۲۰۵۰ می رسد. بر این اساس، بالا رفتن میانگین سنی جامعه انسانی می تواند به مفهوم افزایش شمار قربانیان سرطان باشد.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید