دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ / Monday, 17 December, 2018

میزان کلسترول خون خود را پایین نگه دارید


میزان کلسترول خون خود را پایین نگه دارید
با رژیم غذایی مناسب و ورزش می توانید میزان كلسترول خون خود را پایین نگه دارید.«بریندا ایوان» شخصی است كه خیلی تند غذا می خورد، او در طول روز، تنقلات، سیب زمینی سرخ كرده و انواع غذاهای سرخ كردنی را با اشتهای تمام می خورد بدون اینكه حتی ذره ای فعالیت داشته باشد، اما این موضوع مربوط به ۷سال پیش است، او امروز ۵كیلو وزن كم كرده و ۲۷۰۰واحد از میزان كلسترول خود را كاهش داده است. این در حالی است كه سالانه میلیونها آمریكایی، میلیاردها دلار صرف هزینه دارو برای كاهش میزان كلسترول خون خود می كنند. اما ایوان با یك رژیم غذایی مناسب بجای صرف غذاهای سرخ كردنی، از انواع سبزیجات، میوه جات و حبوبات توانست مقدار زیادی از وزن خود را كاهش دهد.
البته شرایط فیزیكی هر فرد متفاوت است و ممكن است یك آیتم روی بدن فردی مؤثر ولی روی دیگری بی تأثیر باشد. تا زمانی كه كلسترول شما بین ۲۴۰تا ۲۵۰ است، باید مراقب باشید زیرا چنانچه میزان كلسترول خون شما به بیش از ۲۵۰برسد باید با استفاده از دارو آن را به زیر ۲۰۰برسانید.
افرادی كه دارای فشارخون بالا، سابقه بیماری قلبی یا كلسترول بالا هستند، حتماً باید برای كاهش كلسترول از دارو استفاده كنند.
پدر ایوان سابقه بیماری قلبی و كلسترول بالا داشت در سن ۵۴سالگی نیز در اثر حمله قلبی درگذشت. ایوان می گوید: من نمی خواهم سرنوشتی همانند پدرم داشته باشم و وقتی سال گذشته برای بررسی خون و میزان كلسترول خود نزد پزشك رفتم متوجه شدم كه كلسترول من ۳۶۵ است كه خیلی بالا و احتمال بروز حمله قلبی در من ۸۰درصد بود، بلافاصله شروع به صرف دارو كردم، در ضمن شیوه زندگی خویش را نیز تغییر دادم. من در حال حاضر، روزانه ۵وعده غذای كوچك و سالم كه اغلب شامل سبزیجات، میوه جات و گوشت سفید است، می خورم و هر روز یك ساعت ورزش می كنم. الآن كلسترول خونم ۱۶۵ است.
پزشكان چربیها را برای مصرف به دو دسته تقسیم كرده اند:
۱) چربیهای بد: چربیهای موجود در گوشت و لبنیات، چربیهای اشباع شده است. برای اینكه میزان این چربیها را در بدن خود كاهش دهید باید از لبنیات كم چربی استفاده كنید و میزان مصرف گوشت را در رژیم غذایی خود كاهش دهید. نباید در طول روز بیش از ۷ تا ۱۰درصد چربیهای اشباع شده مصرف كنید.
۲) چربیهای خوب: چربیهای حاصله از دانه های حبوبات و غلات: (دانه های گل رنگ، كنجد، ذرت و روغن آنها) می توانند ۱۰درصد از كالری روزانه شما را تأمین كنند. اسیدهای چرب امگا۳ نیز جزو چربیهای خوب به حساب می آیند كه این نوع چربی را می توان در غذاهای دریایی مثل ماهی قزل آلا، خال مخالی، شاه ماهی و دانه های كتانی مثل روغن كتان و گردو یافت.چربیهای حاصل از دانه هایی مثل پسته، بادام، بادام زمینی و روغن زیتون حدود ۱۵درصد كالری موردنیاز بدن شما را تأمین می كنند.
چنانچه در رژیم غذایی خود این موارد را رعایت كنید حتماً می توانید میزان كلسترول خون خود را پایین نگه دارید در ضمن علاوه بر اینها استفاده از فیبرها نیز می تواند به سرعت روی كلسترول شما اثرگذار باشد. چنانچه هر روز صبح به مدت ۳سال از سبوس جو استفاده كنید كلسترول شما از ۲۴۶ به ۲۰۰ خواهدرسید.
غذاهای فیبردار شامل سبوس برنج، نخودفرنگی، توت فرنگی، سیب و لوبیا است اكثر پزشكان مصرف ۲۵ تا۳۰گرم موادفیبردار را در طول روز توصیه می كنند. در ضمن كلسترول بیشتر در گوشت، لبنیات و تخم مرغ وجود دارد و باید از آنها كمتر از ۳۰۰میلی گرم در روز استفاده كنید، سدیم مصرفی نیز باید در روز كمتر از ۲۴۰۰میلی گرم باشد یعنی معادل یك قاشق غذاخوری نمك.

منبع : روزنامه ایران

مطالب مرتبط

فست‌فود بخورید به پنج شرط

فست‌فود بخورید به پنج شرط
دل‌كندن از فست‌فودها برای بیشتر ماچندان هم آسان نیست. ولی اگر این بار نیز در هنگام عبور از جلوی یك رستوران وسوسه شدید كه ناخنكی به غذاهای خوشمزه آن بزنید، می‌توانید با رعایت دستورات زیر، كمترین ضرر را از استفاده از فست‌فودها ببرید.
۱) برای منزل سفارش دهید: مطالعات نشان می‌دهند هنگامی كه افراد پشت میز غذاخوری در منزلشان غذا میل می‌كنند، بیشتر از خارج از منزل غذا می‌خورند. بنابراین بهتر است شما با یك فروشگاه عرضه فست‌فودها تماس بگیرید و بخواهید غذا را به منزل شما بیاورند. در این شرایط شما ممكن است غذاهای سالم دیگری مثل انواع سبزی‌ها و میوه‌ها را روی میز غذا تدارك ببینید كه ممكن است با میل‌كردن از آن غذاهای سالم، كمتر شكمتان را با فست‌فودها پر كنید.
۲) منو (فهرست غذاهای سالم) را انتخاب كنید: رستوران‌های ارایه‌دهنده غذاهای حاضری در برخی نقاط دنیا دست به ابتكار جالبی زده‌اند. آنها فهرست فست‌فودهای سالم را از فست‌فودهای معمولی جدا كرده‌اند و یا حتی فضای داخل رستوران را به دو بخش تقسیم كرده‌اند كه در یك بخش فقط فست‌فودهای سالم به مشتریان عرضه می‌شود. گاهی در فهرست غذاها آورده شده است كه هر غذای حاوی چه موادی است و حتی فرآیند تهیه آن چگونه است. اگر شما طریقه آماده كردن هر غذا حاضری را بدانید، می‌توانید متوجه شوید كه آیا خوردن آن غذا با رژیم شما جور درمی‌آید یا نه. غذاهای كبابی (كبابی شده)، آب‌پز شده و بخارپز شده به‌طور معمول سالم‌تر هستند. سالاد‌های مملو از سبزی‌ها و میوه‌های تازه به‌طور معمول سالم‌تر از سالادهای حاوی پنیر، گوشت و سس هستند.
۳) از سفارش‌دادن غذاهای سالم خجالت نكشید: شاید اگر به یكی از فروشگاه‌های عرضه غذاهای فست‌فود سر بزنید و از پیشخدمت بخواهید آن غذا را به روش سالم‌تری برای شما تهیه كند، چندان با استقبال خوبی روبه‌رو نشوید. ولی این اتفاقی است كه این روزها در بیشتر فروشگاه‌های فست‌فود در سراسر دنیا می‌افتد. مشتریان می‌توانند از صاحبان رستوران بخواهند به جای اینكه غذای‌شان را در روغن یا كره سرخ كند، غذا را كبابی برایشان آماده كند و یا انواع سس‌های موجود در غذا را حذف كند. صاحبان این رستوران‌ها عمل به این خواسته مشتریان خود را، راهی برای جلب رضایت مشتری و جمع كردن مشتریان بیشتر می‌دانند. پس شما از همین امروز این فرهنگ را رواج دهید، خجالت نكشید.
۴) سایز (اندازه) كوچك‌تر سفارش دهید: به‌طور معمول در بیشتر رستوران‌ها، آنچه به‌عنوان یك <پرس> غذا به مشتریان ارایه می‌شود، گاهی حاوی دو، سه برابر كالری است كه فرد باید از یك وعده‌ غذایی به‌دست بیاورد. بنابراین در صورتی كه سایز‌های كوچك‌تر از غذاهای مورد علاقه‌تان موجود است، آن سایز‌های كوچك‌تر را سفارش دهید ولی اگر چنین امكانی فراهم نیست، از همان ابتدا غذایتان را نصف كنید و با دوست و یا فردی از خانواده‌تان كه با شما به رستوران آمده است، شریك شوید. حتی می‌توانید نیمه دیگر غذا را با خود به منزل ببرید و در وعده‌ای دیگر آن را نوش‌ جان كنید.
۵) را جدا سفارش دهید: از مسوولان رستوران بخواهید سس را روی غذای شما نریزند، بلكه آن را در ظرفی جداگانه كنار غذایتان قرار دهند. در این صورت شما می‌توانید مقدار سسی را كه همراه غذایتان می‌خورید كنترل كنید و یا به‌طور كل آن را حذف كنید.
● فست‌فودهای سالم؛ برای كودكانی سالم
ممكن است شما فرزندان یا نوه‌هایتان را برای شام‌خوردن به خارج از منزل ببرید. بسیار مهم است كه بدانید چگونه رستوران فست‌فود مناسبی را برگزینید كه برای سلامت كودكان شما خطر كمتری داشته باشد. كودكان عاشق غذاخوردن در بیرون از منزل و به‌ویژه رستوران‌های غذاهای حاضری هستند، ولی نكته جالب اینجاست كه تعداد كودكان چاق در جامعه رو به افزایش است و این نشان می‌دهد كه والدین باید مسوولیت زیادی در انتخاب غذاهای سالم و كمك به كودكان برعهده گیرند. در آمریكا از هر سه كودك، یك نفر روزانه در رستوران‌های فست‌فود غذا می‌خورد.
اگر كودك شما اصرار دارد كه برای صرف غذا به رستوران فست‌فود بروید، می‌توانید به او كمك كنید كه در رستوران سالم غذا بخورد:
▪ نوشابه‌ها، میزان كالری زیادی دارند، در حالی كه هیچ‌گونه ارزش غذایی ندارند. بنابراین برای فرزندتان به جای نوشابه، آب و یا شیر تهیه كنید تا فست‌فود خود را با آن میل كند. نگران نباشید، در آغاز دشوار است اما عادت می‌كند.
▪ مصرف مرغ سوخاری، مرغ سرخ‌شده و كنتاكی برای كودكان ممنوع است.
▪ در برخی از رستوران‌های فست‌فود، وعده‌های غذایی مخصوص كودكان تدارك دیده شده است كه در ظروف و سینی‌های رنگی ویژه كودكان ارایه می‌شود. این وعده‌های غذایی فاقد نوشابه‌گازدار و یا گوشت و مرغ سرخ شده‌اند و به جای آن در این ظروف غذا، مرغ پخته، سبزیجات، رشته‌فرنگی و سیب‌زمینی گنجانده شده است.
● فهرستی از فست‌فودهای سالم
نگاهی به فهرست فست‌فودها، یك ردیف از انواع غذاهای ناسالم را در مقابل چشمان شما به صف می‌كشد. كنتاكی، پیتزا، ساندویچ‌های مملو از پنیر و سس. ولی در بسیاری از رستوران‌های ارایه غذاهای حاضری در دنیا، این روزها در كنار این فست‌فودها، غذاهای حاضری سالم نیز ارایه می‌شود كه مشتریان این رستوران‌ها می‌توانند از میان این فهرست غذایی، غذاهای مورد علاقه‌شان را انتخاب كنند. در زیر به نمونه‌هایی از این غذاها اشاره می‌كنیم. شما می‌توانید این غذاها را در منزل تهیه كنید. توجه به این فهرست غذایی برای صاحبان این رستوران‌ها در ایران هم بد نیست چون در دوره و زمانه‌ای كه بیشتر افراد و به‌ویژه بانوان در رژیم به سر می‌برند و به وسوسه دوستان یا افراد خانواده خود به رستوران‌های فست‌فود پا می‌گذارند، اگر چنین فهرست غذایی نیز فراهم باشد، بدون شك بدون مشتری باقی نخواهد ماند:
ـ همبرگر ساده بدون پنیر و سس در سایزهای كوچك‌تر
ـ ساندویچ‌های تهیه شده با چربی كمتر كه در تهیه آن از نان گندم حاوی سبوس استفاده شده است
ـ شیر بدون چربی یا حاوی چربی كم (كم‌چرب) یا ارایه آب معدنی به جای نوشابه.
ـ ساندویچ‌ ماهی آب‌پز شده و یا ماهی پخته‌شده درون سبزیجات.‌

وبگردی
فساد همه گیر شده است، و اتفاقاً این یک مساله سیاسی است
فساد همه گیر شده است، و اتفاقاً این یک مساله سیاسی است - اما مساله سیاسی را نباید به مساله حاکمان تقلیل داد. مساله سیاسی است به این معنا، که آنچه به ما در سطح ملی، فرم بخشیده، نادرست است. چیزها در جای خود نیستند و روال غلط امور، همه چیز را و همه کس را به فساد کشانیده است. در این تفسیر سوم، چشم شما نه به حاکمان است نه به تک تک مردم. چشم شما به الگویی است که به امور فرم بخشیده است.
پاسپورتی که همه جا به آن توهین میشود
پاسپورتی که همه جا به آن توهین میشود - مدتی است که تب سرمایه‌گذاری در گرجستان شایع شده است و مردم برای خرید ملک یا راه اندازی یک کسب و کار عازم این کشور می‌شوند. در این میان چند اتفاق رخ داد. یکی این بود که تحریم‌های امریکا گریبان گیر ایران شد و به عقیده من این‌ها به نوعی بازخورد عملیات روانی ترامپ علیه ایران است و از سوی دیگر انتخابات اخیر گرجستان هم با پیروزی جریان راست تندرو این کشور به پایان رسید. وگرنه گرجستان اصلا کشوری نیست که قادر…
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان!
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان! - «شباهت عجیب علی الهام استاد هوا فضا در دانشگاهی در آلمان به غلامحسین الهام معاون رئیس جمهور سابق!
شبهای داغ مدیترانه !
شبهای داغ مدیترانه ! - «حسن کردمیهن» متهم آمریت حمله به سفارت عربستان به تازگی در کرج، مرکز استان البرز، رستوران راه انداخته است.
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر - سید احمد خمینی، نتیجه امام خمینی که چند هفته پیش با ازدواجش خبرساز شده بود، بار دیگر با انتشار عکسی از او و همسرش در حین سوارکاری حساسیت نسبت به خود را برانگیخته است و باعث تحریک مخاطبان و کاربران در فضای مجازی شده است.
رفتار عجیب دو نفر از همراهان رئیس جمهور در زمان سخنرانی!
رفتار عجیب دو نفر از همراهان رئیس جمهور در زمان سخنرانی! - دو نفر از کسانی که همراه رئیس جمهور در سمنان حضور داشتند در هنگام سخنرانی روحانی رفتار غیر معمولی از خود نشان میدادند.
اظهارات جنجالی دو بازیگر زن درمورد فساد شدید در سینما
اظهارات جنجالی دو بازیگر زن درمورد فساد شدید در سینما - ظهارات جنجالی لیلا بوشهری و شقایق دلشاد درباره فساد در سینما: چرا دایرکت میدم فالو نمیکنید؟ ساعت یک شب چرا باید زوایای صورت منو ببینن؟
بخشی دیده نشده از رفتار سخیف مجری تلویزیون با فراستی!
بخشی دیده نشده از رفتار سخیف مجری تلویزیون با فراستی! - بخشی دیگر از برنامه «من و شما» با حضور مسعود فراستی و برخورد توهین آمیز مجری رسانه ملی را می بینید که در رسانه ها باز نشر نشد.
خلاصه داستان و بازیگران سریال بانوی عمارت +تصاویر
خلاصه داستان و بازیگران سریال بانوی عمارت +تصاویر - مریم مومن متولد دهه 70 می باشد و حضورش در بانوی عمارت اولین تجربه بازیگری است و به واسطه این سریال وارد دنیای بازیگری شده است . او در کلاس های تئاتر فعالیت داشته است .
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است !
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است ! - پس از اولین گفت وگوی رسمی میترا استاد (نجفی) و تایید ازدواجش با محمدعلی نجفی، حالا شهردار سابق، در نخستین واکنش به جنجال ها، عکس تازه ای از خود و میترا استاد در اینستاگرامش منتشر کرده است.
تصاویری از لحظه ربوده شدن مرزبانان ایرانی در مرز میرجاوه
تصاویری از لحظه ربوده شدن مرزبانان ایرانی در مرز میرجاوه - گروه تروریستی جیش العدل نخستین تصاویر از حمله به پاسگاه مرزی در میرجاوه ۱۴ مهر امسال را منتشر کرد؛
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران - سه نفر کنار هم حوالی میدان مادر ایستاده‌اند. زنی قد بلند که موهایش زمینه نسکافه‌ای دارد به هر ماشینی که بلندتر بوق می‌زند نزدیک می‌شود و قیمت را آرام و به سرعت بیان می‌کند. او می‌گوید: «... صد هزار تومان، تو ماشین ۷۰ هزار تومان، گروپ ۳۰۰ هزار تومان و جا هم داریم»، جملات کوتاه و بی‌تفاوت بیان می‌شود. جلوتر دختر کم سن و سالی که شاید ۱۶ سال هم نداشته باشد، ایستاده و از سرما نوک بینی‌اش قرمز شده است، با…
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»!
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»! - روز پنجشنبه تصویری در فضای مجازی منتشر شد که قابل تامل بود. زهرا تخشید نوه آیت‌ا... یزدی است که با انتشار تصویری که از دانشگاهش در نیویورک منتشر کرده بود، نوشت: «عکسی که دیروز عصر از دانشگاهم گرفتم با چراغ‌های همیشه روشنش».