جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

کشف واکسنی برای سرطان گردن رحم


همیشه ساختن واكسن برای پیشگیری از ابتلا به سرطان از آرزوهای انسان بوده است. این آرزو تا كنون به حدی دست نیافتنی بوده كه ساختن واكسن سرطان حكم رویایی بسیار شیرین را پیدا كرده است. با تلاش دانشمندان اما این رویا به حقیقت پیوسته و به تازگی برای نوع خاصی از سرطان، واكسن كاملا موثری كشف شده است. چندی پیش این واكسن برای دومین بار در آزمایشات انسانی با موفقیت روبه‌رو شد.‌ واكسن سرطان گردن رحم كه گارداسیل نام دارد بر علیه علت اصلی این سرطان یعنی ویروس پاپیلومای انسانی HPV(‌)، تهیه شده است. این واكسن به تازگی در تحقیقی كه از سوی شركت مرك ترتیب داده شده بود بر روی ۱۲ هزار و ۱۶۷ زن از ۱۳ كشور جهان كه بین ۱۶ تا ۲۳ سال سن داشتند، مورد آزمایش قرار گرفت. البته از آنجایی كه این تحقیق دومین مطالعه‌ای است كه برای آزمایش انسانی این واكسن انجام می شود ، به تحقیق <آینده >۲ معروف شده است. تحقیق اول قبلا بر روی ۲۷۷ زن آزمایش شده بود. بر اساس نتایج مطالعه آینده ۲، گارداسیل، ۱۰۰ درصد در پیشگیری از بروز سرطان گردن رحمی كه در اثر ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد شود، موثر است. همچنین دانشمندان در این تحقیق دریافتند كه اگر این واكسن در سنین پیش از بلوغ به دخترها و بین ۱۰ تا ۱۳ سالگی، تزریق شود، بسیار مفیدتر خواهد بود. بر اساس این تحقیق، گارداسیل در پیشگیری از نوع خاصی ویروس پاپیلومای انسانی، یكی از عوامل ایجادكننده زگیل ناحیه تناسلی، نیز موثر است.‌
سرطان گردن رحم یكی از سرطان های كشنده و متاسفانه شایع زنان است كه در حال حاضر، سالانه جان ۲۷۴ هزار زن را در دنیا می‌گیرد. مهمترین علت ابتلا به این سرطان نوعی ویروس به نام ویروس پاپیلومای انسانی )HPV( است كه علت ۷۰ درصد سرطان‌های گردن رحم، به دلیل آلودگی به آن ایجاد می‌شوند. پیش از كشف این واكسن، بهترین روش پیشگیری از بروز مراحل پیشرفته و غیر قابل علاج این سرطان، تشخیص سریع مراحل اولیه آن بود. دكتر جولیتا پاتنیك، سرپرست برنامه‌های تشخیص زودرس سرطان در وزارت بهداشت انگلستان، در این باره می گوید: <قبل از این تشخیص زودرس (غربالگری) سرطان گردن رحم، بهترین روش پیشگیری از ایت سرطان بود. برای این غربالگری، تمام زنان بالای ۲۵ سال تا ۴۹ سالگی هر ۳ سال یك بار مورد آزمایش قرار گرفته و زنان ۵۰ تا ۶۴ ساله نیز هر ۵ سال یك بار مورد بررسی قرار بگیرند.
در عالم پزشكی نتیجه و اطمینان ۱۰۰ درصد خیلی به ندرت دیده می‌شود كه این یكی از آن موارد نادر است. نتایج مطالعه آینده ۲ آنقدر تكان‌دهنده بوده كه بسیاری از دانشمندان جهان را شوكه كرده است. دكتر مارگارت استنلی، استاد دانشگاه كمبریج، در این باره می‌گوید: <نتایج مطالعه آینده ۲ بسیار مهیج است. چرا كه هم تعداد افراد مورد بررسی در این تحقیق زیاد است و هم نتیجه ۱۰۰درصد اثر بخشی واكسن سرطان رحم.> دكتر پیتر ریگبای، استاد و رئیس موسسه تحقیقات سرطان انگلستان، درحالی كه بسیار هیجان زده است می‌گوید: <سالانه هزاران نفر در دنیا بر اثر ابتلا به سرطان گردن رحم می‌میرند. و این خیلی خوشحال‌كننده است كه می شنویم این امكان وجود دارد كه از تعداد این قربانیان در آینده كاسته شود.> شركت مرك برای اینكه بتواند گارداسیل را وارد بازار كند راه درازی در پیش دارد و ابتدا باید آن را به تایید اداره بین‌المللی غذا و داروی آمریكا FDA(‌) برساند. البته گارداسیل شركت مرك رقیبی دارد به نام سرواریكس كه مسلما كار را برای شركت مرك سخت‌تر خواهد كرد.
منبع : مجله سلامت


همچنین مشاهده کنید