دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۶ / Monday, 26 February, 2018

راه های پیشگیری از کم خونی


راه های پیشگیری از کم خونی
امروزه یكی از معضلات بهداشتی در سراسر جهان كم خونی است، تا جایی كه تاثیر فراوانی بر روی تكامل جسمانی، روانی، رفتاری و بازده كاری افراد می گذارد.
كمبود آهن، شایع ترین علت كم خونی است كه با كمبود فولات به ویژه در دوران بارداری همراه است. شیرخواران، كودكان در سنین قبل از مدرسه، نوجوانان و زنان باردار در شمار مبتلایان به كم خونی قرار دارند. البته درصد كم خونی در مردان نیز زمانی كه جذب آهن كمی داشته یا به آلودگی های انگلی مبتلا باشند، بالا می رود.به طور كلی كمبود آهن زمانی اتفاق می افتد كه آهن جذب شده كمتر از نیاز طبیعی باشد و این مسئله ممكن است از طریق جذب ناكافی آهن در اثر اسهال، تداخلات دارویی، مشكلات گوارشی، افزایش نیاز به آهن در زمان بارداری، شیردهی و نوجوانی، خونریزی زیاد در دوران قاعدگی، بیماری های بدخیم، انگل ها و جراحات و یا مصرف ناكافی آهن به دلیل پیروی از رژیم های لاغری و با علائمی نظیر رنگ پریدگی پوست، زبان، مخاط داخل لب، خستگی زودرس، احساس گزگز در دست و پاها، سردرد و سرگیجه و حالت تهوع صورت گیرد. درمان كم خونی بر پایه استفاده از قرص های آهن و اصلاح رژیم غذایی قرار دارد.اصلاح رژیم غذایی در درمان و البته پیشگیری از بروز كم خونی عبارتند از:
- افزایش مصرف منابع غذایی آهن دار نظیر جگر، قلوه، گوشت قرمز، ماهی، زرده تخم مرغ، سبزی های دارای برگ سبز تیره مثل جعفری، اسفناج، حبوبات مثل عدس و لوبیا و دانه های روغنی و خشكبار مثل برگه زردآلو.
- مصرف منابع حاوی ویتامین C نظیر انواع مركبات، لیموترش، گوجه فرنگی، انبه، گلابی، طالبی، گل كلم، ریواس، سیب، خربزه و فلفل سبز در هر وعده غذایی جهت جذب بیشتر آهن.
- استفاده از نان هایی كه از خمیر ورآمده تهیه شده اند. جدا از مواد تغذیه ای، دفع مشكلات گوارشی نظیر یبوست و رعایت بهداشت فردی نیز در پیشگیری از بروز این عارضه نقش مهمی ایفا می كند.

منبع : روزنامه شرق

مطالب مرتبط

غذا برای مقابله با بیماری


غذا برای مقابله با بیماری
وقتی صحبت از غذا می شود نباید واقعیت ها و اطلاعات علمی را نادیده گرفت. برای بهره مندی از زندگی سالم داشتن رژیم غذایی سالم ضروری است. تحقیقات نشان می دهد رژیم غذایی سالم می تواند به درمان و یا پیشگیری از بسیاری از بیماری ها شامل سرطان ، دیابت ، بیماری قلبی و چاقی کمک کند.
▪ آنچه باید بدانید : اتخاذ یک برنامه غذایی که با بیماری ها مقابله کند ساده تر از آن است که بنظر می رسد. بهنگام خرید ، میوه ، سبزی ، حبوبات و غلات و نان سبوس دار را انتخاب کنید. از غذاهای پر جرب و شیرین پرهیز کنید. از ارائه طریق هرم مواد غذایی توصیه شده پیروی کنید این راهنما به شما می گوید روزانه چه غذاهایی را و به چه میزان در رژیمتان بگنجانید. این هرم به شما نشان می دهد چگونه با خوردن مواد غذایی از همه گروههای اصلی ، یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید.
شیر ، ماست و پنیر (دو تا سه وعده ، یک فنجان شیر یا ماست یک وعده در نظر گرفته می شود).
گوشت ، مرغ ، ماهی ، حبوبات خشک ، تخم مرغ و آجیل (دو تا سه وعده ؛ یک وعده شامل دو تخم مرغ ، نصف فنجان ماهی تن ، یا حدود نصف سینه مرغ بدون پوست است).
میوه (دو تا چهار وعده ؛ یک وعده آن شامل یک سیب یا موز متوسط ، نصف فنجان میوه کنسرو شده یا یک چهارم فنجان میوه خشک شده است).
سبزیجات ( سه تا پنج وعده ؛ یک وعده می تواند یک دوم فنجان سبزی پخته یا خام یا یک فنجان سبزی برگدار خام مانند اسفناج یا کاهو باشد).
نان ، بنشن ، برنج و پاستا (۶ تا ۱۱ وعده ؛ یک قطعه نان).
▪ به رنگ ها توجه کنید
زمانی که موضوع میوه و سبزی پیش می آید مقادیر زیادی از محصولات پررنگ مصرف کنید. پرتقال و توت سیاه ، زغال اخته ، بویژه غنی از مواد شیمیایی طبیعی گیاهی هستند که در برابر بیماری ها اثر حفاظت بخش دارند. پرتقال و سبزیجات دارای برگ تیره ، هویج ، سیب زمینی ، و اسفناج غنی از این ترکیبات گیاهی هستند.
▪ فیبر را از یاد مبرید
خوردن مقادیر زیاد میوه و سبزی آب و فیبر بدن را تامین می کند که به سلامت سیستم گوارش کمک می کند. باقلا ، سبوس گندم ، نان سبوس دار و بنشن حاوی فیبر بالا منابع خوبی برای تامین فیبر مورد نیاز بدن هستند. با باکتری های خوب رابطه دوستانه ای برقرار کنید غذاهای تخمیر شده مانند ماست بویژه با افزایش سن برای سلامتی مفیدند زیرا حاوی باکتری های مفید هستند که دستگاه گوارش را سالم نگه می دارند.
▪ ماهی روغنی بخورید
بدن شما نیازمند مقداری چربی است تا سلامتش حفظ شود. و چربی ها ی موجود در ماهی مثل سالمون و تن برای قلب مفیدند. ماهی همچنین منبع خوبی برای پروتئین است بدون آنکه مقادیر زیاد چربی مضر از گوشت بدست آید. و بالاخره اینکه مقادیر کافی آب بنوشید. منتظر نمانید تا تشنه شوید و بدانید اگر تشنه هستید معلوم می شود آب از دست داده اید.

وبگردی
افشای ماجرای ضرب و شتم و مرگ زهرا کاظمی
افشای ماجرای ضرب و شتم و مرگ زهرا کاظمی - اقامه عدل، باید همچنان در دستور کار قرار گیرد و نمی توان به بهانه گذشت زمان، از خون یک انسان، حیثیت یک حکومت و منافع یک ملت گذشت.
لحظات ترسناک فرود بدون چرخ فوکر١٠٠ هواپیمایی آسمان
لحظات ترسناک فرود بدون چرخ فوکر١٠٠ هواپیمایی آسمان - در این ویدئو لحظات نفس گیر و ترسناک فرود بدون چرخ فوكر ١٠٠ هواپیمایی آسمان در اردیبهشت١٣٩٣ در زاهدان را مشاهده می کنید. در این سانحه هواپیما به سلامت فرود آمد اما از چرخه خارج شد.
هر جایی فضول باشی‌ها و حمله‌ورها کمترند حجاب بهتر است
هر جایی فضول باشی‌ها و حمله‌ورها کمترند حجاب بهتر است - سید مهدی طباطبایی: هر جایی که فضول باشی ها، حمله ورها و حمله کننده ها کمتر هستند، حجاب خانم ها هم بهتر است.
"دختر خیابان انقلاب" و 4 نکته درباره پاسخ پلیس
"دختر خیابان انقلاب" و 4 نکته درباره پاسخ پلیس - این ماده نه درباره بدحجابی یا تشویق به بدحجابی که مشخصاً درباره دایر کردن مرکز فحشا است و رکن مادی جرم ماده مذکور، دایر کردن مرکز فساد و فحشاست.
امروزجلوی ماایستاد،درآینده جلوی آقای خامنه ای می ایستد
امروزجلوی ماایستاد،درآینده جلوی آقای خامنه ای می ایستد - خاطره فرزند آیت الله فاضل لنکرانی: " پدر خطاب به آیت الله جنتی در خصوص احمدی نژاد گفت: من نیستم، شما هستید، امروز جلوی ما ایستاد، در آینده جلوی آقای خامنه ای می ایستد و تمام زحمات آقای خمینی را بر باد خواهد داد"
حیدری هم جرات انتقاد پیدا کرد !
حیدری هم جرات انتقاد پیدا کرد ! - صراحت مرتضی حیدری، مجری برنامه پایش درباره پشت پرده طولانی بودن مراحل صدور مجوزهای کسب و کار
استحاله! / بررسی نامه احمدی‌نژاد به رهبری
استحاله! / بررسی نامه احمدی‌نژاد به رهبری - دگرديسي‌هاي فراواني در ايران صورت گرفته‌است؛ اصولگرايان اصلاح‌طلب شده‌اند، تحول‌طلبان محافظه‌كار شده‌اند، مسئولان پاسخ ناكارآمدي‌هاي خود را از مردم مي‌خواهند و در تازه‌ترين نوع اين استحاله‌ها فردي كه بسياري مدعي هستند او برآمده از مهندسي انتخابات است با ارسال نامه به رهبرمعظم انقلاب درخواست برگزاري انتخاباتي آزاد، زودهنگام و به دور از مهندسي كرده‌است! محموداحمدي‌نژاد همان پديده خانمان براندازي كه براي…
مصاحبه دختری که با ریش به «آزادی» رفت با یورونیوز
مصاحبه دختری که با ریش به «آزادی» رفت با یورونیوز - فیلم - زهرا خوش نواز در گفتوگو با یورونیوز از مراحلی که برای آماده سازی ظاهرش طی کرد تا با چهره‌ای متفاوت وارد استادیوم شود گفت. او می‌گوید: «زمانی که از تونل گذر کردم و وارد ورزشگاه شدم و چشمانم به چمن ورزشگاه افتاد گریه‌ام گرفت.»
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش - باز هم زیر گرفتن ماموران امنیتی و نیروی انتظامی توسط یک ماشین دیگر سواری توسط اراذل خیابان گلستان هفتم
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران - کی از دراویش گنابادی با اتوبوس به مردم و مأموران پلیس در خیابان پاسداران تهران / گفته میشود تعداد شهدای ناجا در حمله آشوبگران فرقه ضاله گنابادی و حامیان نورعلی تابنده به ۴ تن رسیده است.
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای - به دنبال سقوط هواپیمای تهران-یاسوج ویدیو لحظه مواجه خانواده های جانباختگان را با وزیر مشاهده می کنید.
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو - تصاویری دردناک از حمله مرد موتور سوار با چاقو به یک مرد راننده در حضور همسر و فرزندش در شهرستان داراب استان فارس را در ویدئوی زیر می بینید. به نظر میرسد این اتفاق در پی جرو بحثی بر سر پارک کردن وسایل نقلیه روی داده است!
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد !
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد ! - شب گذشته مراسم اکران فیلم بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا و نیز فیلم شاخ کرگدن در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی
    نگاه‌مان را به بــد دیدن عادت ندهیم
    ▪ یادت باشد زندگی همواره و در سخت‌ترین شرایط کوره ‌راه‌هایی از امید دارد تا به آدم‌های مثبت‌اندیشش ارایه دهد ▪ هرگز گمان مبرید که به انتها رسیده‌اید؛ حتی اگر در تیره‌ترین …