جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بیماری خاموش


بیماری خاموش
پوكی استخوان بیماری است كه با ابتلا به آن استخوان های بدن به ویژه در نواحی بالای ران، ستون فقرات و مچ ها به تدریج نازك و ضعیف شده و به نقطه ای می رسد كه به راحتی می شكنند. پوكی استخوان در جوامع پزشكی به «بیماری خاموش» معروف شده است، زیرا كه تا زمان شكستگی استخوان ها فرد مبتلا از بیماری خود مطلع نیست. استخوان ها با مرور سال ها با توجه به بیماری توان خود را از دست داده اند، لذا با كمترین فشار در بازه شكست قرار می گیرند.
•چه كسی پوكی استخوان می گیرد
با پیر شدن بدن خطر ابتلا به پوكی استخوان در افراد بیشتر می شود. در بعضی از مردم زمانی كه پا به دهه سی و چهل می گذارند ترمیم بافت های استخوانی بسیار كندتر خواهد شد. بعد از اینكه زنان یائسه می شوند برای سال های متمادی نازك شدن استخوان ها سریعاً ادامه می یابد. بعد از آن یعنی چند سال پس از نرخ سریع كاهش حجم استخوانی این روند متعادل تر خواهد شد. در مورد مردان همان گونه كه قبلاً گفته شد، تغییرات هورمونی گسترده ای مانند زنان وجود ندارد، به عنوان مثال مردان حالت یائسگی مانند زنان ندارند. پدیده پوكی استخوان در مردان بسیار آهسته رخ می دهد، ولی در سنین ۶۵ و ۷۵ زنان و مردان به یك نسبت تراكم استخوانی خویش را از دست می دهند و نرخ كاهش حجم استخوان در آنها برابر است. دیگر زنان كه در بازه خطر ابتلا به پوكی استخوان هستند شامل شرایط زیر هستند:
- حتماً در خانواده آنها نشانی از ابتلا به پوكی استخوان وجود دارد؛ به اندازه كافی در طول عمر خود از كلسیم استفاده نكرده اند؛ یائسگی زودرس داشته اند؛ تخمدان های خود را در اثر جراحی از دست داده اند؛ به علت بیماری مجبور به استراحت های طولانی در رختخواب هستند؛ مجبور به استفاده از دارو در درازمدت بوده اند؛ از لحاظ شكل ظاهر دارای بدن و اندام كوچك هستند.
• چگونه بفهمیم كه به پوكی استخوان مبتلا شده ایم
كاهش قد یا شكستگی استخوان اولین مرحله در شناخت ابتلا به پوكی استخوان است ولی برای آگاهی از ابتلا حتماً نباید این اتفاق بیفتد.بهترین روش در نشان دادن پوكی استخوان تست یا اسكن دكسا است. این تست به شما نشان می دهد كه در چه بازه ای از خطر شكستگی استخوان قرار دارید. همچنین اگر دارای استخوان های طبیعی باشید با استفاده از تست DExa نشان داده می شود.
• راه های جلوگیری از ابتلا به پوكی استخوان
پوكی استخوان قابل پیشگیری است. یك ژریم غذایی كامل از لحاظ كلسیم و ویتامین D به همراه وزن مطلوب و برنامه ورزشی مناسب بهترین راه در مقابله با پوكی استخوان است. با استفاده از این روش در سنین سالخوردگی از امنیت بیشتری در مقابل این بیماری برخوردار خواهیم بود.
كلیسم: استفاده از یك رژیم غذایی مناسب با كلیسم كافی در طول زندگی استخوان های شما را قوی و
محكم نگاه می دارد. انجمن بین المللی علوم
(National Academy of Science) پیشنهاد كرده است كه افراد دارای سنین ۵۰ سال روزانه ۱۲۰۰ میلی گرم كلیسم مصرف نمایند. برای انجام دادن این مهم از رژیم غذایی ای استفاده كنید كه از كلیسم مناسب برخوردار باشد. این برنامه غذایی باید شامل لبنیات كم چرب به اندازه كافی، ماهی های كنسرو شده با استخوان های نرم مانند ماهی آزاد و قزل آلا، سبزی های برگ دار مانند كاهو، غذا های سرشار از كلیسم مانند نان، حبوبات و آب مركبات باشد.
• ویتامین D
بدن شما از ویتامین D در جذب كلیسم استفاده می نماید. اگر روزی ۲۰ دقیقه در زیر نور خورشید باشید میزان مورد نیاز ویتامین D در بدن شما تولید خواهد شد. البته شما با خوردن تخم مرغ، ماهی های چرب، حبوبات و شیر های غنی شده با ویتامین D به ویتامین D مورد نیاز خواهید رسید.
اگر فكر می كنید به ویتامین D بیشتری نیاز دارید با پزشك راهنمای خود صحبت كنید. انجمن بین المللی علوم میزان مورد نیاز ویتامین D را برای سنین ۵۱ تا ۷۰ سال روزانه ۴۰۰ واحد بین المللی (Iu(international unit تجویز كرده است. افراد بالاتر از سن ۷۰ سال باید ۶۰۰ واحد ویتامین D در روز مصرف نمایند. مصرف بیش از ۲۰۰۰ واحد روزانه از ویتامین D نه تنها باعث مشكلات كبدی شده بلكه توده استخوانی را نیز نازك می كند.
• تمرینات ورزشی منظم
ورزش های مناسب بدنی ماهیچه ها و استخوان ها را قوی و محكم نگه داشته و مانع تحلیل رفتن استخوان ها می شود. این روش همچنین ما را فعال و پرجنب و جوش نگاه می دارد. ورزش های مناسب به همراه كاهش وزن اگر در هفته سه الی چهار بار انجام شود بهترین عامل در جلوگیری از پوكی استخوان خواهد بود. قدم زدم آهسته، پیاده روی سریع، تنیس و سایر ورزش های اینگونه كه در كاهش وزن نیز موثر هستند، تمرین های مناسبی به شمار می آیند. در صورت توانایی تمرینات آكروباتی و قدرتی نیز در جلوگیری از افتادن ناگهانی و شكستن استخوان ها شما را یاری می نماید.
• سلامت زندگی
استفاده اجباری از بعضی داروها خطر ابتلا به پوكی استخوان را افزایش می دهد. بعضی از این دارو ها شامل گلوكوكور تیكودز كه نوعی استروئید محسوب شده و در كنترل بیماری های ورم مفاصل و آسم مورد استفاده دارد، انواع قرص های خواب آور، دارو های ضدسرطان و... می شوند.
تیروئید های بسیار فعال و یا استفاده از دارو های فعال كننده تیروئید های نیمه فعال نیز خطر را افزایش می دهند. اگر شما از این دارو ها استفاده می كنید با پزشك معالج یا مشاور خود در مورد پوكی استخوان مشورت بخواهید.
•تغییرات مثبت در روش زندگی
همین امروز سیگار را ترك كنید. از مشروبات الكلی در زندگی استفاده نكنید. اگر علاقه به ادامه زندگی سالم دارید، شكل زندگی را سالم كنید.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید