جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

کوپر


نام انگلیسی : King soldierbream
نام علمی : Argyrops spinifer
نام محلی : گوپاه ،گوفر،اوفر،مدرس
خانواده : Sparidae
کد : SPari.A.s.۵
مشخصات :
● مشخصات مورفولوژی
▪ فرم و رنگ بدن: بدن مرتفع و به شدت فشرده است. ناحیه فلس دار بین چشم ها کم عرض بوده و به یک نقطه منتهی می شود .پشت بلند و نیمرخ پشت دارای قوس و در نمونه های مسن تر یک خمیدگی واقعی در قسمت جلوئی پشت یافت می شود .رنگ بدن صورتی ، روی شکم روشنتر و روی سر تیره است . همه باله ها قرمز و ماهیهای جوان دارای ۵ نوار عمودی قرمز روی بدن هستند و این نوارها با افزایش سن ناپدید می‌شوند. باله پشتی و دمی، صورتی و سایر باله ها شفاف است.
▪ باله ها: باله پشتی دارای ۱۲-۱۱ شعاع سخت و ۱۱-۱۰ شعاع نرم و باله مخرجی با ۳ شعاع سخت و ۹-۸ شعاع نرم ، باله سینه ای دارای ۱۵شعاع نرم است.خارهای پشتی قابل انعطاف و مسطح و در نمونه های جوان به طول ۲۰-۱۰سانتی متر و ۶-۵ شعاع اول به صورت رشته های بلندی در آمده اند. باله شکمی دارای یک خار و ۵ شعاع نرم است.
▪ فلس: تعداد فلس بر روی خط جانبی در حدود ۵۴-۵۰ فلس است.تعداد فلس در قسمت عرض بدن در بالای خط جانبی ۶ فلس روی خط یک فلس و زیر خط جانبی ۱۷ فلس وجود دارد.فلسها شانه ای بوده و سر پوش آبششی را می پوشاند. خط جانبی موازی با خط پشتی است.
▪ دندان: فکین دارای ۶-۴ دندان نیش در جلو و ۲ ردیف دندان آسیایی در عقب آنها قرار دارد . دهان انتهایی تا اندازه ای مایل و به طور متوسط قابل ارتجاع است.
▪ طول: بیشینه درازای بدن در حدود ۶۵ سانتی متر و طول استاندارد آن ۴۵ سانتی متر است.
▪ سایر مشخصات : سر پوش آبششی دارای یک خار کوتاه و کند و دهانه های آبششی وسیع و پرده های آبششی جدا از هم و بدون قطعه رابط است.
● مشخصات بیولوژی
▪ مکان زندگی: اندازه متوسط داشته و در آبهای ساحلی کم عمق و نزدیک کف دریا روی بستر های شنی ،گلی و یا روی مطقه فلات قاره زیست می کنند.شنای نسبتا کندی داشته و گاهی اوقات وارد مصبها نیز می‌شوند.این ماهی در عمق های ۱۰۰-۵ متر روی بسترهای مختلف دیده می شوند. انواع جوان آن در آبهای کم عمق و مصبها و انواع بالغ در آبهای عمیق تر زیست می کنند.
▪ تغذیه: گوشتخوار بوده و از سخت پوستان، صدفها ، ماهیهای کوچک ، بی مهرگان کفزی و میگوها تغذیه می‌کنند.
▪ پراکنش: سراسر خلیج فارس و دریای عمان و در دریاهای گرمسیری تا معتدله دنیا،اقیانوس هند، آفریقا ، استرالیا،فیلیپین و مجمع الجزایر مالایا
▪ تولیدمثل: جزء گروه ماهیان تخمگذار است.
▪ ارزش اقتصادی: دارای گوشت خوراکی و عالی است و به صورت تازه و منجمد مورد مصرف قرار می گیرند.
▪ روش صید: ترال کف، تور گوشگیر،رشته قلاب طویل ، گرگور ،قلاب دستی.
منبع : مرکز آموزش عالی میرزا کوچک خان گیلان


همچنین مشاهده کنید