جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

شوریده


شوریده
نام انگلیسی : Tigertooth croaker
نام علمی : Otolithes ruber
نام محلی : شوریده ،موش دندان ،کایده
خانواده : Sciaenidae
کد : SCiaen.O.r.۳
مشخصات :
● مشخصات مورفولوژی
▪ فرم و رنگ بدن: بدن قلمی، نسبتا پهن و مستطیلی،رنگ بدن از پشت متمایل به قهوه ای ، شکم و پهلوها نقره ای با جلای طلایی و اغلب با نوارهای اریب تیره در بخش پشتی بدن است و معمولا یک خال سیاه روی قاعده باله سینه ای دارد
▪ باله ها: مبدا باله مخرجی عقب تر از ابتدای باله پشتی نرم قرار دارد. باله پشتی ۱۰ شعاع سخت و ۲۹-۲۶ شعاع نرم ، باله مخرجی ۲ شعاع سخت و ۶ شعاع نرم ، باله سینه ای ۱۷ شعاع نرم و باله های شکمی یک شعاع سخت و ۵ شعاع نرم دارد و باله دمی بطور متغیر بریده است.
▪ فلس: خط جانبی ۵۵ فلس، از نوع دایره ای و یا کم و بیش بطور ضعیف شانه ای است. خط جانبی تا روی باله دمی امتداد دارد و تعداد فلس در پایین محور عرضی بدن ۷ عدد و در بالای آن ۱۷ عدد است.
▪ دندان: دهان بزرگ و انتهایی ،پوزه نوک تیز ،دندانها ی نیش بزرگ با یک یا ۲ جفت درجلوی آرواره بالا و ۱ جفت در جلوی آرواره پایین وجود دارد .همچنین دارای چند ردیف دندانهای ریزتر بر روی فکین است.
▪ طول: بیشینه درازای بدن ۱۵۰cm و طول استاندارد آن ۴۸cm است.
▪ سایر مشخصات: کیسه شنا در این ماهیها توسعه یافته و دارای انشعاب است.اولین کمان آبششی ۱۵ خار ،سر این ماهی پوشیده از فلس و استخوانهای سطحی آن دارای حفره های موکوسی هستند. پیش سرپوش آبششی لبه کامل یا دندانه دار و ۲ خار پهن و نرم دارد و پرده های آبششی از هم جدا و بدون قطعه رابط است
● مشخصات بیولوژی
▪ مکان زندگی: در آبهای ساحلی تا عمق ۴۰ متری و بطور عمده روی بسترهای گلی و مصبها زیست می‌کنند.این ماهیها ترجیح می دهند نزدیک بستر دریا و غالبا به صورت گروهی شنا کنند .
▪ تغذیه: میگوها ،ماهیها و سایر بی مهرگان آبزی و سخت پوستان کوچک
▪ پراکنش: سواحل شمالی دریای عمان از میناب تا گواتر و در دریاهای گرمسیری تا معتدله سراسر دنیا
▪ تولیدمثل: جزء گروه ماهیان تخمگذار است.
▪ سایر مشخصات: بسیاری از گونه های این خانواده به کمک عضلات اطراف کیسه شنا تولید صدا می کنند.
▪ ارزش اقتصادی: به صورت تازه و گاهی اوقات شور و خشک مصرف می شوند و گوشت آنها عالی است.
▪ روش صید: ترال کف ،تور گوشگیر ،قلاب دستی (طعمه از ساردین و آنچوی)
منبع : مرکز آموزش عالی میرزا کوچک خان گیلان


همچنین مشاهده کنید