پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سنگسر مخطط


نام انگلیسی : Stripped piggy
نام علمی : Pomadasys stridens
نام محلی : گم،گام ،کورکور
خانواده : Haemulidae
کد : HAemul.P.s.۴
مشخصات :
● مشخصات مورفولوژی
▪ فرم و رنگ بدن: ماهی خاردار مخطط و کوچک،رنگ بدن در بالا قهوه ای و پایین سفید و ۳ نوار قهوه ه ای یا طلایی در هر طرف بدن دارد یک لکه تیره روی سرپوش آبششی قرار گرفته است.
▪ باله ها : باله پشتی ۱۲ خار و ۱۵ شعاع نرم ، باله مخرجی ۳ خار و ۹ شعاع نرم ، باله سینه ای ۱۷ شعاع نرم و باله شکمی یک خار و ۵ شعاع نرم دارد.
▪ فلس: در محور طول دارای ۹۰ فلس و محور عرضی۹ فلس در بالا و ۱۹ فلس زیر خط جانبی دارد.فلسها به طور ضعیف شانه ای و چسبنده بوده و تا روی گونه ها و استخوانها سرپوش آبششی گسترش دارند.
▪ دندان : دهان انتهایی و قابل ارتجاع است و دسته های دندانهای باریک و نوک دار در فکها دیده می شود.دندانها سوهانی مانند است.
▪ طول: بیشینه درازی بدن ۱۶cmو طول استاندارد آن ۱۲cm است.
▪ سایر مشخصات: لبه عمودی پیش سرپوش در تمام امتداد خود دندانه دار است.دهانه های آبششی وسیع و پرده های آبششی از هم و از قطعه رابط جدا هستند. ۲ سوراخ به همراه یک حفره میانی در زیر چانه دارد.
● مشخصات بیولوژی
▪ مکان زندگی: اندازه آن متوسط و در آبهای ساحلی کم عمق و مصبها و در اطراف جزایر مرجانی زیست می کنند و گروههای کوچکی را تشکیل داده و شنای کندی دارند.
▪ تغذیه: همه چیز خوار است.
▪ پراکنش: سراسر خلیج فارس و دریای عمان از بوشهر تا چابهار ،دریاهای گرمسیری و معتدله دنیا ،شمال غرب اقیانوس هند
▪ تولیدمثل: جزء ماهیان تخمگذار است.
▪ سایر مشخصات: بعضی از آنها با ساییدن دندانهای حلقی و با کمک کیسه شنا تولید صدا می کنند . این ماهی در هنگام خروج از آب صدای غرغر مانندی ایجاد می کند.
▪ ارزش اقتصادی: از لحاظ تغذیه یک ماهی غذایی عالی است.
▪ روش صید: هند لاین ، تراپس و ترال
منبع : مرکز آموزش عالی میرزا کوچک خان گیلان


همچنین مشاهده کنید