چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

خنو خاکستری


نام انگلیسی : Painted sweetlips
نام علمی : Diagrama Pictum
نام محلی : بنت ناخدا ،عروس ناخدا ،خرینو ، نیم
خانواده : Haemulidae
کد : HAemul.D.p.۱
مشخصات :
● مشخصات مورفولوژی
▪ فرم و رنگ بدن: ماهی بزرگ و مستطیلی ،قسمت قدامی آن نسبتا بلند و بلندی ماگزیل به زیر لبه جلوی چشم می رسد. رنگ بدن برای نمونه های بزرگ در قسمت فوقانی بدن خاکستری سنگی ، روی سر و پهلو ها و شکم لکه های برنزی و ممکن است یک سایه بنفش رنگی بر روی پهلو قرار گیرد.نمونه های بزرگ این ماهی تقریبا فاقد خال بوده و فقط چند لکه سیاه بر روی سر و پشت و بعلاوه مقداری خال مایل به زرد بر روی سر دارند.رنگ بدن ماهیان جوان آبی مایل به خاکستری روشن با چندین نوار و خالهای سبز مایل به زرد در ۹-۸ ردیف طولی کم و بیش مشخص بر روی پهلوها است. باله پشتی و دمی دارای لبه تیره با خالهای تیره متعدد و باندهای رنگی جانبی که با افزایش سن ناپدید می گردد و باله های شکمی و مخرجی همیشه تیره رنگ باقی می مانند.
▪ باله ها: باله پشتی با ۹-۱۰خار و ۲۳-۲۰ شعاع نرم ، باله مخرجی ۳ خار و ۷ شعاع نرم ، باله سینه ای ۱۶ شعاع نرم و باله شکمی یک خار و ۵ شعاع نرم دارد.
▪ فلس: در محور طولی۱۱۰ فلس و در محور عرضی ۱۷-۱۶ فلس در بالا و ۲۵ فلس در زیر خط جانبی دارد.فلسها بطور ضعیف شانه ای چسبنده بوده و تا روی گونه ها و استخوانهای سرپوش آبششی گسترش دارد .
▪ دندان: دهان کوچک،لبها ضخیم و زیر چانه ۶ سوراخ بدون حفره میانی دارد. نوع دهان انتهایی و قابل ارتجاع است و دسته های باریک دندانهای نوک دار در فکها دیده می شود
▪ طول : بیشینه درازای بدن ۶۰cm و طول استاندارد آن ۲۴cm است.
▪ سایر مشخصات : پیش سرپوش چهار گوش و زاویه آن گرد و پشت آن دندانه دار است .دهانه های آبششی وسیع و پرده های آبششی از هم و از قطعه رابط جدا هستند.
● مشخصات بیولوژی
▪ مکان زندگی: اندازه متوسطی دارند و در آبهای ساحلی کم عمق ،مصبها و در اطراف جزایر مرجانی بسر می برند.گروههای کوچکی را تشکیل داده و شنای کندی دارند.
▪ تغذیه: سخت پوستان خرچنگها و بعضی از صدفهای دوکفه ای و بطور عموم همه چیز خوار است.
▪ پراکنش: سراسر خلیج فارس ودریای عمان، دریاهای گرمسیری و معتدله دنیا ، اقیانوس هند،مجمع الجزایر مالایا ، شرق استرالیا،فیلیپین ،چین و ژاپن
▪ تولیدمثل: جزءماهیان تخمگذار است.
▪ سایر مشخصات: بعضی از گونه ها با سائیدن دندانهای حلقی ایجاد صدا می کنند و کیسه شنا حکم جعبه صوتی را پیدا می کند.
▪ ارزش اقتصادی: از لحاظ مصرف خوراکی یک ماهی بسیار مناسب است.
▪ روش صید: هندلاین ،ترال ، تراپس
منبع : مرکز آموزش عالی میرزا کوچک خان گیلان


همچنین مشاهده کنید