جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

گیش رشته ای هندی


نام انگلیسی : lndian thread fish
نام علمی : Alectis indicus
نام محلی : شنگ
خانواده : Carangidae
کد : CArang.A.i.۵
مشخصات :
● مشخصات مورفولوژی
▪ فرم و رنگ بدن: بدن بلند و فشرده و لوزی شکل که با افزایش رشد کشیده تر می شود. رنگ بدن اکثرا نقره ای در پشت با یک لکه های سبز مات است. جوانها دارای نوارهای عمودی تیره در طرفین بدن هستند. باله مخرجی زرد کمرنگ و باله دمی سبز مات و شعاعهای نرم بلند آن تیره رنگ است.
▪ باله ها: شعاعهای باله پشتی قدامی و باله مخرجی خیلی بلند و مساوی با درازای بدن است.خارهای باله پشتی کوچک و تحلیل رفته ، باله پشتی ۱+ ۶ خار کوتاه و ۲۰-۱۸شعاع نرم دارد.باله شکمی یک خار و پنج شعاع نرم دارد.
▪ فلس: سطح بدن ظاهرا لخت ولی دارای فلس است .فلسها واضع نبوده و در پوست فرو رفته و کوچک و سیکلو ئیدی است.خط جانبی در جلو قوسی شکل و قسمت خلفی آن بر جستگی به نام کیل دارد.
▪ دندان: دهان متوسط و تا حدی قابل ارتجاع ، دندانها کرکی شکل و به صورت دسته های در فکها دیده می شوند.طول آرواره بالایی ۱-۸/۰ برابر ارتفاع زیر چشم است.
▪ طول: بیشینه درازای بدن ۱۵۰cm و طول استاندارد آن ۴۱cm است.
▪ سایر مشخصات: گودی پیش چشمی تقربیا مساوی با دو برابر قطر چشم است. نیمرخ پشتی سر تا حدی زاویه دار است. بر روی اولین کمان آبششی ۱۱-۸ خار در نیمه بالایی و ۲۶ -۲۱ خار در نیمه پایینی دارد.دهانه های آبششی وسیع و پردهای آبششی جدا از هم و به قطعه رابط متصل نیستند.
● مشخصات بیولوژی
▪ مکان زندگی: اندازه بزرگ تا متوسط داشته و غالبا در آبهای ساحلی ،مصبها و سرانجام در آبهای دریایی دور از ساحل بسر می‌برند.
▪ تغذیه: به طور عموم گوشتخوار بوده جزء ماهیان درنده محسوب می شوند.
▪ پراکنش: سراسر خلیج فارس و دریای عمان دریاهای گرمسیری و معتدله اقیانوس هند،مجمع الجزایر مالایا هاوائی
▪ تولیدمثل: جزء ماهیان تخمگذار است.
▪ ارزش اقتصادی: ارزش غذایی بالایی دارد.
روش صید
تور پایه چوبی،ترال پرساین تراپس
منبع : مرکز آموزش عالی میرزا کوچک خان گیلان


همچنین مشاهده کنید