چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا

شورت


نام انگلیسی : Silver sillage
نام علمی : Sillago sihama
نام محلی :
خانواده : Sillaginidae
کد : SIllag.S.s.۱
مشخصات :
● مشخصات مورفولوژی
▪ فرم و رنگ بدن: بدن کشیده ، کوچک و باریک،رنگ پشت قهوه ای روشن ،بخشهای پایینی طرفین و شکم مایل به سفید تا نقره ای و بدون لکه های تیره است.
▪ باله ها: خار باله شکمی باریک و عادی ،اولین باله پشتی ۱۱-۱۰ خار و دومین باله پشتی یک خار و ۲۱-۱۹ شعاع نرم ، باله مخرجی ۲ خار و ۲۲ شعاع نرم دارد.باله های سینه ای در انتها گرد و باله های شکمی در موقعیت باله های سینه ای واقع شده اند و یک خار و ۵ شعاع نرم دارند و باله دمی لبه دار است.
▪ فلس: فلسها روی بدن به طور متوسط شانه ای شکل و روی گونه ها و سرپوش آبششی سییکلوئیدی است. بر روی گونه ها سه ردیف فلس دارد . در طول خط پهلویی ۷۰-۶۸ فلس و بین خط جانبی و خارهای قدامی باله پشتی ۵-۵/۴ ردیف فلس وجود دارد. خط جانبی به موازات خط پشتی ، پهلو را طی می‌کند.
▪ دندان: پوزه دراز ،دهان کوچک و انتهایی،دندانها پرزی شکل در آرواره ها و بر روی استخوان تیغه میانی بینی وجود دارد. فکیها از لبه دهان تجاوز می کنند .
▪ طول: بیشینه درازای بدن ۲۵cm وطول استاندارد آن ۱۳cm است.
▪ سایر مشخصات: ۹-۷ خار روی بخش پایینی اولین کمان آبششی قرار دارد.کیسه شنا دارای ۲ انشعاب پشت سلومی است.دهانه های آبششی وسیع و پرده های آبششی از هم جدا بوده و با قطعه رابط ارتباطی ندارد.
● مشخصات بیولوژی
▪ مکان زندگی: اندازه کوچک تا متوسط دارند ،آبهای سواحل شنی ،مصبها و قسمتهای مدی رودخانه بسر می برند،ماهیان کف زی و شناگران کندی هستند.
▪ تغذیه: گوشتخوار هستند و در بستر رودخانه ها از کرمها و سخت پوستان کوچک تغذیه می کنند.
▪ پراکنش: سراسر دریای عمان و بخش شرقی خلیج فارس حداقل تا بندر لنگه ، دریاهای گرمسیری و معتدله دنیا ، اقیانوسهای هند و آرام ، دریای سرخ و سواحل شرقی آفریقا تا مجمع الجزایر هند ،استرالیا و ژاپن
▪ تولیدمثل: جزء ماهیان تخمگذار است.این ماهی فقط یکبار در سال تخمریزی می نماید و به طور همزمان تمام تخمهای خود را رها می سازد زمان تخمریزی در فصل بهار در فروردین ماه در بالاترین حد می رسد و تخمریزی در خورها و نواحی ساحلی صورت می‌گیرد.
▪ ارزش اقتصادی: به عنوان ماهی خوراکی مصرف می‌گردد.
▪ روش صید: تور پایه چوبی،قلاب ، ترال
منبع : مرکز آموزش عالی میرزا کوچک خان گیلان


همچنین مشاهده کنید