جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نیم منقار ماهی جهنده


نام انگلیسی : jumping-halfbeak
نام علمی : Hemiramphus marginatus
نام محلی : چینگو
خانواده : Hemiramphidae
کد : HEmira.H.m.۱
مشخصات :
● مشخصات مورفولوژی
▪ فرم و رنگ بدن: بدن فشرده رنگ پشت آن آبی مایل به سبز ، در طول پهلو یک نوار باریک تیره و در زیر آن یک نوار پهنتر نقره ای موجود است. باله های پشتی و دمی تاحدی لکه دار و با لبه های سیاه بوده و سایر باله ها روشن است.بدن آنها معمولا دراز با سطح شکمی مسطح و سر مخروطی با پوزه تیز است.
▪ باله ها: باله های سینه ای کوتاهتر از سر و از نوک فک فوقانی تا شکاف آبششی امتداد دارد ،باله پشتی قبل از منشاء باله مخرجی شروع شده و از آن باله بلندتر است. طول باله پشتی در قاعده ۲/۱ باله مخرجی است و باله مخرجی ۱۰ شعاع منشعب دارد ،قاعده باله های شکمی تقریبا در وسط سر و پایه باله دمی و باله دمی دو شاخه است.باله های پشتی و مخرجی در مقابل هم و در قسمت خلفی بدن واقع شده اند. باله شکمی کوچک با موقعیت میانی و با ۶ شعاع نرم و باله دمی دو شاخه که شاخه پایینی بزرگتر از شاخه بالایی آن است.
▪ فلس: فلسها بزرگ ، سیکلوئیدی و ریزنده که قسمتی از سر را نیز می پوشاند ،خط جانبی در قسمت پایینی پهلوها در موازات خط شکمی قرار دارد.
▪ دندان : فک تجتانی جلو آمده ،قسمتی از آرواره زیرین که در پشت انتهای فک بالایی قرار دارد بدون دندان و فک زیرین بیشتر از طول آن است.دندانها کرکی شکل در فک فوقانی و قسمت قاعده ای فک پایینی وجود دارند.
▪ سایر مشخصات: فاصله پیش چشمی (انتهای پوزه تا چشم) کوتاهتر از قطر چشم ، دهانه های آبششی وسیع و پرده های آبششی جدا از هم و به قطعه رابط غیر متصل هستند.
● مشخصات بیولوژی
▪ مکان زندگی: ماهیان کوچک ولی فراوان آبهای باز بوده که بصورت گروهی در آبهای شور مزه زندگی می کنند و بعضی از انواع آنها آزادانه وارد آب شیرین می شوند شنای نسبتا سریعی داشته و غالبا به موازات آب با یکسری پرشهای کوتاه حرکت می کنند و در موقع جهش باله های شکمی کاملا باز شده و بدن را روی آب نگه می دارد و قسمت پایینی باله دمی حرکاتی را به آب وارد می سازد.
▪ تغذیه: ماهیان علفخوار بوده و از اجزاء گیاهی کوچک تغذیه می کنند.
▪ پراکنش: سراسر خلیج فارس و دریای عمان ، دریای سرخ ، چین و کالدونینو
▪ تولیدمثل: بعضی از این گونه ها زنده زا هستند و بعضی از آنها تخمگذارند و تخمهای آنها بوسیله رشته‌های نخی شکل به گیاهان می چسبند. در مراحل نوزادی دهان قرینه بوده ولی به تدریج طول فک پایینی با رشد ماهی زیاد می شود.
▪ سایر مشخصات: این ماهی غالبا دسته هایی را تشکیل می دهند و در جلوی کشتی پرواز می کنند آنها در یک خط مایل خارج از آب تا چندین یارد در موازات سطح آب به پرواز ادامه می دهند که با ضربات دم توام است.
▪ ارزش اقتصادی: یک ماهی خوراکی مهم بشمار می آید ولی استخوانهای ریزشان خوردن آنها را مشکل می‌سازد .
▪ روش صید: تور پایه چوبی ،سن ساحلی ، قلاب ، گیل نت ، تور پرتابی، تورهای محاصره ای
منبع : مرکز آموزش عالی میرزا کوچک خان گیلان


همچنین مشاهده کنید