چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

ساردین دم سیاه


نام انگلیسی : Blacktip sardinella
نام علمی : Sardinella melanura
نام محلی : حشینه
خانواده : Clupeidae
کد : CLupei.S.m.۴
● مشخصات :
▪ مشخصات مورفولوژِی
▪ فرم و رنگ بدن
بدن دوکی و نسبتا فشرده ، شکم دارای یک تیغه پولکی تیز است که تعداد کل پولکهای تیغی آن معمولا ۳۰-۲۸ عدد است.رنگ بدن در پشت سبز-آبی ، پهلو ها نقره ای ،نوکهای باله دمی سیاهرنگ است. در جلو و نزدیک نوک باله پشتی یک لکه تیره و خالهایی را در ناحیه بین پشت و پهلوها نشان می دهد.
▪ باله ها
یک باله پشتی در وسط ناحیه پشت در مقابل باله های شکمی دارد.قاعده باله مخرجی طویلتر از پایه باله پشتی است.باله های سینه ای در انتها نوک تیز و باله دمی دو شاخه است و تمام باله ها از شعاعهای نرم تشکیل شده اند.
▪ فلس
فلسها سیکلوئیدی،نازک و سست و یکسری فسهای ریز کیلی کم و بیش واضح در لبه تیز شکم وجود دارد و فاقد خط جانبی است.
▪ دندان
دهان انتهایی با فکهای غیر قابل ارتجاع و به وسیله پیش فکیهای کوتاه و فکیهای طویل محدود شده است.
▪ طول
بیشینه درازای بدن در حدود ۱۲cm و طول استاندارد آن ۱۰cm است.
▪ سایر مشخصات
۳۸-۳۵ عدد خار آبششی بر روی قسمت پایینی اولین کمان آبششی دارد.روی ناحیه عقبی فلسها منفذی وجود ندارد.دهانه های آبششی وسیع و خارهای آبششی باریک و دراز و متعدد است. تصفیه آبششی خیلی ظریف و پرده های آبششی از هم جدا و بدون قطعه رابط است.کیسه شنا بوسیله زوائد قدامی با معده و گوش داخلی و به وسیله زوائد خلفی با مخرج ارتباط پیدا می کند. زائده خلفی ممکن است بصورت زائده کوری درآید.
● مشخصات بیولوژی
▪ مکان زندگی
ماهیان پلاژیکی کوچکی بوده و معمولا در آبهای سطحی و ساحلی به صورت گله های بزرگ در حال مهاجرت یافت می شوند. این مهاجرتها فصلی و به تبعیت از درجه حرارت است.بعضی از انواع آنها در آب شیرین زندگی می کنند
▪ تغذیه
رژیم غذایی پلانکتون خواری و علفخواری دارد.
▪ پراکنش
سراسر خلیج فارس و دریای عمان ، دریاهای گرمسیری و نیمه گرمسیری و معتدله دنیا ، اقیانوس هند، مجمع الجزایر مالیا و فیلیپن
▪ تولیدمثل
جزء ماهیان تخمگذار است و تخمهای آن پلاژیک می باشد.به طور کلی طول دوره تخم ریزی آنها ۲ تا ۳ ماه است و نمونه های بالغ یکساله هستند و بسیاری از آنها در حین تخم ریزی می میرند.
▪ ارزش اقتصادی
از نظر تجاری در زنجیره غذایی اهمیت زیادی دارند زیرا علاوه بر انسان برای ماهیها درنده و تونها و همچنین پرندگان ماهیخوار غذای خوبی به شمار می آیند.
▪ روش صید
ترال ، تور پایه چوبی
منبع : مرکز آموزش عالی میرزا کوچک خان گیلان


همچنین مشاهده کنید