چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

گواف کوچک


نام انگلیسی : Chacunda gizzard-shad
نام علمی : Anodontostoma chacundae
نام محلی : گواف
خانواده : Clupeidae
کد : CLupei.A.c.۱
مشخصات :
مشخصات مورفولوژِی
فرم و رنگ بدن
بدن خیلی مرتفع و فشرده یک تیغه پولکی در سطح شکم دارد.رنگ بدن در پشت سبز آبی ، پهلوها نقره ای روشن و یک لکه سیاه مرمرین بزرگ پشت سوراخ آبششی قرار دارد.
باله ها
آخرین شعاع باله پشتی رشته ای نیست. یک باله پشتی در وسط ناحیه پشت در مقابل باله های شکمی دارد. قاعده باله مخرجی طویل تر از پایه باله پشتی است.باله های سینه ای در انتها نوک تیز و باله دمی دو شاخه است و تمام باله ها از شعاع های نرم تشکیل شده اند.باله پشتی ۱۸-۱۷ شعاع نرم و باله مخرجی ۱۸-۱۶ شعاع نرم دارد.
فلس
فلسهای خط جانبی در حدود چهل عدد است.فلسهای جلوی باله پشتی یک ردیف منفرد را تشکیل می دهند.
دندان
دهان زیرین ، انتهایی و با فکهای غیر قابل ارتجاع و به وسیله پیش فکیهای کوتاه و فکیهای طویل محدود شده است. پوزه گرد و یبرون آمده است.
طول
بیشینه درازای بدن۱۷cm و طول استاندارد آن ۱۱cm است.
سایر مشخصات
دهانه های آبششی وسیع و خارهای آبششی باریک و دراز و متعدد است. تصفیه آبششی خیلی ظریف و پرده های آبششی جدا از هم و بدون قطعه رابط است. کیسه شنا بوسیله زوائد قدامی با معده و گوش داخلی و بوسیله زوائد خلفی با مخرج ارتباط پیدا می کند. زائده خلفی ممکن است به صورت زائده کوری در آید.
مشخصات بیولوژی
مکان زندگی
ماهیان پلاژیکی کوچکی بوده و معمولا در آبهای سطحی و ساحلی به صورت گله های بزرگ در حال مهاجرت یافت می شوند و این مهاجرت ها فصلی و از درجه حرارت تبعیت دارند.بعضی از انواع آنها در آب شیرین زندگی می کنند.
تغذیه
رژیم غذایی پلانکتون خواری و علفخواری دارند.
پراکنش
سراسر خلیج فارس و دریای عمان ، دریاهای گرمسیری و نیمه گرمسیری و معتدله دنیا ، اقیانوس هند شمالی ،مجمع الجزایر مالایا
،فلیپین
تولیدمثل
جزء ماهیان تخمگذار و تخم های آن پلاژیک است .
ارزش اقتصادی
از نظر تجاری در زنجیره غذایی اهمیت زیادی دارند .زیرا علاوه بر انسان برای ماهیهای درنده مثل تونها و همچنین پرندگان ماهی خوار غذای خوبی به شمار می آید.
صید
ترال، تورهای پایه چوبی
منبع : مرکز آموزش عالی میرزا کوچک خان گیلان


همچنین مشاهده کنید