سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

کوسه نوک تیز


کوسه نوک تیز
نام انگلیسی : Shark
نام علمی : Carcharhinus macloti
نام محلی : کوسه
خانواده : Carcharhinidae
کد : CArcha.C.m.۱
مشخصات :
● مشخصات مورفولوژِی
▪ فرم و رنگ بدن: این کوسه کوچک دارای بدنی نسبتا باریک و قلمی است.بدن آنها نسبتا دراز و دوکی شکل ،سر گرد یا نوک‌دار و معمولا فشرده است. رنگ پشت متمایل به خاکستری یا قهوه‌ای ،شکم سفید و حاشیه پشتی باله‌های سینه‌ای و بخش شکمی باله دمی با یک لبه سفید نامشخص است.
▪ باله‌ها: دارای دو باله پشتی غیر مساوی که اولین باله پشتی نسبتا بزرگ ،حاشیه داخلی آن دراز و نوک انتهای آزاد آن نازک شده است. دومین باله پشتی خیلی کوتاه و حاشیه داخلی آن بیش از دو برابر ارتفاع باله است و برجستگی پوستی بین باله های پشتی وجود ندارد.باله مخرجی کوچک و در مقابل دومین باله پشتی قرار دارد ، باله‌های پشتی و شکمی دارای فرو رفتگی‌های قاعده‌ای و باله دمی آن هتروسرک با بریدگی نیمه انتهایی واضح است.
▪ فلس: نوع فلسها پلاکوئیدی (صفحه‌ای) است.
▪ دندان: پوزه نوک‌دار و دراز ،دهان تحتانی و چینهای لبی در یک یا هر دو فک رشد یافته‌اند. دندانها پهن ،با یک جوانه نوک دار و معمولا مضرس است.
▪ طول: بیشینه درازای بدن ۱۰۰cm و طول استاندارد آن ۶۷cm است.
▪ سایر مشخصات: چشمها دارای پلک سوم ،منافذ اسپیراکل کوچک و دهانه‌ها آبششی کوچک و آخرین شکاف در مقابل و یا در پشت قاعده باله سینه‌ای قرار دارد.
● مشخصات بیولوژی:
▪ مکان زندگی: در آبهای کم عمق ساحلی در اطراف جزایر دریایی پراکنده هستند. بعضی از انواع آنها در آبهای شیرین یافت می‌شوند و دارای شنای سریعی می‌باشند.
▪ تغذیه: جزء ماهیان گوشتخوار بوده و از ماهیان ریز تغذیه می‌کنند و درنده و پرخور هستند.
▪ پراکنش: خلیج فارس و دریای عمان از بوشهر تا چابهار و دریاهای گرمسیری و معتدله دنیا
▪ تولیدمثل: زنده زا هستند.
▪ ارزش اقتصادی: گوشت آنها لذیذ و پوست آنها ارزش اقتصادی دارد.
▪ روش صید : گوشگیر ،قلاب
منبع : مرکز آموزش عالی میرزا کوچک خان گیلان


همچنین مشاهده کنید