پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

یلی خط کمانی


نام انگلیسی : Jarbua terapon
نام علمی : Terapon jarbua
نام محلی : جلی،کنگان
خانواده : Teraponidae
کد : TErapo.T.j.۲
مشخصات :
● مشخصات مورفولوژِی
▪ فرم و رنگ بدن: بدن آنها دراز و بیضی شکل ،نسبتا فشرده و مستطیلی است.رنگ بدن نقره ای و ۵-۴ نوار قهوه ای تیره یا سیاه که در ناحیه وسطی انحنا پیدا می کند.در هر طرف سه نوار تیره رنگ طولی که به طرف پایین انحنا دارد ، دیده می شود.
▪ باله ها: باله پشتی خاردار و قابل مخفی شدن در یک شیار است که به قسمت نرم باله پشتی متصل است. ولی شکاف عمیقی در حد فاصل آنها وجود دارد. باله های سینه ای در انتها گرد و باله شکمی با موقعیت باله سینه ای دارای یک خار و ۵ شعاع نرم است. باله دمی گرد و لبه دار است. تعداد خار باله پشتی۱۲-۱۱ عدد و ۱۱-۹ شعاع نرم دارد و باله مخرجی ۳ خار و ۱۰-۷ شعاع نرم دارد.
▪ فلس: فلسها کوچک به طور جزئی کتنوئیدی و چسبنده است که بر روی قسمت زیرین چشمی گونه ها و سرپوش های آبششی گسترش می یابد. خط جانبی به موازات خط پشتی پهلو ها را طی می کند و از فلسهای کوچکتر از بقیه فلسهای روی بدن تشکیل شده است. ۱۵-۱۴ فلس در طول خط پهلویی و ۹۰-۸۰ فلس در خط جانبی دارد.
▪ دندان: دهان انتهایی و کوچک تا متوسط و قابل ارتجاع ، فکیها بدون قطعه اضافی خارج از لبه های دهان است و دسته ای دندانهای کرکی شکل در هر دو فک دیده می شود.
▪ طول: بیشینه درازای بدن در حدود ۳۰cm و طول استاندارد آن ۲۶cm است.
▪ سایر مشخصات: دهانه آبششی وسیع و پرده های آبششی جدا از هم و به قطعه رابط متصل نیستند. پیش چشمی ، بزرگ و عریان و لبه آن به شدت دندانه دار است.لبه پیش سرپوش آبششی دندانه دار و سرپوش آبششی دارای یک یا دو خار قوی است که خار پایین سرپوش طویل و بسیار قوی بوده و به صورت مشخصی تا آن سوی لبه استخوان سرپوش امتداد دارد و استخوان پشت گیجگاهی توسعه یافته و از طرف عقب نمایان و دندانه دار است.۱۷-۱۴ خار روی بخش پایینی اولین کمان آبششی قرار دارد.استخوان(Vomer) دارای دندان بوده و ولی دندانها در سنین پیری ریخته می شود.
● مشخصات بیولوژی
▪ مکان زندگی: در آبهای کم عمق و آبهای شور زندگی می کنند و در آبهای شیرین نیز یافت می شوند. در آبهای نزدیک بستر دریا شنا می کنند.
▪ تغذیه: گوشتخوار هستند.
▪ پراکنش: سراسر خلیج فارس و دریای عمان ، اقیانوس هند و آرام ،مجمع الجزایر مالایا ،چین و دریاهای گرمسیری تا معتدله دنیا
▪ تولیدمثل: جزء ماهیان تخمگذار است.
▪ سایر مشخصات: در بعضی از گونه های آنها صداهای غرغر از طریق کیسه شنا تولید می شود.
▪ ارزش اقتصادی: جزء ماهیان خوراکی به حساب می آید و گوشت آنها طعم لذیذی دارند.
▪ صید: ترال ،گوشگیر ،قلاب
منبع : مرکز آموزش عالی میرزا کوچک خان گیلان


همچنین مشاهده کنید