شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

گربه ماهی بزرگ


گربه ماهی بزرگ
نام انگلیسی : Giant catfish
نام علمی : Arius thaLassinus
نام محلی : گلو
خانواده : Ariidae
کد : ARi.A.t.۱
مشخصات :
مشخصات مورفولوژی
فرم و رنگ بدن
دارای بدنی کشیده و سر فشرده است که در بالا توسط سپرهای استخوانی دانه دار محکم شده است.رنگ بدن آن در سطح پشتی و طرفین سیاه متمایل به آبی و در ناحیه شکمی سفید کدر و نوک باله ها سیاه رنگ است.
باله ها
اولین باله پشتی و سینه ای هر کدام دارای یک خار قوی است. باله دمی دو شاخه و باله مخرجی کوتاهی دارند و دارای یک بالچه توسعه یافته است.باله مخرجی ۱۸-۱۵ شعاع نرم دارد.باله پشتی در مقابل فاصله بین باله سینه ای و شکمی قرار دارد و دارای یک خار گزنده و در جلو ۷ شعاع نرم دارد.باله های سینه ای طویل ،با یک خار تیز و باله های شکمی فاصله زیادی با باله های سینه ای داشته که دارای یک خار و ۵ شعاع نرم است.
فلس
بدن لخت و فاقد فلس است ولی خط جانبی واضع بوده و مسیر نسبتا منحنی را تشکیل می دهد.
دندان
دهان در این ماهی بزرگ،انتهای عرضی یا هلالی و فک بالایی کم و بیش برجسته و دندانها در هر دو فک کرکی شکل است. دندانهای سقف دهان در هر طرف سه گروه بوده و یک مثلث تشکیل می دهند که قاعده آن به طرف داخل است. دندانهای کامی مخلوطی شکل ،هم اندازه و در هر طرف در دو تکه بیضوی کشیده و مجرا که یکی در زیر دیگری واقع شده اند قرار دارند که تکه جلویی کوچک تر است.
طول
بیشینه درازای بدن ۱۸۵cm و طول استاندارد آن ۳۰cm است.
سایرمشخصات
سیبلکهای زوج در فک بالایی ،فک پایینی موجود است.سوراخهای بینی خلفی و نزدیک به هم و توسط یک دریچه از هم جدا می شوند.دهانه آبششی کم و بیش محدود و پرده های آبششی به قطعه رابط متصل و پایه های آبششی۹-۵ عدد است.
مشخصات بیولوژی
مکان زندگی
این ماهی اندازه متوسط داشته و در آبهای ساحلی به ویژه در نزدیکی دهانه های رودخانه های سکونت دارد و غالبا وارد آبهای شیرین می شود. شنای کندی در آبهای نزدیک بستر دریا دارند.
تغذیه
گوشتخوار است.
پراکنش
سراسر خلیج فارس و دریای عمان، اقیانوس هند،مجمع الجزایر مالایا و دریاهای گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیا
تولیدمثل
یک ماهی تخمگذار است و تخمکهای آنها نسبتا بزرگ و در دهان ماهیان نر تا خارج شدن نوزاد نگهداری می گردند.
ارزش اقتصادی
از لحاظ اقتصادی ارزش چندانی ندارد، با اینکه شکل زننده ای دارد دارای گوشت خوراکی لذیذی است.جمعیت مسلمان (سنی مذهب) این ماهی را مصرف می کنند اما جمعیت مسلمان (شیعه مذهب) به علت نداشتن فلس از آن تغذیه نمی نمایند.
روش صید
ترال ، تور پایه چوبی و قلاب دستی
منبع : مرکز آموزش عالی میرزا کوچک خان گیلان


همچنین مشاهده کنید