شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

زردک، زرده پر، سس ماهی سر بزرگ


نام انگلیسی : usach bulatmai
نام علمی : Barbus capito
نام محلی : زرده پر ، سس
خانواده : Cyprinidae
کد : yy۱
مشخصات :
● مشخصات مورفولوژی:
▪ فرم و رنگ بدن : سس ماهی بزرگ و سر آن کشیده و طرفین کمی فشرده است ، سرآن بزرگ ، رنگ پشت بدن این ماهی قهوه ای متمایل به خاکستری تا قهوه ای تیره طرفین زرد متمایل به نقره ای و شکم آن سفید رنگ است و واجد دو جفت سیبیلک است و همچنین باله ها زرد نارنجی می باشد .
▪ باله ها : فرمول باله پشتی این ماهی دارای ۴ شعاع غیر منشعب و ۷ – ۸ شعاع منشعب و باله مخرجی واجد ۳ شعاع غیر منشعب می باشد .
▪ فلس : تعداد فلس بر روی خط جانبی ۵۸ (۵۷) تا (۶۸) ۵۶ بوده و تعداد فلس ، در بالا خط جانبی ۱۲ – ۱۱ و درپایین خط جانبی ۸ – ۶ فلس می باشد و فلس ماهی بزرگ می باشد نوع فلس سیکلوئیدی است
▪ دندان : دندان حلقی ۳ ردیفی به فرمول ۵۰۳۰۲ – ۲۰۳۰۵ ، دهان زیرین
▪ طول : بیشینه طول و حداکثر ۱ متر و وزن تا ۱۰ کیلو گرم ، میانگین cm ۳۵ و gr ۴۰۰ می باشد .
▪ سایر مشخصات : طول پیش پشتی آن بیش از طول پس پشتی آن است . تعداد خارها ی آبششی ۱۵تا ۱۳ می‌باشد.
● مشخصات بیولوژی :
▪ مکان زندگی : دو نمونه از این ماهی یافت می شود یک نمونه آن در دریا زندگی کرده و جهت تولید مثل به رودخانه مهاجرت می کند ، نمونه دیگر برای همیشه در قسمت های میانی رودخانه که دارای بستر قلوه سنگی ست زندگی می کند در دمای c ۲۰ – ۱۵ زندگی می کند .
▪ تغذیه : در روز خود را بستر رودخانه در لابه لای تخته سنگ ها یا تنه در ختان مخفی و در هنگام غروف جهت تغذیه از محل خود بیرون می آیند غذای این ماهی را جانوران کفزی شامل کرم‌ها ، حشرات، نرمتنان، دوکفه‌ای‌ها و تخم ماهیان را تشکیل می‌دهند ولاروها پس از جذب کیسه زرده از جانوران آبزی تغذیه می کنند . حشرات آبزی شیرونومید _ تریکوپترا _افم مروپترا _ (Ephemeroptera )
منبع : مرکز آموزش عالی میرزا کوچک خان گیلان


همچنین مشاهده کنید