چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

کروتون


کروتون
نام علمی :Codiaeum varieatum
یکی از رنگینترین گیاهان آپارتمانی است و به خاطر فرم برگهای آن مورد توجه قرار می گیرد . نیاز شدیدی به رطوبت دارد به همین علت بهتر است به صورت کپه ای و مخلوط با گیاهان آپارتمانی دیگر در گلدانهای بزرگ و فلاور باکسها کشت می گردد . محیط ساکت و بدون جریان هوا و گرم و یکنواخت بودن درجه حرارت از احتیاجات دیگر این گیاه زیبا است . بهتر است در فصل بهار و تابستان از آن استفاده گردد. برگهای جدید و جوان با رنگ سبز ظاهر و به مرور لکه های رنگی در آنها بوجود می ایند .
نیازها :
نور : به نور شدید نیازدارد ولی باید توجه داشت که نور مستقیم آفتاب به گلدانهای زیر دو سال صدمه وارد می نماید ، سایه رنگها را از بین می برد ، حتی المکان از جابه جایی گلدانها جلوگیری شود .
دما : سعی گردد درجه حرارت ثابت نگه داشته شود در تابستان ۲۷درجه و در زمستان ۱۵ درجه سانتیگراد و بطور معدل ۲۰ درجه سانتیگراد بهترین شرایط حرارتی برای آن است .
آبیاری : اجازه ندهید سطح گلدان شما خشک شود ۳-۲ بار در هفته در تابستان و هر ۴ روز یکبار در زمستان کافی است .جهت تامین رطوبت بهتر گلدان را درون گلدان بزرگتری قرار دهید و حد فاصل بین دو گلدان را با خزه مرطوب پر کنید ، قرار دادن تعدادی قلوه سنگ بین گلدان و زیر گلدانی در جلوگیری از باتلاقی شدن خاک موثر است .
رطوبت :در تابش اشعه مستقیم آفتاب غبار پاشی نکنید . در تابستان نیاز به غبار پاشی روزانه دارد ولی در زمستان هفته ای یکبار کافی است .
تغذیه : در فصلهای رشد هر دو هفته یکبار از موادغذایی محلول همراه با آبیاری استفاده گردد .
خاک مناسب : بهترین خاک مخلوطی از خاک برگ ، خاک باغچه و ماسه شسته نرم است ،کف گلدان باید دارای مقداری ماسه و ریگ باشد تا آب اضافی از گلدان خارج گردد .
تمیز نمودن برگها :برگها را هر هفته با پارچه یا اسفنج مرطوب تمیییز نمایید و از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید زیرا روزنه ها مسدود می گردد .
تكثیر : انتخاب قلمه های جوان و کاشت در بستری از ماسه نرم و نگهداری در گلخانه گرم و مرطوب در بهار ، خوابانیدن هوایی ساقه در بهار یا پاییز .
کمبودها و بیماریها :
برگها کمرنگ و رنگ سبز روشن بخود گرفته اند : محیط تاریک است گلدان را به محل روشن تری انتقال دهید .
برگها با لکه های قهوه ای سقوط می کنند : هوای آلوده به گاز آشپز خانه یا گاز نفتی عامل آن است ، علت را برطرف کنید .
ساقه پوسیده و برگها می ریزند : آبیاری بیش از اندازه عامل آن است .
برگها در تمام اندام گیاه می ریزد : تغییرات شدید درجه حرارت باعث این عارضه می باشد .
برگهای پایین بوته ریزش می نماید :هوا سرد و خشک است ، گلدان را به محل گرمتر مننتقل نمایید .
برگها رنگ خود را از دست داده و روی آنها لکه هایی مشاهده می شوند : حشره آفات عامل آن است باید طبق دستور هر دو هفته یكبار سمپاشی شود .
برگها منقبض شده اند :گیاه تشنه و هوا گرم است ، کیاه را فورا آبیاری و غبارپاشی و به محل خنک تری منتقل نمایید .
لکه های قهوه ای روی برگها ظاهر می گردد : غبار پاشی در آفتاب انجام شده است این عمل را در سایه انجام دهید .
منبع : مرکز آموزش فنی حرفه ای استان همدان


همچنین مشاهده کنید