جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

اسبله


اسبله
نام انگلیسی : wels , sheat fish
نام علمی : silurus. Glanis
نام محلی : اسبله
خانواده : گربه ماهیان siluridae
کد : SI. S/g .۲
مشخصات :
● مشخصات مورفولوژی :
▪ فرم و رنگ بدن : این ماهی دارای ۳ جفت سیبیلک می‌باشد که یک جفت آن طویل و بر روی فک بالایی و ۲ جفت دیگر بر روی فک پایینی قرار دارد . و فاقد باله چربی می‌باشد. سر این ماهی بزرگ و پهن است .
▪ باله‌ها : باله دمی گرد و باله مخرجی کشیده می باشد و باله پشتی خیلی کوچک است . تعداد شعاع‌های نرم بالعه پشتی ۵-۳ عدد و باله مخرجی ۹۲ -۸۴ عدد و باله سینه ایدارای یک شعاع سخت و ۱۷ -۱۴ شعاع نرم می باشد باله شکمی در این ماهی دارای ۱۳- ۱۱ شعاع نرم می باشد .
▪ فلس : بدن این ماهی فاقد فلس است .
▪ دندان : دهان بزرگ دارای دندانهای زیادی بر روی آرواره‌ها می‌باشد.
▪طول : بیشینه طول این ماهی ۵ متر و وزن آن به۳۰۰ کیلو گرم می‌رسد. طول استاندارد این ماهی cm ۵۳ می‌باشد.
▪ سایر مشخصات : غشاهای زیر آبششی آزاد می باشد.
● مشخصات بیولوژی :
▪ مکان زندگی : این ماهی یک ماهی نیمه مهاجر ولی کمتر در مناطق دریایی دیده می‌شود و اقلب در دریاچه‌هاو رودخانه‌ها وآبگیرهای آب که بیشتر بستری نرم دارند زندگی می‌کنند وندرت وارد آب لب شور می‌شوند .این ماهی یکی از ماهیان کفزی می‌باشد که خود را در میان سنگ‌ها مخفی می‌نماید و شب‌ها برای صید فعال می‌شده واز مخفی گاه بیرون می‌آید ودر مناطق عمیق و حفاظت شده به سر می‌برند.
▪ تغذیه : این ماهی شکارچی بوده واز ماهیان مختلف سخت پوستان، قورباقه ، پرندگان و پستانداران کوچک تغذیه می‌کند .لارو ها بهطول ۷ میلی متر و به وسیله اندامی خود را به دیواره آشیانه می‌چسباند و از کیسه زرده خود تغذیه می کنند وپس از جذب کیسه زرده به صید پلانکتون می‌پردازند.
▪ پراکنش: این ماهی در گستره‌های تالاب انزلی رودخانه‌های ورودی و خروجی آن و در رودخانه‌های سفید رود و سرشاخه قزل اوزن مشاهده می‌گردد.
▪ تولید مثل : تخم ریزی از اوایل فروردین تا اردیبهشت و درمناطق پوشیده از گیاهان آبزی صورت می‌گیرد و تخم ریزی در دمای C ۱۸۰ می‌باشد. جنس‌های نر وماده در کنار ساحل که پوشش گیاهی فراوانی دارد محل مناسبی را انتخاب می‌کنند. تخمها در حدود ۳۰ هزار عدد برای هر کیلو گرم وزن ماهی و قطر mm ۳ می‌باشد که به زمین گیاهان آبزی می‌چسبد دوره انکوباسیون تخمها بر حسب دمای آب بین ۱۰ -۳ روز می‌باشد جنس نر تا شکوفایی تخم‌ها ار=ز آن‌ها حفاظت می‌کند.
▪ سایر مشخصات :
دارای مهاجرت های تخم ریزی وزمستان گذرانی می باشند و به عنوان ماهیان درنده می باشد بچه ماهیان به صورت مجتمع وماهیان بزرگ بصورت منفرد دوره آرامش را در زمستان و فصل سرما میگذرانند . جنس نر در ۲-۳ سالگی و ماده در ۴-۳ سالگی بالغ می‌شود.
ارزش اقتقادی : این ماهی در دریاچه خزر وآرال دارای ارزش اقتصادی است واز کیسه شنای آن نیز استفاده می‌گردد گوشت اسبله بدون تیغ بوده و بخصوص گوشت بچه آن بسیار لذیذ و خوشمزه تر از بالغ می‌باشد‌.
▪ صید : این ماهی از نظر صید ورزشی برای علاقمندان جالب می‌باشد .
منبع : مرکز آموزش عالی میرزا کوچک خان گیلان


همچنین مشاهده کنید