پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ماهی حوض وحشی


ماهی حوض وحشی
نام انگلیسی : prussian carp ,wild goldfish
نام علمی : carassius .auratus gibelio
نام محلی : کپورچکی (چکه) واویشن
خانواده : cyprinidae
کد : cy. Ca. a۶
مشخصات :
مشخصات مورفولوژی :
فرم و رنگ بدن : بدن پهن ، این ماهی از نظر شکل ظاهری به ماهی کپورو گربه ماهی شبیه می باشد . شکم وپهلوهاینقره ای فام وباله دمی فاقد خال ها ی سیاه است . رنگ پوست این ماهی معمولاسیاه ، وگونه اصلی آن کهدر چین و ژاپن زندگی می کنند دارای فلس های درشتی می باشد . این ماهی فاقد سیبیلک است .
باله ها :باله پشتی در اینماهی دارای ۳و ۴شعاع سخت ۱۶ – ۱۵ شعاع نرم و باله مخرجی دارای ۳-۲ شعاع سخت و ۵-۶ شعاع نرم وآخرین شعاع باله پشتی و مخرجی ضخیم و دانه دار است .
فلس : بر روی خط جابنی دارای ۳۳ – ۲۸ فلس و بالا وپایین خط جانبی **** فلس می باشد .فلس ها بزرگ ضخیم می باشد .
دندان : دندان حلقی در این ماهی یک ردیفی ۴ – ۴ دهان نیمه زیرین می باشد .
طول : بیشینه طول در این ماهی cm ۳۵ و وزن آن تا ۲۵۰ گرم می باشد .میانگین طول آن cm ۱۸ و وزن آن ۱۹۸ گرم می باشد و طول استاندارد در این ماهی ۲۳ سانتی متر می باشد .
سایر مشخصات :» تعداد ستون مهره در این ماهی ۲۹-۳۲ می باشد . خارهای آبششی بر روی اولین کمان آبششی ۵۰ -۳۹ خار می باشد .
مشخصات بیولوژی :
مکان زندگی :محیط زیست این ماهی در آب های ساکن یا جریان آبی کند پوشیده از گیاهان آبزی نرم می باشد . از ماهیانی که به تصادف همراه ماهیان گرم آبی وارد سارفارهای آبی دیران شده است . موطن اصلی آن در سیبریه و جنوب شرقی آسیاست .
تغذیه : همه چیز خوار می باشد . لارو ها توسط غده های که در سر دارند خود را به گیاهان آبزی می چسبانند و پس از جذب کیسه زرده شروع به تغذیه از پلانکتونها می کنند.
پراکنش : پراکنش این ماهی در ایران بیشتر در رودخانه های ورودی و خروجی و گستره های انزلی و در رودخانه سفید رود از مصب تا سد سنگر دیده می شود .
تولید مثل : اکثرا ماده زا بوده ، زمان تخم ریزی فروردین ماه و اردیبهشت ماه زمانی که آب c ۲۲ – ۱۸ می باشد تعداد تخم ها ۳۸۰ – ۱۶۰ هزار عدد می باشد و دوره آنکوباسیون آن ۷- ۵ روز می باشد . (ودر سن ۳ تا ۴ سالگی بالغ می شونند .
سایر مشخصات : از ماهیان غیر بومی و مقاوم در برابر شرایط مساعد محیطی است . از این ماهی ، ماهیان حوض طلایی ، دم چادری ، سر شیری که در چین پرورش دارده می شود به وجود می آید و در ثرن هفدهم به عنوان ماهی تزئینی وارد اروپا گردید . این ماهی می تواند از تخم های لقاح نیافته نیز به وجود آطد از تخم های که عمل لقاح درآن انجام نگرفته است فقط ماهی ساده بوجود می آیند چنین تولید مثلی را gynognese یا ماده زایی گویند .
ارزش اقتصادی : این ماهی جهت تزئین پارک های ملی وآکواریوها بسیار مناسب است واز این نظر مورد توجه می باشد و در استخرهای پرورش ماهی به عنوان یک ماهی مزاحم می باشد چون ضریب گوشتی و تبدیل آن کم است وغذایی ماهیان دیگر را مورد استفاده قرار می دهد.
منبع : مرکز آموزش عالی میرزا کوچک خان گیلان


همچنین مشاهده کنید