پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

کپورسرگنده


کپورسرگنده
نام انگلیسی : Hypophthalmichthys
نام علمی :
نام محلی : فیتو فاک
خانواده : cyprinidae
کد : Cy.H.n.۴
فرم و رنگ بدن : این ماهی داری سری بزرگ می باشد شکل بدن آن شبیه به ماهی سیم و چشم ها پایین تر از محور طولی بدن قرار گرفته است . رنگ بدن آن تیره تر و سر بزرگتر از فیتوفاک می باشد.
باله : باله پشتی آن دارای (۳) شعاع سخت و (۸) شعاع نرم و باله مخرجی دارای (۱۵-۱۳) شعاع نرمی باشد فلس:
دندان : دهان فوقانی – دندان حلقی یک ردیفی(۴-۴) می باشد و سطح ساینده دندان های حلقی فاقد شیار می باشد .
طول : بیشینه طول آن cm۱۱۰ و وزن آن kg۳۵ می باشد میانگین وزنی آن gr۲۲۰۰ وطولی آن cm ۳۸ می باشد طول استاندار این ماهی cm ۵۶ می باشد .
سایر مشخصات :
خارهای آبششی بسیار نزدیک و قاعده به هم چسبیده م میله های آبششی آزاد می باشد. سر پوش آبششی به طورمشهودی ازپایه باله سینه ای جلوتررفته است . وکیل شکمی تنها از پایه باله شکمی مشهود می باشد .
مشخصات بیولوژی :
این ماهی از ماهیان آب شیرین می باشد . پرورش توام در استرخر های پرورش نسبت درصد اصلی را تشکیل می دهد . محلی اصلی زندگی این ماهی رودخانه آمور است .
تغذیه : لاروها پس از جذب کیسه زرده هنگامی که بطول mm(۸-۷) رسیدند تغذیه فعال خود را آغاز می کنند .و در محیط طبیعی غذای اصلی این ماهی را پلانکتون های جانوری تشکیل می دهند .
پراکنشی : از تکثیر طبیعی این ماهی در آب های داخلی ایران گزارش در دست نیست . پراکنش این ماهی در مناطق چهارگانه تالاب انزلی و رودخانه سفیدرود از دهانه تا سد سنگر یافت می شود .
تولید مثل : به صورت گروهی تخم ریزی کرده و ودر هنگام سیلابی بودن رودخانه و گل آلودگی بصور
می گیرد . دمای آب برای تخم ریزی c ۲۵-۲۲ می باشد تعداد تخم ها ۲۰۰۰۰۰-۱۲۰۰۰۰۰ عدد به قطر (۱/۱-۱ )میلی متر می باشد تخم ها بصورت شناوردر آبند وپس از (۵/۱- ۱) روز تبدیل به لارو می شوند. در محیط اصلی سن بلوغ در ماهیان نر ۷-۶ سالگی ودر ماده ها ۸-۷ سالگی است .
سایر مشخصات :
ارزش اقتصادی :
این ماهیان از ماهیان با ارزش شیلاتی می باشد تکثیر و پرورش این ماهی به همراه ماهی علفخوار ،ماهی کپور، ماهی کپور نقره ای در بیشتر کشورها از رونق بسیاری برخوردار است . پرورش این ماهی کاملاّ اقتصادی و مقرون به صرفه می باشد و در ردیف ماهیان با ارزش پرورشی است . و ارزش اقتصادی آن در مقایسه با ماهی فتیوفاگ به مقدار کمتر می باشد .
منبع : مرکز آموزش عالی میرزا کوچک خان گیلان


همچنین مشاهده کنید