سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

کپور معمولی یا وحشی


کپور معمولی یا وحشی
نام انگلیسی : common carp
نام علمی : cyprinus carpio
نام محلی : کپور
خانواده : cyprinidae
کد : ۲cy.c۱c.
مشخصات :
مشخصات مورفولوژی :
فرم ورنگ بدن: این ماهی دارای ۲ جفت سبیلک است که یک جفت آن طویل و جفت دیگر کوتاه می باشد و دارای بدنی کشیده که از طرفین کمی فشرده می باشد و رنگ این ماهی معمولا زرد تیره می باشد
باله ها :باله پشتی و مغربی این ماهی دارای یک شعاع سخت مفرس می باشد و همچنین باله پشتی دارای (۳-۴) شعاع سخت و (۲۱-۱۶) شعاع نرم و باله مخرجی دارای (۳) شعاع سخت و (۵ ، ۶) شعاع نر می باشد .
فلس : نوع فلس در این ماهی سیکلوئیدی وتعداد آن بر روی خط جانبی (۴۰، ۳۳) فلس ودر بالا و پایین خط جانبی (۴۰-۳۳) فلس ودر بلا وپایین خط جانبی **** فلس می باشد
طول : بیشینه (۱۵۰cm) و وزن آن kg(۱۳)و طول استاندارد آنcm ۴۶ و میانگین طول آن cm ۳۸و میانگین وزن ماهیgr ۱۳۰۰ می باشد .
سایر مشخصات : خارهای آبششی در این ماهی نسبتا کوتاه ودارای (۲۹-۲۱) خار آبششی بر روی اولین کمان آبششی می باشد و تعداد ستون مهره در این ماهی (۳۸-۳۶) می باشد .
مشخصات بیولوژی :
مکان زندگی : این ماهی دارای دو فرم یکی نیمه مهاجر که اکثریت را شامل گشته و دیگری نوع رودخانه ای که از نظر شکل بدنی دوفرم کشیده(وحشی ) و پهن (پرورشی ) می باشد . این ماهی ترجیح میدهد در آبهای گرم با سرعت کم که دارای بستر شنی یا لجنی ،پوشیده از گیاهان آبزی هستند زندگی می کند و خود را در نقاط عمیق رودخانه در بین لابه لای گیاهان آبزی مخفی می کند .
تغذیه : بچه ماهیان از پلانکتون های گیاهی وجانورانوسخت پوستان وروتاتورها ویا ماهیان بزرگتر ازmm ۱۸ وسایر آبزیان ودستریت ها تغذیه می نمایند ماهی های بزرگتر حتی از لارو سایر ماهی ها و قورباقه تغذیه می کنند .واز کرم ها ولارو حشرات ونرمتنان کوچک تغذیه می کنند.
پراکنش : این ماهی در گستره های تالاب انزلی و رودخانه های خروجی ورودی آن و در سراسر رودخانه سفید رود سرشانه قزل اوزن یافت می شود .
تولید مثل : این ماهی در سن (۴-۳) سالگی به بلوغ جنسی می رسد .تخم ریزی آن در مناطق عمق رودخانه با جریان آبی کند در **** ماههای اردیبهشت تا نیمه دوم خرداد ماه ودرآب با دمای (c ۲۰-۱۸) انجام می گیرد .قطر تخمها (۶/۱-۱) mm و هم آوری مطلق (۳۰۰-۲۰۰) هزار عدد می باشد. تخم این ماهی شفاف و چسبناک می باشد .
سایر مشخصات : در پرورش ماهی کپور درجه حرارت از اهمیت برخوردار است .ماهی کپور در ۲۰ درجه بهترین رشد را دارد . تخم این ماهی بر روی گیاهان آبزی می چسبد .
منبع : مرکز آموزش عالی میرزا کوچک خان گیلان


همچنین مشاهده کنید