پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

گل توتون


گل توتون
Nicotiana alata
گیاهی است با برگهای بزرگ بیضی شکل ، کرکدار و لطیف بطول ده سانتیمتر که یک درمیان بروی ساقه علفی کرکدار و چسبناک قرار می گیرند . ساقه ها به چندین گل به شکل شیپور منتهی می شوند . رنگهای گل بستگی به انواع مختلف این گیاه دارد که رنگهای سفید ، صورتی ، قرمز ، حنائی ، بنفش و زرد نخودی را شامل می شود .
از مناسبترین گونه های زینتی این گیاه N.alata (afinis ) می باشد که گلهای خوشبو آن به هنگام شب فضای وسیعی از اطراف خود را عطرآگین می کنند و به این جهت گل توتون را در باغچه ها و کناره راهروها و همچنین در گلدان نیز میتوان کاشت . به هنگامیکه هوا ابری باشد گل توتون بسته می شود .
گل توتون بومی برزیل و اروگوئه و در مناطق گرمسیر بطور دائمی ولی در نواحی سردسیر بصورت گیاه یکساله می روید و ارتفاع آن به ۴۵ تا ۱۲۰ سانتیمتر میرسد . گونه هائی از گل توتون در سواحل جنوبی ایران مانند بوشهر دیده شده که بطور خودرو و دائمی می رویند لازم به یادآوری است که برگهای گل توتون از گونه Alata خواب آور و مسموم کننده می باشند .
طرزکشت :
بذرهای گل توتون را اوائل بهار بصورت خزانه بروی سطح خاک محل خزانه که از سه قسمت ماسه شسته و یک قسمت خاک برگ ÷وسیده نرم تهیه شده است در گلخانه با دمائی در حدود بیست درجه سانتیگراد باید کاشت و تا هنگام جوانه زدن نیاز به نور آفتاب دارند . پس از بیست روز بذر ها جوانه زده و پس از اینکه بحالن نشاء در آمدند آنها را می توان در فضای باز در باغچه و یا گلدان کاشت . ده تا دوازده هفته طول می کشد تا نشاء های کاشته شده شروع به گل دادن کنند .
در هرحال گل توتون دوستدار هوائی است مرطوب و گرم و محلی سایه روشن است . بهتر است نشاء ها را در باغچه به فاصله ۳۰ سانتیمتر از یکدیگر کاشته شوند .
خاک مورد نیاز :
خاک مورد نیاز گل توتون خاکی است نیمه سبک و شنی و غیررسی با زهکشی کافی
ضمنا" بهتر است بدانیم یک یک گرم بذر گل توتون شامل ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ عدد بذر می باشد
مهمترین گونه این گیاه N. tabacum گیاهی است یکساله که از برگهای آن بعنوان توتون استفاده می شود و هر سال در سرتاسر جهان زمینهای قابل توجهی اختصاص به کاشت و برداشت آن دارد که نه تنها به مصرف نیازهای داخل می رسد بلکه صادرات هنگفتی نیز روی آن انجام میگیرد و بخش عظیمی از نیروی انسانی را در کاشت و صنایع مربوطه به آن مشغول نموده است .
منبع : سایت پرشیتن تاک


همچنین مشاهده کنید