شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

گینورا


گینورا
Gynura Sarmentosa
گیاهی است علفی از خانواده " كمپوزیته " و زادگاه آن هندوستان زیبایی فوق العاده آن به خاطره پوشش خزمانند و پرزهای بنفش رنگ روی برگها و ساقه های آن است كه در هیچ یك از گیاهان زینتی دیگر مشاهده نمكی گردد و تماشای آن از زاویه مخصوص با نور خورشید لذت بخش است ، برگها دندانه دار و بصورت نامنظم روی ساقه ها می روید ، گیاه تزئینی مناسبی برای كاشت گروهی بخصوص با گیاهان برگ سبز است ، استفاده از آن در سبد آویزان و یا جامهای شیشه ای هم رایج است ، نگهداری آن ساده و در صورت حذف هر شش ماه یكبار جوانه های انتهایی گیاه حالت پرپشت بخود می گیرد ، گلهای ریززردرنگ آن كمی بد بوست و به محض مشاهده قبل از باز شدن حذف گردد .
نیازها :
نور : جهت نمایان شدن بهتر و بیشتر رنگها در برگ احتیاج به نور قوی دارد ، پشت پنجره پرنور بهترین مكان است ولی مواظب اشعه مستقیم آفتاب بود .
دما : اگرچه در زمستان درجه حرارت ۱۳ درجه سانتیگرزاد را تحمل می كند ولی درجه حرارت مطلوب در این فصل ۱۵ درجه سانتیگراد است ، ماكزیمم درجه حرارت تابستان ۲۱ درجه سانتیگراد توصیه میگردد.
آبیاری : در تابستان آبیاری روزانه و در زمستان هفته ای یكبار پیشنهاد میگردد.
خاك مناسب : لیمونی ، كمپوست
تمیزنمودن برگها : غبارپاشی برای تامین رطوبت برگها را نیز تمیز می نماید احتیاجی به تمیز كردن با اسفنج و پارچه با مواد شیمیایی نیست
تكثیر : ریشه دار نمودن قلمه های سبز
عوارض و درمان
برگها رنگ زیبای بنفش را از دست داده و به سبز شدن تمایل پیدا میكند
نور كافی نیست ، گلدان را به محل روشنتری منتقل نمائید .مواظب اشعه مستقیم آفتاب باشید .
لكه های سوخته روی برگها مشاهده می گردد .
در هنگام آبیاری یا غبارپاشی قطرات آب روی برگها بجامانده است ، پس از غبارپاشی یا آبیاری ساقه را تكان دهید ، غبارپاشی در آفتاب انجام ندهید .
منبع : سایت پرشیتن تاک


همچنین مشاهده کنید