شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

آکمه آ


آکمه آ
Aechmea fasciata , Bromeliaceae
در جنس آكمه آ حدود ۱۳۰ گونه وجود دارد كه تعدادی از آنها گلدانی و برخی دیگر زمینی هستند . كه همگی بومی مكزیك و آمریكای جنوبی می باشد .
گیاهی است كه لبه برگهایش تیغ دار و گلشن رنگ صورتی بسیار زیبای دارد گونه ای كه بیشتر از انواع دیگر كاشت می شود ، آكمه آفاسیاتاA, Fasciata است كه گلهایش از تابستان تا بهار پدید می آیند . از كناره گیاه مادر ، حدود ۴تا ۵ جوانه بوجود می آید كه باید بدانها مهلت داده شود تا بخوبی رشد كنند در زمانی كه كه جوانه ها بخوبی ریشه كرده اند ، از گیاه اصلی جدا شده و به گلدانهای مجزا و كوچك دیگری انتقال می یابند ،آكمه آ بایستی در بهار گلدانش تعویض شود و خاك مورد نیازش شامل یك قسمت خاك برگ ، یك قسمت خاك باغچه و یك قسمت شن بسیار درشت می باشد .
. گونه های بزرگ مانند A.fasciata بصورت گیاه منفرد و در گلدانی مجزا كاشته می شود ولی گونه دیگری از آكمه آ بنام راسینه A. racinae كه به بزرگی و ستبری Robust نوع فاسیاتا نیست ، در سبد هایی كه آویزان می شوند نیز كاشته می شود .
احتیاج به نور زیاد ، حداقل چهار ساعت در روز و درجه حرارتی در حدود بیست درجه سانتیگراد دارد . این گیاه به خشكی هوا مقاوم است و به همین جهت ، گیاه بسیار مناسبی برای نگهداری در آپارتمان با حرارت متعادل می باشد .
طبق معمول مصرف ماهانه یك كود قابل حل در آب به طراوت گیاه خواهد افزود . ازدیاد آن از طریق تقسیم ریشه همراه با برگ می باشد . دقت فرمائید كه خاك گلدان همیشه مرطوب باشد .
منبع : سایت پرشیتن تاک


همچنین مشاهده کنید