سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ / Tuesday, 19 February, 2019

وزن مناسب شما


وزن مناسب شما
شاخص توده بدنی (BMI ) فرمول نه چندان جدیدی است كه وزن مناسب افراد بالای ۱۶ سال را نشان می‌دهد . طبق این فرمول وزن به كیلو گرم تقسیم بر – قد به متربه توان تو BMI اگر نسبت BMI شما بین ۲۰ تا ۲۵ باشد مناسب است . اگر ۱۹ باشد كم‌وزن و اگر بین ۲۵ تا ۳۰ باشد اضافه وزن دارید و چنانچه بیش از ۳۰ باشد ، بسیار چاق می‌باشید .
شاید این سؤال برایتان پیش بیاید كه چرا دراین روش از نسبت وزنی استفاده می‌شود و یك وزن خاص تعیین نمی‌گردد ؟ پاسخ این سؤال این است كه از نظر متخصصان افراد با یكدیگر متفاوت هستند و هر یك شرایط بدنی خاص خود را دارد . یك نفر ممكن است اندام ورزشكاری داشته باشد و فرد دیگر جثه‌ای ریز و ظریف داشته باشد . اما اگر سن شما زیر ۱۶ سال باشد چطور ؟
علت اینكه هیچ نسبت وزن خاصی برای این سنین وجود ندارد ،‌این است كه دراین زمان بدن مرتب درحال رشد است و رژیم غذایی ممكن است به سلامتی شما آسیب برساند یا برایتان دشوار باشد اما اگر نگران این موضوع هستید با متخصص تغذیه مشورت كنید .
● چنانچه كم‌وزن هستید
اكثر افراد به چاقی فكر می‌كنند . اگر شمادچار كم‌وزنی هستید (یعنی BMI ۱۹ یا كمتر دارید ) مشكلی نیست . البته افرادی كه كم‌وزن هستند نیز دچار سختی می‌باشند به ویژه اگر كسی آنها را همراهی نكند . شما می‌توانید با خیال راحت روزی ۱۰ وعده غذا بخورید و چاق نشوید .
البته برای افرادی كه كاهش وزن زیادی دارند علاوه بر فشار روحی مشكلات جسمانی هم ایجاد می‌شود ، زیرا كم‌وزن بودن به این معناست كه مواد غذایی به اندازه كافی مصرف نمی‌كنید و همین مسأله سلامتی شما را نیز تهدید می‌كند . در ضمن ممكن است دچار كمبود چربی باشید و از آن جایی كه چربی بدن شما را گرم نگاه می‌دارد و ذخیره انرژی محسوب می‌شود ، ممكن است با كمبود آن دچار عوارض جانبی دیگری بشوید و احتمال ابتلا به پوكی استخوان و كم‌خونی نیز به همراه خشكی پوست ، ریزش مو ، احساس خستگی ، ضعف در سیستم ایمنی بدن در شما افزایش یابد .اقدام كنید .
•بیش از حد ، خوراكی‌های كم‌ارزش را مصرف نكنید از راه‌های سالم نیز می‌توان وزن خود را افزایش داد .
•تعداد وعده‌های غذایی را افزایش دهید . فقط ۳ وعده غذا در روز نخورید و علاوه بر صبحانه ، ناهار و شام یك میان وعده بین صبح و ظهر و یك میان وعده هم عصر بخورید .
•اطلاعات خود را در باره غذاها افزایش دهید ، اطلاعات بیشتری در مورد تغذیه كسب كنید ، برای مثال به جای اینكه به عنوان میان وعده از شكلات استفاده كنید می‌توانید یك مشت بادام و كشمش میل كنید .
• از تغییرات جزیی استفاده كنید . شما می‌توانید با انتخاب مواد غذایی سالم به اضافه وزن خود كمك كنید ، از شیرپرچرب به جای كم‌چرب از كره یا مارگارین در غذا استفاده كرده و به جای نوشابه‌‌های رژیم از آب میوه استفاده كنید .
•از میوه‌ها و سبزیجات غافل نشوید . اینگونه مواد علاوه بر دارا بودن مواد مغذی آنقدرها كه فكر می‌كنید نیز كم‌كالری نیستند ،‌انگور ، موز ، میوه‌های خشك ، سیب‌زمینی و آوو كادو بسیار مناسب هستند .
سعی كنید حداقل روزی پنج وعده از آنها مصرف كنید . كمك بگیرید . چنانچه وزن شما ناراحتتان می‌كند با پزشك یا متخصص تغذیه مشورت كنید .

منبع : سایت زنان

مطالب مرتبط

شیرینی ها را با دقت انتخاب کنید

شیرینی ها را با دقت انتخاب کنید
همه ما دوست داریم وزن متعادلی داشته باشیم. افراد اغلب فراموش می كنند كه نوشیدنی ها می توانند نقش بسیار مهمی را در كنترل وزن بدن ایفا كنند.
مصرف نوشیدنی های كم كالری یا بدون كالری روش خوبی برای كاستن كالری دریافتی بدن بدون گرسنگی كشیدن است. یك رژیم متعادل، شامل مقادیر غذایی كنترل شده، نوشیدنی های كم كالری و ورزش است كه می تواند بدن را سالم نگاه داشته و وزن آن را متناسب نگاه دارد.
در سال ،۲۰۰۴ اتحادیه رژیم غذایی آمریكا به این نتیجه رسید كه جایگزین های غذایی با قند كم می توانند با طعم دادن به غذاها و نوشیدنی های كم كالری، رژیم سالمی را تشكیل دهند. آنها همچنین می توانند طعم نوشابه ها و غذاهای مغذی كه باید كمتر مصرف شوند را بهتر كنند.
این اتحادیه علاوه بر اینكه نتیجه گرفت شیرین كننده های كم كالری می توانند به دریافت كالری كمتر كمك كنند، گفت شیرین كننده های نامغذی می توانند وزن افراد چاق را كم كنند. جایگزین كردن قند یا شیرین كننده نامغذی می تواند در هر روز دریافت ۳۸۰ كالری را كاسته و یا اگر در روز ۹۵ گرم مصرف شود در هر ۹ یا ۱۰ روز یك پوند (معادل ۴۵۴ گرم) از وزن فرد را بكاهد.
ذخیره انرژی باید برای اشخاصی كه مقدار زیادتری از انرژی عمومی خود را از قندهای اضافه تأمین می كنند، مهم باشد.
كاهش كالری ها تحت عنوان رژیم غذایی به علاوه ورزش می تواند دلیل مصرف غذاها و نوشیدنی های كم كالری و یا بدون كالری باشد. تمام غذاها و نوشیدنی های كم كالری و بدون كالری در آمریكا آزمایش شده و توسط سازمان غذا و دارو تأیید می شوند و این بدان معناست كه مصرف آنها برای بزرگسالان و كودكان بی خطر است.
شیرین كننده های كم كالری و بدون كالری نه تنها برای كودكان خوب است، بلكه دكتر استیو آبرام، پروفسور طب كودكان می گوید: «من به عنوان یك متخصص كودكان فكر می كنم استفاده از شیرین كننده های نامغذی توسط كودكان موجب می شود آنها دریافت كالری خود را كنترل كرده و وزن سالمی داشته باشند.»
● آیا به خوراكی های شیرین علاقه دارید؟
اگر شما به شیرینی جات علاقه دارید، طبیعی است. ما به طور بیولوژیكی طوری هستیم كه چنین غذاها و نوشیدنی هایی را ترجیح می دهیم. نوزادان وقتی به دنیا می آیند، طعم شیر مادر را دوست دارند و همان طوری كه بزرگ می شوند، جذب شیرینی های دیگر می شوند و این بد نیست. غذاها و نوشیدنی هایی كه طبیعتاً شیرین هستند، مانند میوه ها یا آب میوه ها، اغلب حاوی مواد مغذی مهمی شامل ویتامین ها و گلوكز می باشند. سوخت هایی كه سلول های بدن ما را نیرومند كرده و به ما یك نیرو و انرژی سریع می دهند.
● مشكل این است كه بیشتر ما كالری بسیار زیادی مصرف می كنیم، اما راه حل درست چیست؟ نباید شیرینی ها را به كلی از برنامه غذایی حذف كرد.
متخصصان می گویند این راه حل خوبی نیست، زیرا خوراك خوشمزه یا شیرین اغواكننده بوده و شخص در مقابل آن مقاومت خود را از دست می دهد. دكتر فوریت، متخصص چاقی می گوید: «رژیم های زودگذری كه برمبنای پرهیز از شیرینی جات هستند، محكوم به شكست می باشند. راهنمای جدید رژیم غذایی می گوید كاهش اندكی در مصرف كالری غذاها و نوشیدنی ها داشته و فعالیت فیزیكی خود را افزایش دهید و از نوشیدنی ها و غذاهای كم كالری استفاده كنید تا میل خود را نسبت به انواع پركالری یا شیرین كاهش دهید.

وبگردی
پژو 206 دولت روحانی 72 میلیون تومان
پژو 206 دولت روحانی 72 میلیون تومان - در حالی که طی روزهای اخیر افزایش عجیب قیمت خودرو، بازار خرید و فروش را زمین گیر کرده و شرایطی ویژه بر این بازار حاکم کرده است، خودروسازان از امروز، ساعت ۱۰ صبح طرح ویژه پیش فروش فوری خودرو را با قول تحویل خودروها طی سی روز آغاز کرده‌اند.
کپی‌برداری «عین‌به‌عین»
کپی‌برداری «عین‌به‌عین» - انتظار می‌رفت که علیخانی هم در قسمت اول برنامه «عصرجدید» به کپی بودن «عین‌به‌عین» برنامه‌اش و شباهت آن با برنامه مشهور «گات تلنت‌ آمریکایی» اشاره کند و در مقایسه‌ای از ویژگی‌های احتمالاً متفاوت نسخه ایرانی این برنامه بگوید؛ علیخانی اما ترجیح داد در این زمینه حرفی نزند!
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان - مراسم استقبال از رئیس جمهور در سفر به استان هرمزگان.
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی!
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی! - در ویدیویی که در فضای مجازی داغ شده شاهد پخش کیک 40 سالگی جمهوری اسلامی
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو - چند سالی است از جمله روزهای اخیر که با نزدیک شدن به مقاطعی از جمله دهه‌ی فجر، شبکه‌های تلویزیونی فارسی خارج کشور مانند بی‌بی‌سی و من‌وتو مستندهایی از زمان انقلاب پخش می‌کنند که جزو آرشیو صداوسیما بوده است ولی تا امروز مشخص نشده است که چطور و توسط چه کسانی به دست آنها رسیده است؟
اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر
اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر - مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شامگاه دوشنبه در برج میلاد برگزار شد.
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد - دیدار و سلام نظامی فرماندهان نیروی هوایی ارتش به سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد انتقادهایی را در پی داشته است.
ازدواج الهام حمیدی + تصاویر
ازدواج الهام حمیدی + تصاویر - الهام حمیدی بازیگر پرکار این روز‌های سینما و تلویزیون با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرامش خبر ازدواجش را به صورت رسمی اعلام کرد اما هویت همسرش را فاش نکرد.
عکس/ کشف حجاب در تهران!
عکس/ کشف حجاب در تهران! - حجت الاسلام حمید رسایی عکسی در کنار یک زن بی حجاب از حضور در برنامه‌ای با عنوان «اعلام همبستگی با ملت ونزوئلا» در تهران منتشر کرده است.