سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

استرس مادران و ابتلا به بیماری دیابت در کودکان


محققین سوئدی معتقدند در فرزندان مادرانی كه دچار استرس شدیدی هستند و زندگی پر از استرس و هیاهویی دارند. خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع اول بیشتر است و آنها مستعد پذیرش چنین بیماری هستند.
زمانی كه سیستم ایمنی دچار حمله های نادرست می شود و تولید انسولین توسط سلول های بتاپانكراس دچار اشكال می شود، بیماری دیابت نوع (۱) ایجاد می شود. مطالعه بر روی ۶ هزار كودك و خانواده هایشان نشان داد كه در آن دسته از كودكانی كه مادرانشان تجربه خشم و خشونت خانوادگی و طلاق دارند، خطر ابتلا به بیماری دیابت بیشتر است و از ۲‎/۵ سالگی آغاز می شود.
چگونه استرس مادر موجب چنین چیزی می شود؟
وقتی مادر دچار استرس می شود این استرس به كودكش نیز منتقل می شود و سطح هورمون استرس كورتیزول در بدنش بالا می رود كه این حالت می تواند در مقابل انسولین مقاومت ایجاد كند.
وجود دیابت نوع یك در یك خانواده می تواند سن بارداری را افزایش دهد، موجب عدم بارداری در سنین پایین شود، عفونت های دوران كودكی را ایجاد كند و باعث افزایش وزن كودك شود. بنابراین استرس «فیزیولوژیكی» به عنوان یك مكانیزم سریع در پشت عوامل ابتلا به دیابت باعث بیماری دیابت در اوایل زندگی و كودكی می شود. بنابراین به مادران توصیه می شود كه از بروز استرس منفی در كودكان جلوگیری به عمل بیاورید و سعی كنید استرس كودكان را كاهش دهید و چنانچه به تنهایی قادر به انجام این كار نبودید می توانید كودكان خود را به مراكزی ببرید كه با آنها در این مورد صحبت كنند و روی ذهن آنها كار كنند.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید