سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

درسی را که دیگران باید به شما بیاموزند یاد بگیرید


گهگاه خودتان را در ارتباط با شخص یا اشخاصی می‌بینید که دیوانه‌تان می‌کنند و سرتان را به‌جوش می‌آورند. شاید به هزار دلیل نتوانید در این لحظه، از این شخص دوری جوئید.
شاید نیز به دوری جسته باشید. اما گهگاه به آنها برخورد می‌کنید. و آنها نیز نیرویتان را می‌ربایند. چندی نمی‌گذرد که می‌بینید بیشتر وقتتان صرف غرولند با خودتان می‌شود که چرا آنها کارهائی می‌کنند که شما را به جوش و خروش می‌آورد.
شاید هم دیگر اصلاً آنها را نبینید. ولی وقت زیادی را صرف اندیشیدن به آنها کنید. یا از بلائی که در گذشته بر سرتان آوردند به فغان آئید. معمولاً این شخص، کسی است که زمانی با او رابطه‌ئی نزدیک داشته‌اید.
وقتی چنین امری رخ می‌دهد، می‌‌توانید مطمئن باشید که این شخص به دلیلی در زندگی یا در ذهنتان وجود دارد: چیزی هست که پیش از کنار گذاشتن این رابطه باید از او بیاموزید.
مبتدیان باید بنشینند و چندی به این نکته بیندیشند که این شخص چه می‌کند که تا این اندازه برایشان آزارنده است. از خصایص و عادات و الگوهای رفتاری که شما را می‌آزارند فهرستی تهیه کنید. آنگاه به‌طور عینی به شخصیت خودتان بنگرید. شاید خودتان صاحب بعضی از این خصایص باشید. و در یکی از سطوح بخواهید که از آنها برهید.
شاید نیز پیشاپیش در این زمینه‌ها تغییراتی به‌وجود آورده باشید. و این تفکر که زمانی آن‌چنان بوددید، شما را می‌آزارد. اغلب اوقات، وقتی به‌روشنی می‌دانید چه چیز شما را می‌آزارد، رهاکردنش آسان‌تر می‌نماید.
احتمال دارد که این شخص تعمداً شما را آزرده باشد. اگر می‌بینید نمی‌‌توانید صادقانه این شخص را ببخشید و عفو کنید، دیگر بار خودتان را مجبور کنید که بنشینید و فهرستی از همه اشخاصی تهیه کنید که تصادفاً یا تعمداً آنها را آزارده‌اید.
حتی امکان دارد که خودتان هم این شخص را به طریقی آزرده باشید. به فضای تاریکی بنگرید که وقتی این وقایع رخ می‌داد، خودتان در آن جایگاه بودید. و دریابید که اگرچه خودتان از آن فضای تاریک بیرون آمده‌اید، شاید شخصی که با او سر و کار دارید هنوز از آن جایگاه تاریک عمل می‌کند.
شاید آن‌چه این شخص باید به شما بیاموزد این است که چه راه درازی را پیموده‌اید، و برای پیشرفت بیشتر باید اندکی شفقت نسبت به او و خودتان را پرورش بدهید. وقتی به این نقطه می‌رسیم، می‌بینیم همگی در این نقاط ضعف و قدرت مشترکیم.
جملگی در سطحی شهودی می‌دانیم به چه دلیل در این وضعیت قرار گرفته‌‌ایم. هدف، رسیدن به نقطه ادراک این دلائل است. ایجاد تغییرات لازم، و آن‌گاه .... پیش رفتن.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید