چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا

برنامه روزانه منظمی داشته باشید


تنظیم برنامه برای رشد درونم را بسیار مؤثر نیافته‌ام.
اکنون که زندگیم را ساده ساخته‌ام، می‌بینم به آسانی می‌توانم به هنگام طلوع آفتاب ـ یا حتی پیش از آن ـ بیدار شوم. در آن سکوت دلپذیر می‌توانم به یوگا یا تمرین‌های ورزشی بپردازم. می‌توانم صفحات صبحگاهی‌ام را بنویسم یا به تنفس عمیق بنشینم، یا عبارت‌های تأکیدی‌ام را بنویسم و به تجسم خلاق بپردازم، یا مراقبه کنم. می‌‌توانم فرصتی برای سکوت و تفکر و تأمل داشته باشم.
آن‌گاه معمولاً همراه همسر و سگ کوچکم به یک پیاده‌روی سریع می‌روم. سپس به سراغ صبحانه و شروع کار روزانه‌ام.
بسته به نوع کاری که در دست دارم، مراقبه کوتاه ظهرانه را برای شفافیت ذهن و تنظیم افکارم سودمند یافته‌ام. شاید نیز به چند تمرین ورزشی و تنفس عمیق بپردازم.
همچنین در نیمه روز، با خوردن ناهارم در فضای باز یا روی نیمکت یک پارک یا گردشی کوتاه در پارک پس از صرف ناهار، دیگر بار به طبیعت می‌پیوندم.
پیش از خواب شبانه نیز دیگر بار به مراقبه می‌نشینم. اگرچه اغلب در نیمه مراقبه‌ام به خواب می‌روم. دریافته‌ام مراقبه پس از کار روزانه‌‌ام و پیش از شام، بسیار مؤثرتر است. علاوه بر اثرات درونی‌اش، افکارم را منظم و ذهنم را برای غروبی آسوده آماده می‌کند. آن‌گاه چند دقیقه پیش از خواب، روزی را که پشت سرگذاشته‌ام مرور می‌کنم.
این برنامه‌ئی انعطاف‌پذیر است. یعنی همگام با تغییر الگوهای ذهنی‌ام، آن هم عوض می‌شود. تنظیم برنامه، تماس با درونم را آسان‌تر می‌کند. آن‌‌گاه می‌بینم می‌‌توانم با جریان برنامه‌ام همگام باشم. مثلاً در پایان کار روزانه‌‌ام، هم ذهن و هم جسمم به مراقبه خود گرفته‌اند. و آسان و بی‌تلاش، گوئی به سوی مراقبه می‌غلتم.
به‌هنگام گسترش آگاهی و روشنائی جان، به تنظیم برنامه‌ئی بیندیشید که رشد درونتان را آسان‌تر می‌کند.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید