جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

روش­های خشک کردن گل


روش­های خشک کردن گل
روش پرس كردن گل­ها
دستگاه پرس از دو صفحه نئوپان كه دارای سوراخ­هایی در ۴ طرف بوده تشكیل شده است كه بوسیله پیچ و مهره روی هم بسته می­شوند. در روش پرس كردن ابتدا گل­ها را در لای روزنامه­ قرار می­دهیم. سپس آن‌ها را بین دو صفحه دستگاه پرس می­گذاریم و با پیچ محكم كرده تا گل­ها كاملاً تحت فشار باشند و خشك شوند. گل‌ها را طوری بین روزنامه قرار دهید كه فرم آن بهم نخورد و قسمت روی گل به طرف پایین باشد.
گل های جعفری و داودی را بهتر است با روش پرس كردن خشك نكنند بلكه آن‌ها را در روی جعبه در هوای آزاد طوری كه سر آن‌ها بالا باشد خشك كنند.
گل­هایی از قبیل ژربرا، بنفشه، داودی مینیاتوری، مارگیرت، و هم‌چنین گل­ها و برگ­هایی كه ارتفاع و عمق كمتری دارند، را می‌توان با روش پرس كردن، خشك كرد.
در موقع چیدن گل، وسط آن را با دست فشار ­دهید تا برای پرس شدن آماده شود. اگر دستگاه پرس در دسترس نباشد می­توان از تعدادی كتاب سنگین برای این كار استفاده كرد.
بسیاری از گیاهان را می­توان با مواد شیمیایی جاذب‌الرطوبه خشك كرد. مخصوصاً گیاهان حساس مانند اركیده و لیلیوم در مواد شیمیایی بهتر خشك می­شوند.
موادی را كه برای خشك كردن گل­ها بكار می­برند عبارت است از سیلیكا ژل، بُراز، نمك، اسید بوریك، زاج، آرد ذرت و شن. سبك­ترین و مناسب­ترین ماده شیمیایی براز است كه برای كارهای هنری و خشك كردن گل­ها مورد استفاده قرار می­گیرد كه در داروخانه‌ها موجود است. البته سیلیكا ژل را هم می‌توان از داروخانه خریداری كرد.
برای خشك كردن گل توسط براز، ابتدا مقداری از ماده را داخل ظرفی می­ریزیم و گل را به آرامی در روی آن قرار می­دهیم. سپس مقداری براز را روی گل می­پاشیم و هر از چند گاهی ظرف را تكان می­دهیم تا براز كاملاً روی تمام گلبرگ­ها را بپوشاند.
اگر براز حالت چسبندگی داشت كمی آرد ذرت را با آن مخلوط می­كنیم تا از چسبندگی مواد به گل جلوگیری شود.
روش خشك كردن گل‌ها بوسیله شن
برای این منظور می‌توان از شن‌های ساحل دریا استفاده كرد. ابتدا شن­ها را شسته تا كاملاً تمیز شوند و بر روی میز یا سینی خشك می‌كنیم. سپس گل­ها را در داخل شن می‌خوابانیم. باید دقت داشته باشیم كه سنگریزه­های درشت در میان شن­ها نباشد تا آسیبی به گلبرگ‌های گل وارد نشود.
خشك كردن با مواد شیمیایی نظیر سیلیكا ژل
سیلیكا ژل یك ماده شیمیایی است كه نوع مرغوب آن به رنگ آبی آسمانی است. این ماده وقتی كه رطوبت به خود می­گیرد به ­رنگ صورتی می­شود. ولی می‌توان دوباره از آن استفاده كرد. برای این منظور آن را در فر گاز قرار می­دهیم تا خشك شود و دوباره به رنگ آبی در ­آید. به وسیله‌ی فرو بردن كاغذ تورنسل در سیلیكا ژل می‌فهمیم كه سیلیكا رطوبت دارد یا خیر. اگر مرطوب باشد رنگ كاغذ تورنسل تغییر می‌كند.
توجه داشته باشید كه هر یك از مواد شیمیایی خشك كننده بعد از هر بار مصرف دوباره قابل استفاده هستند.
سیلیكا ژل كاملاً رطوبت را از گل می­گیرد و باعث می­شود كه بعد از آن هم گل رطوبت به خود نگیرد. دانه­های سیلیكا ژل كمی درشت هستند و باید آن‌ها را بوسیله آسیاب و یا وسایل دیگر خُرد كنیم و بوسیله چای صاف كن آن را روی گل بپاشیم تا دانه­های درشت سیلیكا ژل لای گلبرگ­ها فرو نرود. معمولاً ارتفاع شاخه گلی را كه در مواد شیمیایی خشك می­كنیم باید ۲ تا ۵/۲ سانتی­متر باشد. هر طوری كه گل را در مواد بگذاریم به همان شكل خشك خواهند شد. معمولاً برای خشك كردن گل‌های حساسی چون لیلیوم، آنتریوم و ... از مواد شیمیایی استفاده می‌كنیم تا شكل ظاهری گل تغییر نكند.
طریقه پرس كردن گل­ها بوسیله كتاب
هرگاه دستگاه خاص پرس در دسترس ما نبود از كتاب­های سنگین برای خشك كردن گل استفاده می­كنیم. بدین طریق كه گل­ها را لای كاغذ یا روزنامه­ قرار داده و در بین صفحات كتاب پایینی قرار می‌دهیم. سپس یك آجر، اتو یا هر وسیله‌ی سنگین را روی كتاب‌ها می‌گذاریم. البته توجه داشته باشید كه از روزنامه با چاپ مشكی استفاده می‌كنیم و روزنامه با چاپ رنگی برای این كار مناسب نیست و رطوبت به خود نمی‌گیرد. سعی می­كنیم وسط گل­هایی را كه كمی برجستگی دارند با انگشت فشار دهیم تا كاملاً خوابیده شوند. در روزهای اول هر ۱۲ ساعت یك بار به گل‌ها سر می‌زنیم و اگر ممكن باشد روزنامه­های آن‌ها را عوض می­كنیم تا سریع‌تر خشك شوند. مدت خشك شدن گل­ها در این روش ۱۰ الی ۱۲ روز می­باشد. برای خشك كردن انواع برگ‌ها، گل بنفشه، ژربرا و داودی مینیاتوری این روش مناسب است.
خشك كردن گل ها در محلول گلیسیرین و آب داغ
برای میوه­های خوشه­ای (مثل انگور) و شاخه­های اُكالیپتوس از این روش استفاده می‌شود. بدین صورت كه یك قسمت گلیسیرین را با دو قسمت آب مخلوط می­كنیم (ابتدا مقداری نمك را در آب داغ حل می­كنیم ) و شاخه­ها را در آن فرو می­كنیم.
زمانی كه برگ­ها مقداری رطوبت داشته باشند متوجه می­شویم كه به اندازه كافی گلیسیرین به آن‌ها رسیده و خشك شده‌اند. با استفاده از این روش برگ­ها نرمی و لطافت خود را حفظ می‌كنند.
برگ­های اُكالیتوس، گل رز، كاملیا و میوه­های خوشه­ای را با این روش خشك می­كنند.
برای سریع‌تر خشك كردن گل­ها می­توانیم از روش اتو كردن استفاده كنیم. گل را در بین دستمال كاغذی قرار می­دهیم و چند روزنامه در زیر و روی آن قرار می­دهیم سپس آن را با اتو خشك می­كنیم. اما این روش‌ خیلی برای خشك كردن گل مناسب نیست زیرا رنگ گل در این روش مقداری تغییر می‌كند.
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید