پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

از نیازتان به مطلع بودن بکاهید


سال‌هاست یکی از دوستانم خودش را در معرض اخبار روزانه قرار نمی‌دهد. مردم اغلب از او می‌پرسند در پاسخ این سئوال که راجع‌به وقایع اخیر چگونه می‌اندیشد، چه جوابی خواهد داد.
دوستم به آنها می‌گوید که می‌کوشد درباره وقایع اخیر نیندیشد. سال‌ها به درازا کشیده تا دوستم توانسته به نقطه‌ئی برسد که در حضور جمع بگوید که به وقایع اخیر وقعی نمی‌نهد. البته دوستم این را نیز آموخته که نگذارد مردم صرفاً به این دلیل که خودشان خواسته‌اند وقتشان را صرف پیگیری خبرهای داغ کنند، او را به احساس گناه وادارند.
اگر موضوع خبر مورد علاقه‌تان باشد، بی‌تردید آن را دنبال خواهید کرد ولی اگر به این دلیل اخبار را پیگیری می‌کنید که مطلع به نظر برسید، شاید بهتر باشد که نخست اولویت‌هایتان را مشخص کنید. آیا واقعاً می‌خواهید که وقت و نیرویتان را صرف اخباری نامساعد کنید تا به چشم اشخاصی که احتمالاً اهمیت زیادی نیز برایتان ندارند، مطلع به نظر برسید؟
اگر می‌خواهید از آن‌چه در جهان می‌گذرد با خبر باشید، لزومی ندارد ساعت‌ها برابر روزنامه یا تلویزیون بنشینید. حرفه همسرم سفرنامه‌نویسی است. در نتیجه، اغلب اوقاتمان در دورافتاده‌ترین نقاط جهان می‌گذرد، بی‌هیچ دسترسی به دنیای بیرون، آن هم برای مدت زمانی طولانی. با این حال دریافته‌ایم برای اطلاع از آن‌چه که در غیاب ما در جهان گذشته است، صرف چند دقیقه وقت برای نگاه انداختن به مجله‌ئی خبری، اطلاعاتی بسیار بیش از آن‌چه نیاز داریم در اختیارمان می‌گذارد.
به‌جای این‌که ساعت‌ها وقتتان را صرف مطالعه روزنامه کنید، می‌توانید فقط به سرمقاله‌ها نگاهی بیندازید. اگر به موضوعی برخوردید که توجهتان را جلب کرد، آن‌وقت طبیعتاً با دقت بیشتری آن مقاله را خواهید خواند. اغلب اوقات اخبار، حاوی اطلاعات نادرست یا در واقع، عاری از اطلاعات است. از این رو، وقتی فکر می‌کنیم با خواندن خبر یا تماشای اخبار داریم از چیزی مطلع می‌شویم، در واقع به کشتن وقت خویش سرگرمیم.
مسأله اصلی، توجه به این نکته است که می‌خواهیم وقتمان را چگونه صرف کنیم. به‌محض آغاز کشف امکاناتی تازه در سطوح درونی، به احتمال زیاد آن را رضایت‌بخش‌تر و سازنده‌تر از دنبال کردن اخبار خواهید یافت.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید