پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


نیمه‌ی پنهان آموزش و پرورش رسمی (دانش‌آموزان نخوانند!)


نیمه‌ی پنهان آموزش و پرورش رسمی (دانش‌آموزان نخوانند!)
نویسنده : کریمی - عبدالعظیم
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۲/۰۳/۲۷
رده دیویی : ۳۷۰.۱۹۵
قطع : پالتویی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۱۶۰
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۲۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۳۶۴-۳۲۵-۵

نویسنده خاطر نشان می‌کند که این کتاب 'ناظر بر نگاهی نقدگونه و آسیب شناسانه و در عین حال طنزگونه به فراسوی کارکرد آموزش و پرورش رسمی و آگاهی از واژگان, اصطلاحات و مفاهیمی است که امروزه, در پهنه گستره نظام‌هایی رسمی تعلیم و تربیت به کار گرفته می‌شوند و از نظر معنا دچار تغییر, تحریف, جا به جایی و بعضا واژگونی شده‌اند .'...در فصل اول این کتاب, معنای وارونه و طنزگونه پاره‌ای واژگان کلیدی رایج در آموزش و پرورش رسمی درج شده است .برای مثال ذیل واژه 'مشاور 'آمده است' :شخصی که با گذراندن دوره‌های نیم‌بند دانشگاهی و آموزش‌های عمومی در رشته‌های شبه تخصصی و روان شناختی و مشاوره و غیره ...فعالیت‌های همه جانبه و تخصصی را در سه حیطه هدایت سازشی, شغلی و تحصیلی انجام می‌دهد و هنوز هیچ‌گونه ارزشیابی علمی در تعیین و یا بازده صلاحیت‌های حرفه‌ای آنها در امر مشاوره و راهنمایی دانش‌آموزی به عمل نیامده است .'در فصل دوم, جملات توصیفی در قلمرو آسیب شناسی تعلیم و تربیت آورده شده است ;برای نمونه : 'هدف غایی تعلیم و تربیت رسمی در این است که دانش‌آموزان را از شهامت 'خود بودن', مهارت 'خودیابی 'و هنر 'خود اندیشی 'باز دارد . این هدف یگانه هدفی است که تاکنون در همه ابعاد تحقق یافته است .در فصل سوم, نکته‌هایی از اندیشمندان در باب آثار آسیب‌زای آموزش و پرورش نقل شده است ;برای مثال' :از دیدگاه من بدترین چیز برای یک مدرسه آن است که روش کار خود را بر ترس و زور و قدرت‌نمایی ساختگی استوار سازد . چنین روشی ویرانگر احساسات سالم, صداقت و اعتماد به نفس شاگرد خواهد بود/ آلبرت انیشتین .'فصل‌های چهارم و پنجم نی شامل نکته‌های ظنزآلود درباره آموزش و پرورش است .


همچنین مشاهده کنید