سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

از سرمایه‌ی جوانی خود دفاع کنید.


از سرمایه‌ی جوانی خود دفاع کنید.
مراقبت از پوست، جهت سلامتی طولانی مدت آن ضروری است. ظاهر مناسب فیزیکی در موقعیت اجتماعی مؤثر بوده و به‌عنوان یک ارزش اقتصادی پذیرفته شده است. ظاهر مناسب پوست، نقش مهمی در اعتماد به‌نفس و همین‌طرو در سلامت روانی و فیزیکی ایفا می‌نماید.
مراقبت از پوست در تمامی سنین چه افراد جوان و چه مسن در حال افزایش است. همچنین آگاهی مصرف‌کنندگان از محصول‌های بهداشتی و آرایشی پوست منجر به افزایش انتظارها از این محصول‌ها گردیده است. تبلیغ‌ها نیز به این مسأله دامن می‌زنند. با توجه به افزایش اطلاع مصرف‌کنندگان، تأکید بر آرایش و پوشاندن عوارض پوستی به سمت درمان و سلامت تغییر نموده است و مراقبت از پوست، بخشی از مراقبت‌های بهداشتی جهت حفظ سلامت بدن محسوب می‌گردد.

روش‌های مناسب برای مراقبت روزانه‌ی‌ پوست:
۱. انتخاب: انتخاب ترکیب‌های مناسب با توجه به‌نوع پوست و سن افراد مهم بوده و می‌بایست این ترکیب‌ها با پوست فرد، سازگار باشد. همه‌ی ما یک نوع پوست نداریم. بنابراین همه‌ی ما به یک نوع مراقبت نیاز نداریم.
۲. پاک کردن: برداشتن آلودگی‌ها، مواد آرایشی و سلول‌های مرده از سطح پوست، جزو اعمال روزانه مراقبت از پوست بوده و اولین گام جهت شفاف‌کردن علت این مسأله این تفکر غلط است که پوست آنها چرب بوده و یا در آب و هوای مرطوب زندگی می‌کنند، اما باید دانست که همه‌ی پوست‌ها به مرطوب‌کننده‌ی مناسب نیاز دارد. امروزه آنتی‌اکسیدان‌ها (مثل ویتامین C و E) به مرطوب‌کننده‌ها اضافه می‌شود. در درمان خشکی پوست، به‌دنبال موادی هستیم که رطوبت را در لایه‌ی شاخی ایجاد کرده و نگه دارد. اضافه کردن آب به پوست به‌تنهائی فایده‌ای ندارد، زیرا به سرعت بخار شده و حتی به‌علت شکستن فاکتور مرطوب‌کننده‌ی طبیعی پوست، ممکن است وضع را بدتر کند. برای افراد با پوست چرب و جوش‌دار استفاده از مرطوب‌کننده‌های بدون چربی توصیه می‌گردد.
۴. استفاده از ضد آفتاب: استفاده‌ی صحیح از ضد آفتاب، بسیار مهم است. در یک بررسی گرچه ۶۰ درصد خانم‌ها می‌دانستند که باید از صورتشان در برابر آفتاب محافظت نمایند، ولی کمتر از ۱۰ درصد آنها در مورد حفاظت صحیح آگاهی داشتند.
عیار حفاظتی (SPF) مناسب ضد آفتاب‌ها بین ۱۵ تا ۳۰ درصد می‌باشد. عیار کمتر از ۱۵ کافی نبوده و عیار بیش از ۳۰ به‌دلیل غلظت بالاتر مواد موجود در ضدآفتاب و نداشتن اثر واقعی بیشتر توصیه نمی‌گردد. استفاده از ضد آفتاب‌ها لااقل هر ۳ ساعت یک‌بار در طول روز و در زمان قرار گرفتن در معرض اشعه‌ ماورای بنفش (مثل لامپ‌های فلورسنت و مانیتور کامپیوتر) ضروری می‌باشد.
۵. درمان: حل مشکل‌های پوست، مثل آسیب‌های ناشی از اثرهای بد و مضر آفتاب با مشاوره با پزشک متخصص پوست، ضروری می‌باشد. استفاده از ترکیب‌های ”رتین‌آ“ و یا ”اسیدهای میوه“ می‌‌تواند منجر به برگشت اثرهای ناشی از آفتاب و پیری پوست گردد.
در نهایت باید گفت می‌بایست برای حفاظت از سرمایه‌‌ی جوانی خود و داشتن پوستی شفاف، صاف و بدون چروک با صرف وقت و هزینه بر پایه‌ی توصیه‌های علمی تلاش نمائید، زیرا هیچ دستاوردی بدون تلاش حاصل نمی‌گردد.

دکتر رضا نیاکان
متخصص پوست و زیبائی
منبع : مجله شادکامی و موفقیت


همچنین مشاهده کنید