پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

تغییر برنامه‌ریزی مغز با هیپنوتیزم


در شرایط عادی در متن جامعه افرادی وجود دارند که در برخی از زمینه‌ها میل، احساس یا اشتهای آنها در مقایسه با دیگران خیلی کمتر و یا بسیار زیادتر است. از آن‌جائی که این وضعیت غیرطبیعی بر روی سطح سلامتی و یا در ارتباط‌های آنان یا دیگران اشکال‌هائی به‌وجود می‌آورد، آنها برای رسیدن به شرایط طبیعی به دنبال درمان می‌گردند که یکی از راه‌های پرقدرت و کم عارضه برای رسیدن آنها به وضع طبیعی ”هیپنوتیزم درمانی“ است. زمانی که فردی برای کنترل اشتهای خود (کم بودن یا زیاد بودن)، تعدیل میل یا قدرت جنسی خویس (کمتر کردن یا زیادتر شدن) و یا تغییر بسیاری از شرایط غیرطبیعی دیگر خویش به ”هیپنوتیزم درمان‌گر“ مراجعه می‌کند، بسیاری از افراد جامعه انتظار دارند که درمان‌گر تنها با تلقین‌های لفظی و با چند (بکن و نکن) برای طبیعی شدن وضعیت آنها اقدام کند، ولی در عمل در ”هیپنوتیزم درمانی“ جدید که تا اندازه‌ی زیادی از عقاید ”دکتر میلتون اریکسون“ تأثیر می‌پذیرد، ممکن است بیشتر از تلقین‌های لفظی، از استعاره‌ و تصویرپردازی‌های ذهنی استفاده شود.

یک برنامه هیپنوتیزم درمانی
تصور کنید که به‌علت وجود یک بیماری، الگوی رفتاری نامناسب، یک ناتوانی و یا تمایل به ایجاد تغییر یا تحولی در وجودتان، تصمیم گرفته‌اید به یک ”هیپنوتیزم درمان‌گر“ مراجعه کنید.
در این شرایط شما بایستی درمان‌گری را انتخاب کنید که:
۱. اجازه یا پروانه‌ی درمان‌گری یا پزشکی داشته باشد.
۲. گواهی یا پروانه‌ی ”هیپنوتزیم درمان‌گری“ هم داشته باشد.
پس از تلفن به مطلب درمان‌گر، شما وقت می‌گیرید تا با ”هیپنوتزیم درمان‌گر“ یک جلسه‌ی مشاوره داشته باشید. در این جلسه، درمان‌گر با شنیدن مطالبی که شما بیان می‌کنید، به شما این جواب را می‌دهد که آیا ناراحتی شما برای ”هیپنوتیزم درمانی“ مناسب هست یا نه؟
یک دوره‌ی ”هیپنوتیزم درمانی“ به‌طور معمول، کمتر از ۶ جلسه نیست، در این جلسه‌ها پس از آشنائی بیمار یا مراجعه‌کننده با اصول هیپنوتیزم و برطرف شدن ترس‌ها و تردیدهای وی، در جلسه، کارهای زیر برای او انجام می‌گیرد:
۱. القای خلسه یا قرار گرفتن فرد در خلسه‌ی هیپنوتیزمی
۲. عمیق‌تر کردن خلسه‌ی هیپنوتیزمی
۳. استفاده از تصویرپردازی ذهنی که در ادامه به‌شرح آن می‌پردازیم.
۴. خارج کردن فرد ازخلسه یا به اصطلاح بیدار کردن او
پس از این‌که بیمار به عمق مناسبی از خلسه‌ی هیپنوتیزمی رسید که به‌طور معمول در جلسه‌های دوم تا چهارم حاصل می‌شود، برای تغییر در برنامه‌ریزی ذهنی یا فکری او از این تکنیک می‌توان استفاده کرد:

اتاق مرکز کنترل بدن
تصور کنید الان به اتاق کوچکی وارد شده‌اید که یک دیواره‌ی آن شبیه به اتاق یا کابین هواپیما است. به این معنی که در برابر شما تعداد زیادی صفحه‌های مدرج وجود دارند که بر روی هر یک از این صفحه‌ها، عقربه‌ای قرار دارد که می‌تواند بین اعداد صفر تا ۱۰ نوسان یا حرکت کند.
پس از مدتی شما متوجه می‌شوید که این فضا در حقیقت اتاق مرکزی هدایت و کنترل تمام احساس‌ها و تمایل‌های بدن شما است. این اتاق، تنظیم و کنترل اعمال و امیال بدن شما در مغز می‌باشد یا به‌صورت دقیق‌تر در هیپوتالاموس شما قرار دارد. برای مثال هر یک از این صفحه‌های مدرج و عقربه‌ها، وضعیت حالتی از تمایل‌ها و احساس‌های شما را نشان می‌‌دهد. در زمانی که احساسی مانند گرسنگی، میل جنسی، اشتیاق به کشیدن سیگار، علاقه به تحصیل یا فراگیری و ... به هیچ‌وجه وجود نداشته باشند، عقربه‌ی مربوطه بر روی عدد صفر قرار می‌گیرد. زمانی که اشتیاق یا تمایل به یکی از این موارد یا موارد مشابه در اوج باشد، عقربه بر روی عدد ۱۰ قرار می‌گیرد. در افراد و شرایط عادی عقربه ۴ تا ۶ را نشان می‌دهد.
در این لحظه که وزن شما زیاد است، همان‌طور که مشاهده می‌کنید، عقربه‌ی اشتها بر روی عدد ۸ قرار دارد. شما به کمک پیچی که در کنار این صفحه وجود دارد، عقربه را بر روی عدد ۲ قرار می‌دهید. در روزهای آینده، اشتهای شما خیلی کمتر می‌شود.
در این لحظه که میل یا قدرت جنسی شما کم است، عقربه یا درجه بر روی عدد ۱ است. شما به کمک پیچی که در کنار این صفحه است، می‌‌توانید آن را برروی عدد ۹ تنظیم کنید تا قدرت و میل جنسی شما خیلی بیشتر شود.
این روش را در زمینه‌های متعددی برای درمان یا تغییر الگوهای رفتاری و عادتی به‌کار ببرید.

دکتر سیدرضا جمالیان
هیپنوتیزم درمان‌گر
منبع : مجله موفقیت


همچنین مشاهده کنید