پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ارتباط‌ها: کلید طلائی موفقیت یک انسان


روزی در دانشگاه‌ها ”کالیفرنیا“ (یو.اس.سی) در دفتر کارم نشسته بودم. نزدیک امتحان‌های پایان ترم دانشجویان بود و آنها برای رفع اشکال‌های درسی خود به دفترم مراجعه می‌کردند.
در حالی‌که دانشجویان یکی پس از دیگری در می‌زدند و به داخل دفترم می‌آمدند و من به سئوال‌های آنها پاسخ می‌دادم، ناگهان در یک لحظه توجه من به این موضوع جلب شد که آنها در بدو ورود به اطاق من چه برخوردی دارند! چه بسا همان برخوردهای آنان باعث می‌شد که من ناخودآگاه با دنیائی از علاقه و عشق به سئوال‌های آنان پاسخ دهم و برایم رفع تکلیف نباشد.
پس از مطالعه‌ی نحوه برخورد، نوع سلام کردن، طرز نشستن و نوع مطرح کردن سئوال‌ها، به نتایج و تجزیه و تحلیل‌هائی رسیدم که برایم حالب بود. شاید طرح این داستان برای شما هم جالب باشد. بعضی از دانشجویان وارد می‌شدند و یکراست به بحث مورد نیاز خود می‌پرداختند و مستقیم سئوال خود را مطرح می‌کردند و بعضی با حالتی نگران فقط می‌خواستند که جواب خود را بگیرند و یک نوع دلشوره داشتند.
پاره‌ای دیگر با برخورد بسیار جالبی سلام می‌کردند، دست می‌دادند و با یک تبسم روی صندلی می‌نشستند و بدون این‌که اول سئوال خود را مطرح کنند، جمله‌ای می‌گفتند که فضای فکری مرا عوض می‌کرد. یکی می‌گفت: ”آقای دکتر ‌نمی‌دانی که امروز هوا چقدر زیبا و تمیز است؟“
دیگری می‌گفت: ”از این که شما در کلاس خیلی خوب درس می‌دهید، خیلی متشکرم و من بسیاری از مطالب را سرکلاس با توضیح‌های خوب شما یاد گرفتم. فقط چند سئوال برای من مانده است که دوست دارم شما لطف کرده و به من پاسخ بدهید. دانشجویان دیگر نیز مسائلی از این قبیل مطرح کردند.
شما خود را جای من بگذارید که بایستی چند ساعتی را در دفتر کارم بمانم و به سئوال‌های دانشجویان پاسخ دهم. آن دسته از دانشجویانی که اعتماد به نفس خوبی دارند و خوب ارتباط برقرار می‌کنند، در به‌دست آوردن جواب بسیار موفق‌ترند.
دانشجویانی که با یک سخن به‌جا و بیانی شیوا سئوالش را مطرح می‌کند، آن‌چنان ارتباط زیبائی با استادش برقرار می‌کند که استاد در پاسخ نه‌‌تنها احساس رفع تکلیف نمی‌کند، بلکه گوئی فرزند خودش به دفتر کارش آمده و سئوال‌های او را با جان و دل پاسخ می‌دهد و نه تنها از توضیح‌های مفصلی که به دانشجویش می‌دهد، خسته نمی‌شود، بلکه بسیار هم لذت می‌برد.
این خاصیت دانشجویان موفقی است که موفقیت خود را از راه ایجاد ارتباطی خوب به‌دست می‌آورند. به‌همین دلیل است که ارتباط‌ها را ”کلید طلائی موفقیت“ انسان در عرصه‌ی زندگی می‌نامند. موفقیت‌های بزرگ انسان‌ها از مسیر ارتباط‌های انسانی می‌گذرد.

دکتر علیرضا آزمندیان
پایه‌گذار تکنولوژی فکر در ایران
منبع : مجله موفقیت


همچنین مشاهده کنید