پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

یاد بگیرید از خلوت و تنهائی لذت ببرید


هیچ‌چیز به اندازه خلوت و تنهائی نمی‌تواند کمکتان کند تا با ضمیر درونتان تماس حاصل کنید. به‌ویژه اگر این خلوت و تنهائی با سکوت و سکون درون، و حذف صداهای بیرونی مانند رادیو و تلویزیون و روزنامه و مجله و سایر صور فرار از خویشتن همراه باشد.
اگر هنوز لذت از خلوت و تنهائی را آغاز نکرده‌اید، اکنون آغازش کنید. با تنها بودن راحت و آسوده باشید. این مجالی است تا بتوانید به اندیشه خود، مطالعه مطالب تعالی‌بخش، گذراندن وقت در طبیعت، تماس با شهودتان، خندیدن و گریستن و بخشیدن، و تأمل در کار کائنات بپردازید.
این بدان معنا نیست که سر به صحرا بگدارید، یا به دل غاری پناه ببرید. کاملاً به‌عکس. آدمیان و روابط انسانی بخش مهمی از رشد درون و برون ما است. ولی همه ما گهگاه به مجلی نیاز داریم تا باتری خود را شارژ کنیم. یعنی نه تنها به روح خود خوراک برسانیم، بلکه انرژی لازم را برای پیشکش به دیگران پیدا کنیم.
اگر خلوت و تنهائی به چشمتان وحشت‌زا می‌نماید، از مدت زمانی کوتاه شروع کنید. ناهاری تنها در گوشه‌ئی آرام، مثلاً روی نیمکت باغ کلیسائی خلوت. آن‌گاه یک روز تعطیل آخر هفته و بعداً دو روز تعطیل آخر هفته را در خانه در خلوت و تنهائی و سکوت بگذرانید.
در ایجاد زمانی منظم برای خلوت و سکوت، خلاق باشید. این امر بر آرام جانتان و تجربه نور درونتان می‌افزاید.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید