سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

آنچه زنان باردار باید بدانند


آنچه زنان باردار باید بدانند
در دوران بارداری تمامی توجه ها به حفظ سلامت جنین معطوف می شود. اما زنان باردار نیز به دلیل تغییرات اساسی كه در بدنشان رخ می دهد، نیازمند توجه و مراقبت های ویژه هستند. یبوست، تهوع و استفراغ، ویار، سوزش پشت جناغ، سردرد، تكرر ادرار و خستگی از عوارضی است كه در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی بروز می كنند.
یبوست: شایع ترین عارضه در دوران بارداری كه به دلیل بالا رفتن سطح پروژسترون كه ارتباط مستقیم با كاهش حركت روده دارد و تغییرات هورمونی ناشی از افزایش حجم رحم، كاهش مصرف فیبر، استفاده از مكمل آهن، مصرف ناكافی آب و استرس رخ می دهد. از آنجا كه یبوست مكرر شدید به بروز بواسیر منجر می شود، توجه به نكات زیر در پیشگیری و درمان آن موثر است: ۱- به تدریج به میزان فیبر در رژیم غذایی تان بیفزایید. نان گندم، غلات، میوه و سبزی ها منبع خوبی از فیبر هستند.
۲- مایعات بیشتری بنوشید، نوشیدن روزانه ۱۲-۱۰ لیوان آب، چای و آب میوه طبیعی نقش موثری در كاهش بروز یبوست دارد.
۳- از ورزش غافل نشوید. انجام فعالیت های ورزشی حركت روده را تحریك كرده و به جلوگیری از یبوست كمك می كند. پس روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده روی كنید.
۴- از مصرف خودسرانه مسهل ها اجتناب كنید. زیرا مصرف مداوم این مواد سبب ایجاد نوعی وابستگی و تضعیف روده می شود.
۵- قبل از استفاده از انواع مكمل ها و داروها به پزشك متخصص مراجعه كنید.
تهوع صبحگاهی: این عارضه در نیمه اول بارداری ظاهر شده و تا حدود هفته ۱۰ تا ۱۲ حاملگی ادامه می یابد. این تهوع می تواند همراه استفراغ باشد و در هر زمانی از روز رخ دهد، ولی اغلب در صبح اتفاق می افتد.
برای كاهش تهوع صبحگاهی رعایت موارد زیر ضروری به نظر می رسد:
۱- قبل از بلند شدن از رختخواب یك ماده غذایی جامد نظیر بیسكویت یا نان خشك بخورید و بعد از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه از رختخواب خارج شوید.
۲- در طول روز غذاهایی با حجم كم و به دفعات مصرف كنید.
۳- از وارد شدن هرگونه فشار به شكمتان خصوصاً در زمان غذا خوردن اجتناب كنید.
۴- از برخورد با بوهایی كه این عوارض را تشدید می كنند، پرهیز كنید.
۵- خوردن غلات، سیب زمینی و بیسكویت در كاهش بروز تهوع موثر است.
تكرر ادرار: این عارضه در سه ماهه اول به دلیل افزایش سطح پروژسترون ایجاد می شود.
خاطرجمع باشید این عارضه در سه ماهه دوم قطع می شود. پس نگران نباشید و سعی كنید آن را به تدریج كاهش دهید. مصرف مایعات را به ویژه در شب كاهش داده و تنها زمانی به دستشویی بروید كه نیاز به تخلیه ادرار دارید.
سوزش پشت جناغ: این مشكل كه به ترش كردن هم مرسوم است، به دلیل بازگشت غذا از معده به مری و به علت بزرگ شدن رحم و فشار وارد بر معده در ماه های آخر بارداری بروز می كند.برای رفع این عارضه تعداد دفعات غذا را زیاد و حجم آن را كم نمایید.از خوردن غذاهای چرب خودداری كنید و طی روز از خوابیدن به صورت تاق باز و دولا شدن زیاد پرهیز نمایید.
نفخ شكم: این عارضه كه تنها در سه ماهه اول بروز می كند با رعایت موارد زیر قابل پیشگیری خواهد بود.
۱- مصرف غذاهای چرب را كاهش داده و از غذاها در وعده های غذایی با حجم كم و دفعات زیاد استفاده كنید. غذا را به آهستگی بخورید و بجوید. مصرف مواد غذایی نفاخ نظیر لوبیا، كلم و نخود را كاهش داده و از مصرف نوشابه های گازدار اجتناب نمایید.
خستگی مفرط: خستگی نیز یكی دیگر از شایع ترین پدیده هایی است كه در زنان باردار به ویژه آنهایی كه برای بار اول حامله می شوند، رخ می دهد.
اینكه شما بسیار احساس خستگی می كنید، نشانه بیماری نیست فقط شما باید بیش از گذشته به استراحت بپردازید. به میزان خوابتان اهمیت دهید، مصرف كافئین را كم كنید تا شب ها خواب آرام و خوبی داشته باشید.
هر موقع كه احساس خستگی می كنید چشم هایتان را ببندید و كمی دراز بكشید.
اجازه ندهید آب بدن تان كم شود. روزانه ۱۲-۱۰ لیوان آب را فراموش نكنید. انجام فعالیت های ورزشی سبك نظیر بیست دقیقه پیاده روی تاثیر مثبتی بر كاهش خستگی شما در این دوران می گذارد.در هر حال فراموش نكنید برای داشتن فرزندی سالم ابتدا خود بایستی از وضعیت سلامت خوب برخوردار باشید پس به چگونگی رژیم غذایی تان توجه كنید، استرس به خود راه ندهید، خوب استراحت نمایید، مصرف الكل و سیگار را قطع كنید و ورزش را از یاد نبرید.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید