پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

کودکان و تماشای بی رویه تلویزیون


مهمترین مشكل ما با بچه هایمان مسأله تلویزیون و تماشای بی رویه برنامه های آن از سوی آنهاست. می دانیم كه به زور وادار كردن آن ها به ندیدن تلویزیون همانقدر اشتباه است كه رها كردن آن ها در برابر این دستگاه. آیا راه حل هایی برای این مشكل وجود دارد؟ البته راه حل های عملی و امكان پذیر.
- تردید نكنید كه همیشه برای مشكلات تربیتی و روانی كودكان راه حلی هایی مطمئن یا نسبتاً مطمئن می توان یافت. مسأله تماشای تلویزیون هم مشكل فراگیری است كه امروزه خانواده ها را در سراسر دنیا تهدید می كند اما با حوصله و پیگیری می توان این مشكل را نیز تبدیل به «فرصت» برای آموزش كودكان كرد. تكنیك ها و پیشنهادات زیر در صورتی كه به دقت اجرا شوند بسیاری از مشكلات شما را حل خواهد كرد:
۱- با همكاری و نظرخواهی از خود بچه ها، برنامه ها و كانال های مشخصی را تعیین و در زمان های مشخص و معینی اجازه دهید بچه ها از آن برنامه ها استفاده كنند.
۲- سعی كنید تا جایی كه ممكن است در هنگام تماشای تلویزیون در كنار فرزندان خود باشید و با آنها برنامه مورد نظر را ببینید و درباره آن برای بچه ها توضیح دهید.
۳- هرگز اجازه ندهید تماشای برنامه های تلویزیونی برای بچه ها (و همچنین برای بزرگترها) تبدیل به یك عادت بی رویه شود كه نتایج آن خطرناك است.
۴- برای بچه های زیر ۸ سال، والدین هستند كه باید تصمیم گیری كنند چه برنامه ای دیده شود و چه مدت و برای كودكان ۹-۸ سال به بالا، والدین و بچه ها با هم در یك جمع خانوادگی این تصمیمات باید گرفته شود.
۵- از تلویزیون نباید به عنوان پرستاری برای بچه استفاده شود تا به اصطلاح سرش گرم شود و والدین را به حال خود بگذارد بلكه بهتر است دو نوع فرصت برای او یا آنها فراهم شود تا خود به میل خودش انتخاب كند. به طور مثال او بتواند ۲ ساعت برنامه روز و یا ۲ ساعت برنامه عصر (یا شب) را ببیند و یا اینكه این ۲ ساعت را بین صبح و عصر تقسیم كند.
۶- بسته به سن و سال بچه ها هرگز آن ها را از تماشای برنامه های مورد علاقه شان محروم نكنید چون اگر در سن مدرسه باشند درباره آن ها از سایر بچه ها خواهند شنید. اما برای دیدن برنامه حتماً در كنار او وقت صرف كنید و برداشت های او را از صحنه های خاص بپرسید ضمن آن كه به جای نصیحت پردازی و سخنرانی بیشتر سعی كنید نظر او را بخواهید.
۷- هرگز پس از پایان یك برنامه به فرزند خود اعتراض و با او جر و بحث نكنید. در عوض می توانید از آن ها بپرسید كه چرا این برنامه را می پسندند، سپس با آن ها گفت وگو كرده و نظر خود را توضیح دهید.
۸- حتی سعی كنید درباره آگهی های تلویزیونی و نحوه فروش و پخش آن ها با فرزندانتان صحبت كنید.
۹- گاهی ممكن است پس از گفت وگوی شما كودكانتان نیز دیگر نخواهد برنامه خاصی را مشاهده نماید كه البته به چگونگی استدلال ها و لحن شما مربوط است حاصل این امر می تواند جایگزینی تماشای برنامه ها یا گردش و بازی های خانوادگی باشد. بسیاری خانواده ها با حذف تلویزیون و جایگزینی آن با مناسبات و روابط شادی بخش والدین و فرزندان نتایج خوبی گرفته اند البته اگر خود از معتادان و طرفداران برنامه های تلویزیونی نباشند، در غیر این صورت، كنترل بچه ها نیز بسیار دشوار خواهد شد.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید