جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا
ابوعبدالله محمدبن یحیی بن عبدالله ذهلی نیشابوری
جنسیت: مرد
تولد و وفات: (۱۷۲ -۲۵۸) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: حافظ و محدث
معروف به امام اهل حدیث خراسان و عالم اهل مشرق و ملقب به شیخالاسلام. چون حدیث زهری را جمعاوری و تنقیح کرد به زهری یا دهلی مشهور شد و علی بن مدینی او را وارث زهری خطاب میکرد. در نیشابور از حفص بن عبدالله و حفص بن عبدالرحمان و همطبقه او ، و در اصفهان از عبدالرحمان بن مهدی حدیث نوشت و در کوفه و بصره و بغداد و مکه و مدینه و مصر و شام و جزیره از عالمان و محدثان بسیاری حدیثها آموخت تا اینکه به ریاست علمی نیشابور رسید و رفعت مقامش در نیشابور همچون جلالت احمد حنبل در بغداد و مالک در مدینه بود. خلق بسیاری از وی نقل حدیث کردهاند که پیشگامان حدیث همچون سعید بن ابی مریم ، ابوجعفر نفیلی و عبدالله بن صالح و محمد ین اسماعیل بخاری و سعید بن منصور ، صاحب "السنن" ، و ابوزرعه و ابوحاتم و ابوعیسی ترمذی و ابن ماجه و نسائی در "سنن" خود و ابن خزیمه و محمد بن عبدالرحمان دغولی و ابوبکر زیاد نیشابوری از این دستهاند. زنجویه گوید که از مشایخ خود شنیده: حدیثی که مورد تأیید محمد بن یحیی نیست قابل اعتنا نمیباشد. ابوحاتم رازی و ابن خزیمه او را امام اهل زمانه خواندهاند. ابن ابی داوود وی را امیرالمؤمنین در حدیث میداند. ذهلی به سنت تمسک داشت و لذا گفتار بخاری در مسألهٔ خلق قران را ناپسند دانست و بر او نبخشید و او را از نیشابور راند و بخاری از روی کدورت در سی و چهار حدیثی که از وی نقل کرده ، اسم وی را پنهان کرده است. از آثار وی: "الزهریات" ، در دو مجلد.
تولد و وفات: (۱۷۲ -۲۵۸) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: حافظ و محدث
معروف به امام اهل حدیث خراسان و عالم اهل مشرق و ملقب به شیخالاسلام. چون حدیث زهری را جمعاوری و تنقیح کرد به زهری یا دهلی مشهور شد و علی بن مدینی او را وارث زهری خطاب میکرد. در نیشابور از حفص بن عبدالله و حفص بن عبدالرحمان و همطبقه او ، و در اصفهان از عبدالرحمان بن مهدی حدیث نوشت و در کوفه و بصره و بغداد و مکه و مدینه و مصر و شام و جزیره از عالمان و محدثان بسیاری حدیثها آموخت تا اینکه به ریاست علمی نیشابور رسید و رفعت مقامش در نیشابور همچون جلالت احمد حنبل در بغداد و مالک در مدینه بود. خلق بسیاری از وی نقل حدیث کردهاند که پیشگامان حدیث همچون سعید بن ابی مریم ، ابوجعفر نفیلی و عبدالله بن صالح و محمد ین اسماعیل بخاری و سعید بن منصور ، صاحب "السنن" ، و ابوزرعه و ابوحاتم و ابوعیسی ترمذی و ابن ماجه و نسائی در "سنن" خود و ابن خزیمه و محمد بن عبدالرحمان دغولی و ابوبکر زیاد نیشابوری از این دستهاند. زنجویه گوید که از مشایخ خود شنیده: حدیثی که مورد تأیید محمد بن یحیی نیست قابل اعتنا نمیباشد. ابوحاتم رازی و ابن خزیمه او را امام اهل زمانه خواندهاند. ابن ابی داوود وی را امیرالمؤمنین در حدیث میداند. ذهلی به سنت تمسک داشت و لذا گفتار بخاری در مسألهٔ خلق قران را ناپسند دانست و بر او نبخشید و او را از نیشابور راند و بخاری از روی کدورت در سی و چهار حدیثی که از وی نقل کرده ، اسم وی را پنهان کرده است. از آثار وی: "الزهریات" ، در دو مجلد.
منبع : مطالب ارسالی
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران حجاب دولت رئیسی رئیس جمهور دولت سیزدهم سریلانکا توماج صالحی پاکستان کارگران مجلس شورای اسلامی سید ابراهیم رئیسی
کنکور تهران سیل آتش سوزی قم هواشناسی سازمان سنجش فضای مجازی پلیس شهرداری تهران سلامت اصفهان
قیمت خودرو خودرو قیمت طلا دلار تورم قیمت دلار بازار خودرو بانک مرکزی ارز ایران خودرو مسکن سایپا
خانواده موسیقی رهبر انقلاب تلویزیون فیلم ترانه علیدوستی سینمای ایران مهران مدیری بازیگر شعر تئاتر
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
فلسطین رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل آمریکا جنگ غزه روسیه حماس اوکراین طوفان الاقصی ایالات متحده آمریکا طالبان
پرسپولیس فوتبال استقلال آلومینیوم اراک جام حذفی بازی بارسلونا لیگ برتر انگلیس ژاوی باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس فوتسال
هوش مصنوعی بنیاد ملی نخبگان ربات تیک تاک ناسا فیلترینگ
مالاریا کاهش وزن زوال عقل سلامت روان داروخانه